زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عبدالله: افغانستان امروز،افغانستان سالهاى ۱۹۹۶ یا ۲۰۰۱ نیست

عبدالله: افغانستان امروز،افغانستان سالهاى ۱۹۹۶ یا ۲۰۰۱ نیست

author avatar
29 Sep 2020 - 14:48
عبدالله: افغانستان امروز،افغانستان سالهاى ۱۹۹۶ یا ۲۰۰۱ نیست
author avatar
29 Sep 2020 - 14:48

کابل (پژواک، ٨ ميزان ٩٩) : داکترعبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی می گوید، صلح و ثبات درافغانستان یا در هر کشوری در جغرافیای جنوب و مرکز آسیا می‌تواند پیامدهای مثبتی برای همسایگان و همگرایی منطقه‌ای داشته باشد.

داکترعبدالله که امروز(سه شنبه، ٨ میزان در انستیتیوت مطالعات استراتيژیک اسلام‌آباد سخنرانى کرد، گفت که افغانستان و پاکستان با تهدیدهای مشترک از جمله افراط ‌گرایی، تروریزم و هراس‌افگنی و اخیراً ویروس کرونا روبرو هستند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی بر گشودن فصل جدید در روابط میان کابل و اسلام‌آباد ابراز امیدواری کرد و گفت که ظرفیت‌های استفاده ‌نشده‌ای برای  تقويت همکاری و گسترش روابط میان دو کشور وجود دارد.

عبدالله، آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان را یک فرصت تاریخی و مهم عنوان کرد و گفت که از این فرصت باید برای خاتمۀ جنگ و تأمین صلح پایدار و باعزت در داخل و بیرون کشور استفاده صورت گیرد.

اين مقام بلند پايۀ دولت افغانستان خاطر نشان ساخت که آنها از تیم مذاکره‌کننده در دوحه خواسته‌اند که برای دست‌یابی به یک توافق صلح، صبور و آمادۀ سازش باشند.

داکتر عبدالله درادامۀ صحبت هايش گفت : (افغانستان به هيچ گروه تروريستى اجازه نمى‌دهد تهديدى براى ملت‌هاى ديگر خلق کنند.)

وی افزود، اکنون فرصت آن رسیده تا ملت‌ها  در انتخاب‌های استراتیژیک خود تجدید نظر نمایند؛ چشم‌اندازه‌ تازه‌ای را به معرفی بگیرند؛ مشکلات و منافع مشترک را به بحث بگیرند و این را بدانند که صلح و ثبات در افغانستان یا در هر کشوری در جغرافیای جنوب و مرکز آسیا می‌تواند پیامدهای مثبتی برای همسایگان و همگرایی منطقه‌ای داشته باشد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی تأکید کرد کرد : " ما مسوولیت داریم تا در راه ایجاد اجماع و سازمان‌دهی تلاش‌های مشترک برای تقویت آشتی ملی و پایان بخشیدن به جنگ در افغانستان از طریق یک راه حل سیاسی عادلانه، فراگیر و با عزت تلاش نمائيم. برای انجام این کار، این اصل را نیز نباید فراموش کنیم که افغانستان امروز افغانستان ۱۹۹۶ یا ۲۰۰۱ نیست. افغانستان امروز جوان و متکثراست."

همچنان، در این نشست شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجۀ پاکستان با تأکید بر پشتیبانی کشورش از مذاکرات صلح گفت که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد؛ تنها بهترین راه برای پایان وضعیت کنونی در افغانستان، دست‌یابی به یک توافق سیاسی است.

او با بیان اینکه اسلام‌آباد به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترام و باور دارد، تصریح کرد که تنها افغان‌ها می‌توانند دربارۀ آیندۀ کشورشان تصمیم بگیرند.

وزیر خارجۀ پاکستان ابراز داشت که برای گسترش تجارت و ترانزیت در منطقه، اتصال آسیای جنوبی به آسیای مرکزی و توسعه و رشد اقتصادی میان کشورها و ملت‌های منطقه، تأمین صلح و ثبات در افغانستان ضروری است.

قریشی با تأکید بر احترام و درک متقابل در روابط میان دو کشور گفت :"سفر رییس شورای عالی مصالحه به اسلام‌آباد یک پیشرفت مهم در روابط میان دو کشور است و باید با انتباه از تجارب گذشته به گشودن فصل تازه در روابط میان اسلام‌آباد و کابل تمرکز کنیم."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر