زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​برخی سناتوران: سرور دانش به دلیل سخنانش در بامیان بايد معذرت خواهی کند

​برخی سناتوران: سرور دانش به دلیل سخنانش در بامیان بايد معذرت خواهی کند

author avatar
22 Sep 2020 - 14:59
​برخی سناتوران: سرور دانش به دلیل سخنانش در بامیان بايد معذرت خواهی کند
author avatar
22 Sep 2020 - 14:59

کابل (پژواک،اول میزان۹۹): برخی اعضای مشرانو جرگه، اظهارات سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، در مورد نظام های«امارت و سلطنت» را توهین آمیز و مبتنی بر آجندای بیرونی به هدف ایجاد تفرقه میان اقوام درافغانستان می دانند.

سرور دانش معاون دوم رئيس جمهوردو روزقبل  درباميان گفته است که نظام امارت با يک نظام کاملا استبدادى و ديکتاتورى هيچ فرقى ندارد، نظام طالبانى با سلطنت سدوزايى و محمدزايى که به مدت ٢٣٠ سال بر افغانستان حکومت کردند، از نگاه روح و محتوا هيچ تفاوتى ندارد.

وى گفته بود که در آن نظام ها هم يک گروه کوچک از يک قبيله به صورت مورثى با استبداد و ديکتاتورى بر افغانستان حکومت کردند و در نظام امارت نيز حکومت يک- يک فرد به طور مادام العمر بر سرنوشت يک ملت مطرح است و نظام امارت يک نظام فراقانونى، نامحدود و مطلقه است.

اين سخنان سروردانش سبب خشم برخی اعضای مشرانو جرگه شده است.

گلالی نور صافی نماینده مردم بلخ در این جرگه گفت :«اظهارات دانش جز آجندای اجنبی ها است تا میان مردم افغانستان تفرقه ایجاد شود.»

وی افزود که سرور دانش باید به دلیل این سخنانش از مردم معذرت خواهی کند.

به باور او، این چنین اظهارات، برخی پروژه کشورهای همسایه چون پاکستان و ایران است تا در این شرایط حساس، پروسه صلح افغانستان را سبوتاژ کنند.

فوزیه سادات څمکنی عضو دیگر این جرگه نیز نظر مشابه داشت و گفت که این اظهارات سبب ایجاد تفرقه میان اقوام ساکن در کشور می شود و دانش باید از مردم افغانستان معذرت بخواهد.

او بر رییس جمهور محمد اشرف غنی نیز انتقاد کرد و گفت که نباید رییس جمهور اجازه می داد که معاونش به تاریخ و مردم افغانستان توهین کند.

غیرت بهیر عضو دیگر این جرگه بدون این که از کسی نام ببرد، گفت که مسوولین متوجه اظهارات شان باشند، مسوولانه سخن بگویند و چیزی را نگویند که پروسه صلح را متضرر سازند.

زلمی زابلی نماینده مردم زابل در این جرگه گفت:«اگر سرور دانش معذرت نخواست، مردم خاموش نخواهد نشست و در برابر او ایستاده گی خواهند کرد، دانش مردم و تاریخ افغانستان را توهین کرده است.»

شماری از اعضای دیگر این جرگه نیر از سرور دانش خواستند که از مردم مغذرت بخواهد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر