زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ولسى جرگه: برنامۀ «دسترخوان ملى» منتفی و رد است

ولسى جرگه: برنامۀ «دسترخوان ملى» منتفی و رد است

author avatar
21 Sep 2020 - 15:24
ولسى جرگه: برنامۀ «دسترخوان ملى» منتفی و رد است
author avatar
21 Sep 2020 - 15:24

کابل(پژواک، ۳۱ سنبله ۹۹): برخی اعضای ولسی جرگه، بارديگر برنامه "دسترخوان ملی" را غیرشفاف خوانده و گفتند که این برنامه منتفی و رد است و اجازه نمی دهند که مصوبه ولسی جرگه در مورد رد این برنامه زیر پا شود.

رییس جمهور در ۲۹ سرطان برنامه «دسترخوان ملی» را افتتاح کرد و گفت که از طریق این برنامه به ارزش ۲۴۴ میليون دالر امریکایی مواد اولیه به مردم توزیع می گردد.

ولسی جرگه به تاریخ ۳۱ سرطان سالروان برنامه یاد شده را رد کرد؛ اما حکومت آن را نپذیرفت و بر تطبیق آن تاکید کرد.

در نشست امروز این جرگه باردیگر روی برنامه دستر خوان ملی بحث صورت گرفت.

عبدالستار حسینی، نماینده مردم فراه در ولسی جرگه گفت که تطبیق دسترخوان ملی، خیانت ملی است.

وی، با تاکید به غیرشفاف بودن برنامه متذکره، افزود: «ما اولویت های دیگری در افغانستان داریم که باید تطبیق شود، نه دسترخوان ملی.»

عبدالقیوم سجادی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه نیز عدم تطبیق فیصله های ولسی جرگه را بی حرمتی به خانه ملت دانسته و گفت که تنها این برنامه نیست، بلکه خیلی از فرامین تقنینی و مصارف صورت می گیرد که نه مبنای قانونی دارد و نه هم پارلمان خبر دارد.

موصوف افزود، مشکلات اقتصادی مردم را درک می کنند؛ اما تمامی بودجه اختصاص داده شده در این برنامه، غارت و حیف و میل می شود.

سجادی، پیشنهاد نمود که حکومت و ولسی جرگه روبرو بنشینند و روی یک طرح بهتر برای کمک به مردم مستضعف به تفاهم برسند و سپس آن را عملی کنند.

حبیب الرحمن پدرام، نماینده مردم هرات در ولسی جرگه، با اشاره به این که از ۱۷ پروژه مربوط به بانک جهانی، مبلغ ۳۲۵ میلیون دالر تنقیص شده است، گفت که بودجه اختصاصی به برنامه دسترخوان ملی، کدام بودجه جدید نیست، بلکه از سایر پروژه ها اساسی داخل بودجه منظور شده کسر گردیده که تطبیق آن پروژه ها را به چالش می کشاند.

به گفته وی، حدود ۳۰ درصد بودجه مربوط به سال ۱۳۹۹ و ۷۰ درصد دیگر آن تعهدات سال های آینده دونر است و تلاش دارند که این تعهدات را با تفاهم تمویل کنندگان زودتر به مصرف برسانند.

شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز خواهان ایستاده گی جرگه برای دفاع از مصوبه جرگه شدند و گفتند که باید حکومت از تقابل با ولسی جرگه دست بردارد و به مصوبه جرگه احترام قایل شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر