زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

« آزادی بیان وحفظ حقوق زنان بايد خط سرخ حکومت در مذاکرات صلح باشد»

« آزادی بیان وحفظ حقوق زنان بايد خط سرخ حکومت در مذاکرات صلح باشد»

author avatar
27 Sep 2020 - 15:34
« آزادی بیان وحفظ حقوق زنان بايد خط سرخ حکومت در مذاکرات صلح باشد»
author avatar
27 Sep 2020 - 15:34

کابل(پژواک،۶ ميزان ۹۹): نهاد رهبران جوان ژورنالست، خواهان نقش اساسی و معنا دار زنان در مذاکرات صلح بين الافغانى شده، از طرفين خواستند هرچه زودتر به اختلافاتی که منجر به تعویق افتادن اين مذاکرات ميشود، پایان دهند .

بهشته محمدی عضو بورد رهبری اين نهاد، که امروز ۶ ميزان دريک نشست خبرى در کابل صحبت مى کرد موقف نهاد رهبران جوان ژورنالست رابه مناسبت پنجم ميزان( بيست و چهار مين سال روز سقوط کابل به دست طالبان) در زمينۀ حفظ آزادى بيان، آزادى رسانه ها و حضور زنان با رسانه شريک کرد.

وی از حضور کم رنگ زنان خبرنگار در پوشش خبرى مذاکرات صلح بين الافغانى در قطر اظهارنگرانى کرد وگفت که باید در این مذاکرات ، براى زنان خبرنگار نقش بيشتر داده شود.

 در نشست امروز، قطعنامه اى نيزازسوى اين نهاد به خوانش گرفته شد که در آن  ازحکومت افغانستان و گروه طالبان خواسته شد تا آتش‌بس سراسری را اعلام نمايند .

در قطعنامه به اختلافات موجود در آغاز پروسه گفتگوهاى بين الافغانى اشاره گرديده، گفته شده است که  حکومت و طالبان ، هرچه زودتربه اختلافاتی که منجر به تعویق اين مذاکرات مى شود، پایان داده و این مذاکرات را رسما آغاز کنند.

درادامۀ قطعنامه به افزايش نقش معنا دار زنان در مذاکرات بين الافغانى ، بيشتر شدن خبرنگاران زن در پوشش خبرى اين مذاکرات تاکيد شده و از حکومت تقاضا گرديده تا آزادی بیان و رسانه‌ها و نیز حقوق زنان به خصوص خبرنگاران زن را در مذاکره صلح با طالبان، به عنوان خطوط سرخ در نظر بگيرد.

ضمنا از حکومت نيز خواسته شده است تا تمام خواست‌ها و پیشنهادات نهاد‌های مدنی را که تاکنون طی گرد همایی‌ها و کنفرانس‌ها در زمینه صلح ارایه کرده اند، در نظر گرفته و در مذاکرات بین‌الافغانی استفاده کند.

همچنان در بخشى ازاين قطعنامه آمده است که به حفظ نظام جمهوریت، قانون اساسی و سایر قوانين نافذه کشور، دست آورد های دو دهۀ اخير، آزادی‌های مدنی، آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها، حقوق زنان( حق کار، حق تحصیل، حق انتخاب، حق مشارکت سیاسی، حضور فعال در رده‌های حکومتی و رسانه‌ها) در اين گفتگوها توجه شود.

 نهاد جوانان ژورنالیست حدود یک ماه قبل از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ به رسمیت شناخته شد به هدف ظرفیت سازی برای خبرنگاران زن و دادخواهی برای چالش‌های خبرنگاران  زن ایجاد شده است. این نهاد دارای پنج عضو در سطح رهبری و ۶۰ عضو می‌باشد که همۀ اعضای این خبرنگاران زن می‌باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر