زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

محقق: صلح توصیه پیشوایان دینی و بهترین گزینه ی زندگی است

محقق: صلح توصیه پیشوایان دینی و بهترین گزینه ی زندگی است

author avatar
25 Sep 2020 - 17:11
محقق: صلح توصیه پیشوایان دینی و بهترین گزینه ی زندگی است
author avatar
25 Sep 2020 - 17:11

کابل(پژواک، ۴ میزان ۹۹): محمد محقق، صلح را توصیه پیشوایان دینی و بهترین گزینه زندگی خوانده و از گروه طالبان خواست که گام های شان را به طرف صلح بگذارند، چون ثواب آن بیش­تر از ادای یکسال نماز و گرفتن روزه است.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که امروز در یک نشستی که به هدف تجلیل از روزجهانی صلح، صحبت می کرد، گفت که دین مبین اسلام، مسلمانان را به اصلاح بین طرف های دیگر تشویق کرده است.

وی افزود: «اصلاح بین دو گروه مسلمان بهتر از یکسال نماز و روزه است و کسی به صلح گام بردارد ثواب آن بیشتر است، بنابر این راه صلح را بپیمائیم و راه صلح بهترین گزینه زندگی است.»

موصوف می گوید که هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان با گردن نرم به دوحه رفته اند و حرف های حساسیت برانگیز نمی گویند تا مبادا صلح تخریب شود.

او تصریح کرد، اگر طالب خوب است و یا بد، تاریخ در مورد قضاوت می کند.

اسدالله سعادتی معاون سیاسی شورای عالی مصالحه ی ملی دیگر از شرکت کنندگان این نشست، با اشاره ادامه ی نیم قرن جنگ و خشونت در کشور، گفت که در حال حاضر افغانستان، نسبت به هر زمان دیگر به صلح شده است.

وی، با ذکر این که اجماع داخلی، منطقوی و بین المللی در خصوص صلح افغانستان به وجود آمده است، گفت که در حال حاضر تلاش ها بر اینست تا مذاکرات صلح افغانستان نتیجه مثبت داشته باشد.

موصوف، با اشاره به استفاده ادبیات مخل از سوی برخی سیاسیون، گفت که استفاده ادبیات زشت، جز تخریب پروسه صلح، نتیجه ی دیگری نخواهد داشت.

معاون سیاسی شورای عالی مصالحه ی ملی، از سیاسیون و طرف های مذاکره کننده خواست که در فصل گفتگوهای صلح، از استفاده ادبیات مخل خود داری کنند.

سعادتی، به خواست های تیم مذاکره کننده طالبان اشاره کرده و علاوه کرد: «امنیت، رفاه، عدالت و آزادی چهار مولفه پروسه های صلح است و این مولفه ها رعایت نشود به صلح و ثبات واقعی نمی رسیم و تقاضای ما از همه طرف ها اینست که وضعیت جدید را درک و تلاش کنند که صلح را بر بنیاد چهار مولفه به پیش ببرند.»

او، با تاکید به خواست های گروه طالبان گفت که افغانستان در حال حاضر به صلح نیاز دارد که بر بنیاد تبعیض استوار نباشد. هر نظامی که به بنیاد تبعیض استوار باشد، کشور را به صلح رسانده نمی تواند.

او تصریح کرد، اگر در گفتگوهای صلح به تبعیض تلاش شود، ممکن که بجای صلح، مردم شاهد یک جنگ دیگری باشند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر