زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

پروژۀ اضطراری زراعت و مصئونیت غذایی افتتاح شد

پروژۀ اضطراری زراعت و مصئونیت غذایی افتتاح شد

author avatar
27 Sep 2020 - 14:36
پروژۀ اضطراری زراعت و مصئونیت غذایی افتتاح شد
author avatar
27 Sep 2020 - 14:36

کابل(پژواک، ٦ ميزان ٩٩): وزارت زراعت، پروژۀ اضطراری زراعت و مصئونیت غذایی را براى رسیدن به خودکفایی از لحاظ تولیدات محصولات زراعتی درحالى افتتاح کرد ،که سالانه حدود یک‌ و نیم میلیون متریک ‌تُن گندم و آرد از بیرون وارد کشور مى شود.

داکتر انوارالحق احدی سرپرست و نامزد وزیر وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، امروز ٦ ميزان در مراسم افتتاح اين پروژه گفت که  از طریق این پروژه در راستای احیا و بازسازی کانال‌های آبیاری، چکدم‌ها، تولید، تهیه و توزیع تخم‌های اصلاح شده، توزیع وسایل زراعتی برای دهقانان، همکاری تخنیکی و ارتقای ظرفیت انجمن آسیاب‌های آرد، ساخت کشمش ‌خانه‌ها، ذخیره‌ گاه‌های کچالو و پیاز تمرکز خواهد کرد.

به گفتۀ وى، بودجۀ مجموعی این پروژه ۱۰۰ میلیون دالر امريکايى است که از این میان، ۴۵ میلیون آن از بخش صندوق بازسازی افغانستان یا ARTF و ۵۵ میلیون دیگر آن از طرف بانک جهانی تمویل می‌گردد.

موصوف مى گويد که اين پروژه از امروز آغاز و تا ماه اگست سال ٢٠٢٢ در ٣٤ ولايت کشور تطبيق و تکميل خواهد شد.

به گفتۀ او، قرار است با تطبیق پروژه اضطراری زراعت در دو سال آینده، به تعداد ۱۸۰کانال آبیاری احیا و بازسازی گردد و از طریق مدیریت آب ‌ریزه‌ها و احیای کانال‌ها در مجموع بیش از ۸۵هزار هکتار زمین تحت کشت قرار می‌گیرد.

احدی افزود: « ما پیش از کودتای هفت ثور، در زمان داوودخان بیش از ۳.۲ میلیون هکتار زمین آبی داشتم و چیزی کم یک‌ونیم میلیون زمین هم للمی کشت می‌شد، اما زمین قابل کشت للمی بیشتر از هفت میلیون هکتار بود؛  اما متاسفانه در نتیجه جنگ‌های دوامدار زمین زراعتی ما بسیار کم شد. »

وى درادامه علاوه کرد: « باوجودی که طی چند سال گذشته توجه حکومت و دونرها به زراعت زیاد بوده، باآنهم زمین زراعتی ما به‌حدی که در زمان داوودخان بود،  نرسیده و فعلاً در حدود ۲.۵ الی ۲.۶ میلیون هکتار زمین آبی داریم.»

موصوف افزود که راه‌اندازی اين  پروژه، افغانستان را در راستای رسیدن به خودکفایی از لحاظ تولیدات محصولات زراعتی کمک می‌کند.

او گفت افغانستان در حال‌حاضر سالانه نزدیک به یک ‌ونیم میلیون متریک ‌تُن گندم و آرد از بیرون وارد می‌کند، اما برای جلوگیری از این واردات، نیاز است تا زمین‌های زراعتی آبی افزایش یابد.

در همین ‌‌حال، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، می‌گوید حاصلات زراعتی کشور امسال حدود ۱۵درصد افزایش داشته است.

وى افزود که افتتاح پروژه اضطراری زراعت و مصئونیت غذایی، به افزایش و رشد محصولات زراعتی کشور بیشتر کمک می‌کند و فرصت هاى بيشتر کارى را مساعد خواهد کرد.

او گفت: «با تطبیق این پروژه ما می‌توانیم زمینه اشتغال‌ زایی را در اکثریت ولسوالی‌های ۳۴ ولایت فراهم سازیم. در عین‌ وقت هفت‌هزار شبکه آبیاری در افغانستان از جمله ۲۸هزار شبکه غیرفعال است، یک قسمتی از این شبکه‌ها توسط این پروژه فعال و بازسازی خواهد گردید و در ساحات تحت پوشش این پروژه، موثریت استفاده از آب بلند رفته و ضایعات آب کاهش می‌یابد.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر