زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بیجا شدگان قیصار: نان، سرپناه و امنیت می خواهیم

بیجا شدگان قیصار: نان، سرپناه و امنیت می خواهیم

author avatar
30 Sep 2020 - 18:04
بیجا شدگان قیصار: نان، سرپناه و امنیت می خواهیم
author avatar
30 Sep 2020 - 18:04

میمنه (پژواک، ۹ میزان ۹۹): شماری از بیجا شده گان ناشی از جنگ ها در ولسوالی قیصار فاریاب امروز در محوطه مسجد عیدگاه شهر میمنه تجمع نموده از حکومت نان، سرپناه و امنیت خواستند.

تعداد این بیجا شده گان که بیشتر از دوصد تن به شمول زنان، اطفال و کهن سالان بودند طی مصاحبه با پژواک گفتند که حدود دو ماه قبل طالبان مسلح حمله کردند، جنگ خونین صورت گرفت، تعدادی از افراد ملکی در اثر راکت و توپ طرفین جان باختند، برخی خانه ها ویران شد و آنان مجبور شدند ترک خانه نموده و برای حفظ جان همه هستی شانرا گذاشته به شهر میمنه پناه آورند.
برخی از این آواره ها می گویند که دوماه می شود در شهر میمنه آمده اند، اما حکومت یک بوری آرد و چند لیتر روغن به آنان داده، اما عده ای هم می گویند که تا کنون هیچ نهادی به مشکلات شان رسیده گی نکرده اند.  

سید علی محمد می گوید که هیچ کس به بیجا شده ها توجه نمی کند، هنوز از کمک خبری نیست، و اعضای شورای ملی که رای شانرا گرفتند و به مقصد رسیدند موکلین شانرا فراموش نموده اند.

وی افزود که  از حکومت هیچ چیز نمی خواهند به جز امنیت تا به خانه های شان برگردند و اگر توان تامین امنیت را ندارند پس باید مشکل بی سرپناهی، نان، آب و کار را فراهم سازد.

صفر گل یک زن بیجا شده می گوید که دربین جنگ و در زیر راکت و توپ قرار گرفتند، پسر ۲۲ ساله اش کشته شد، از ترس هرچه که در زندگی داشتند گذاشتند و فرار کردند و حدود یک ماه می شود در زیر مساجد و درختان زندگی می کنند و  کسی به پرسان آنان نیامده است.
وی گفت:" در شهر میمنه به کدام عروسی و ختم خبر نبودیم از شوق نیامدیم ، جبر زمان بوده با یک پیراهن از خانه بر آمدیم، در مسجد گذران می کنیم، از کلان ها و حکومت می خواهم به ما توجه کنند، خانه ما را امنیت بسازند که پس برویم. "
عبدالله یکی دیگر از بیجا شده گان به پژواک گفت که، او با ۵ نفر اعضای فامیلش در شهر میمنه آواره شده هیچ چیزی ندارد که بخورد و بپوشد و هر روز پشت دروازه ولایت و اداره مهاجرین می رود اما مسوولان امروز و فردا وعده کمک می دهند.
او در حالی که به چشمانش اشک حلقه زده بود گفت که عریضه ای دارد که مسوولین تصدیق کرده اند که او بیجا شده است، اما کارمندان دفاتر در نزدش آمده بخ وی گفتند که اگر سهمی برایش بدهد احکام عریضه اش را در پنج روز اجرا می کند. وی در مورد کارمندان یادشده معلومات بیشتر نداد.
اما نقیب الله فایق والی فاریاب تایید می کنند که حدود سه تا چهار هزار فامیل طی کمتر از دو ماه در اثر حملات طالبان یا در جریان راه اندازی عملیات شاهین ۱۱۷ از ولسوالی خواجه سبزپوش آواره شدند و شش تیم توظیف گردیده تا بیجا شده ها را دقیق سروی کنند تا موسسات همکار کمک های لازم به آنان انجام دهند.
فایق از موسسات بین المللی و تاجران خواست که به بی جاشده شده گان کمک کنند، زیرا فصل سرما فرا رسید و جان صد ها کودک، زن و افراد کهن سال در معرض مرگ قرار دارد و اگر به موقع کمک صورت نگیرد فاجه بزرگ به وقوع می پیوندد.
وی هر چند وجود فساد در پروسه های توزیع کمک ها را در ادارات حکومتی و برخی موسسات رد نمی کند، اما می گوید که پس از آن که چند تن از کمیشن کاران و مافیا را از اداره امور مهاجرین و نهاد های دیگر شناسایی و بیرون کرد اصلاحات تا حدی به وجود آمده اما با آنهم اگر شکایت مستند از فرد یا اداره ای وجود داشته باشد، آن را پیگیری می کند و با مفسدین برخورد جدی می کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر