زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

لوى څارنوال افغانستان: حاکمیت قانون می تواند صلح پایدار را در کشور به وجود بیاورد

لوى څارنوال افغانستان: حاکمیت قانون می تواند صلح پایدار را در کشور به وجود بیاورد

author avatar
30 Sep 2020 - 17:22
لوى څارنوال افغانستان: حاکمیت قانون می تواند صلح پایدار را در کشور به وجود بیاورد
author avatar
30 Sep 2020 - 17:22

کابل (پژواک، ۹ میزان۹۹(: مقامات افغان ، تامین عدالت وحاکمیت قانون را زمینه سازبرای آمدن صلح در افغانستان خوانده ، گفتند که باید صدای خانواده هاى قربانیان ٤٠ سال گذشته در تامین عدالت شنیده شود .

سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل، امروز ٩ ميزان در نشستى زير نام« گردهمایی بزرگ ملی عدالت و صلح » که از سوى موسسه کوردید (Cordaid) و صلاح (SALAH) درکابل تدوير يافته بود، گفت که هنوز هم خشونت، جنگ، فساد ادارى و فقردر کشور جریان دارد، دلیل اش عدم دسترسی به عدالت می باشد.

موصوف درحالى که مى گفت، دسترسی به عدالت حق بشری تمام مردم افغانستان است و زمینه ساز تطبیق قانون می باشد، اضافه کرد، بايد در جهت تامين عدالت در کشور گام هاى عملى برداشته شود .

وى افزود که تامین عدالت بدون تبعیض درتمام نقاط افغانستان باید صورت گیرد و تامین عدالت و حاکمیت قانون زمینه را برای تامين صلح در افغانستان مساعد می سازد.

خانم سمردربخشى ازصحبت هايش خاطرنشان کرد، که تمام مردم افغانستان باید به عدالت به شکل يکسان و برابر دسترسى داشته باشند یکی از دلايلى که خانم ها با خشونت مواجه مى شوند، عدم دسترسی به عدالت و عدم آگاهی از حقوق شان می باشند.

منبع افزود که باید صدای خانواده هاى قربانیان ٤٠ سال گذشته در تامین عدالت شنیده شود و مطابق با خواسته هاى آنها پلان طرح شده است و به خواسته هاى آنها رسيدگى شود.         

در همين حال فرید حمیدی لوی څارنوال افغانستان در نشست امروز گفت، که حاکمیت قانون می تواند صلح پایدار را در کشور به وجود بیاورد.

موصوف افزود که هیچ نهادی برتر از قانون وجود نداشته و خواست مردم نیز باید نظر به قانون تطبیق شود.

وی همچنان می­افزاید:« نهادهای عدلی و قضایی در پروسۀ صلح در دو زاویه نقش دارند، یکی اينکه نهاد های عدلی و قضایی در چوکات دولت با استقلالیت که دارند وظایف شان را انجام دهند وثانيا این نهادها نقش خاصی در تامین عدالت، تطبیق قانون و ایجاد جامعه که مردم افغانستان با عزت و با قانون زندگی کنند. »

همچنان ذکیه عادلی معین امور اجتماعی وزارت عدلیه افغانستان در نشست امروز ، به شفافيت در روند کارى نهادهاى عدلى و قضايى در کشور تاکيد کرد.

وى نيزحاکميت قانون را در تامين صلح پايدار درکشور موثر خوانده گفت:« رابطه عدالت وصلح اجتماعى يک رابطه معقول و منطقى است، صلح اجتماعى يک نياز اساسى براى مردم افغانستان مى باشد نه صلح سياسى.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر