زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خلیل زاد: از خشونت منحیث ابزار فشار در مذاکرات کار گرفته می شود

خلیل زاد: از خشونت منحیث ابزار فشار در مذاکرات کار گرفته می شود

author avatar
25 Sep 2020 - 16:59
خلیل زاد: از خشونت منحیث ابزار فشار در مذاکرات کار گرفته می شود
author avatar
25 Sep 2020 - 16:59

کابل(پژواک، ۴ میزان ۹۹): زلمی خلیل زاد می گوید که خشونت های که منحیث ابزار در مذاکرات کار گرفته می شود، اعتماد مردم را نسبت به روند صلح از بین می برد.

زلمی خلیل­زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان، شام دیروز (۳ میزان)، در یک گفتگوی زنده که با انستیتیوت صلح ایالات متحده امریکا داشت، گفت که با آغاز مذاکرات، دو طرف از خشونت منحیث ابزار فشار برای قوی ساختن موقف شان کار می گیرند.

این در حالی است که با آغاز مذاکرات بین افغانی در دوحه پایتخت قطر، خشونت ها افزایش یافته است.

وی افزود، دو طرف باید بخاطر رسیدن به یک توافق سیاسی و بسته کردن فصل ۴۰ ساله مرگ و ناامیدی، کاملاً تعهد کنند؛ اما این کار آسان نیست بخاطری که دیدگاه های گوناگون وجود دارد.

موصوف، با بیان این که تاریخ گواه است که برخی اوقات افغانستان به میدان نیابتی مانورهای جیوپولیتیکی مبدل شده است، گفت: «در جبهه‌ ای منطقه یی و جهانی، ما به ساخت اجماع در حمایت از صلح آغاز کردیم به جز ایران، تمامی کشورها و نهادهای مرتبط، از توافق ما با طالبان و اعلامیه مشترک با حکومت افغانستان پشتیبانی کردند.»

به گفته وی، افزایش خشونت، اعتماد را کاهش، سوء ظن را میان دو طرف مذاکره کننده صلح افزایش و اعتماد مردم را نسبت به روند صلح از بین می برد.

خلیل­زاد می گوید که انتظار دارد که مذاکرات به زودی خشونت ها را بگونه چشمگیر میان طرف ها کاهش بدهد و تعداد افغان های که کشته و زخمی می شوند، کمتر شود و این کار باعث ایجاد اعتماد شده و به پیروزی مذاکرات کمک می کند.

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان، با ذکر این که عدم پیشرفت در روند صلح، بهای سنگین برای مردم خواهد داشت، گفت که مذاکرات صلح یک فرصت تاریخی و قلب روند صلح افغانستان است و این روند یک فرصت مناسب برای درست کردن تاریخ است؛ اما موضوعات جنجالی و راه دراز در این روند، پابرجا است.

وی، با اشاره به این که احتمال شکست مذاکرات وجود دارد، می گوید، امریکا انتظار دارد که این مذاکرات به تهیه نقشه راه آینده سیاسی افغانستان و تامین آتش بس پایدار فراگیر به انجامد.

این در حالی است که گروه های تماس هیأت های مذاکره کننده صلح، برای از بین بردن اختلافات میان طرفین، چندین بار نشست داشتند؛ اما نشست ها بی نتیجه پایان یافت.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می گوید که برای رسیدن به توافق نهایی، رای زنی ها ادامه خواهد داشت؛ اما منابع هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان می گویند که طالبان به پذیرفتن خواست های در طرزالعمل تاکید دارند و تاکنون هیچگونه انعطافی نشان نداده اند.

خواست طالبان برای پذیرش فقه حنفی همچون یگانه منبع تصمیم گیری و تأکید این گروه بر اصل شمردن توافق نامه امریکا با طالبان، مسایل اختلافی در طرزالعمل مذاکرات صلح افغانستان است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر