زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخوردهای لفظی میان هواداران “مجاهدین” و “نجیب” نشست امروز ولسی جرگه را مختل کرد

برخوردهای لفظی میان هواداران “مجاهدین” و “نجیب” نشست امروز ولسی جرگه را مختل کرد

author avatar
30 Sep 2020 - 15:25
برخوردهای لفظی میان هواداران “مجاهدین” و “نجیب” نشست امروز ولسی جرگه را مختل کرد
author avatar
30 Sep 2020 - 15:25

کابل (پژواک،۹میزان۹۹): نشست امروز ولسی جرگه به دلیل تنش لفظی میان اعضای موافق و مخالف برگزاری مراسم سالیاد داکتر نجیب الله رییس جمهور پیشین افغانستان و هرج و مرج ناشی از این بحث ها، بدون بحث روی مسایل شامل آجندا پایان یافت.

قراربود از ۲۴مین سالروز مرگ داکتر نجیب در پنجم میزان در تالار لویه جرگه در شهر کابل بزرگداشت شود، اما حکومت پس از آن مانع این برگزاری این مراسم شد که شماری از احزاب سیاسی با تدویر این مراسم مخالفت کردند.

هواداران نجیب درحالی تاکید داشته اند که این مراسم را فردا (پنجشنه) برگزار می کنند که شماری از احزاب سیاسی بار دیگرامروزهشدار دادند که اگر حکومت مانع این مراسم نشود، آنها دست به کارخواهند شد و در آن صورت مسوولیت متوجه حکومت خواهد بود.

در نشست امروز ولسی جرگه شماری از نماینده گان با برگزاری سالیاد مرگ داکتر نجیب مخالفت کردند و شماری دیگر تاکید داشتند که بر بنیاد قانون اساسی هیچ کس نمی تواند از برگزاری اجتماعات مسالمت آمیزجلوگیری کند.

الله گل مجاهد نماینده مردم کابل در ولسی جرگه گفت که نباید حکومت با اجازه دادن به برگزاری سالیاد نجیب بر زخم یتیمان، بیوه ها و معلولین نمک پاش دهد.

او از نیروهای امنیتی خواست تا جلو برگزاری این مراسم را بگیرند؛ در غیر آن ممکن اجازه دادن به برگزاری این مراسم سبب دشمنی خانه به خانه در کشور شود

انجنیر محمد عالم قرار نماینده مردم لغمان در ولسی جرگه نجیب را «کافر و مرتد» خواند و گفت که تجلیل از سالیاد او توهین به خون یک میلیون شهیدی است که در برای آزادی کشور جان داده اند.

او افزود:«اگر غفلت شود، عواقب آن بر دوش برگزار کنندگان مراسم خواهد بود، در ۲۰ سال چنین کاری نشده و حالا هم نباید چنین مراسم برگزار شود.»

اما شاهپور حسین زوی نماینده مردم لوگر در ولسی جرگه گفت:«از یک طرف گفتگوهای صلح جریان دارد و از طرف دیگر صدای تعصب بلند می ‌شود، من فرزند یک قوماندان مجاهد استم؛ اما حالا زمان این گذشته که ما فتوای کفر را بر کسی صادر کنیم، این وطن از همه افغان بوده و است، داکتر نجیب، مجاهدین و یا طالبان همه افغانان بودند و هستند.»

به گفته او، حرف ‌های کوچک نباید در این وطن بزرگ نمایی شود.

او می گوید:« همه مجاهدین جهاد کرده ‌اند، ولی نباید حالا کسی به نام این که جهاد کرده بار دیگر وطن را زیر و زبر کند، در افغانستان هیچ کس نمی‌ تواند ادعا کند که برحق است، پس از دوره حکومت آقای مجددی چه خون‌ هایی که در کابل نریخت، مسوولیت این بردوش چه کسانی است.»

وی می گوید که برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز به اساس قانون حق همه است و در صورتی که برای دیگران فرصت داده می شود باید جازه داده شود که مراسم سالیاد داکتر نجیب نیز برگزار گردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر