زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

يونيسف: در افغانستان ١٧ فيصد دختران قبل از ١٥ سالگی ازدواج می کنند

يونيسف: در افغانستان ١٧ فيصد دختران قبل از ١٥ سالگی ازدواج می کنند

author avatar
11 Oct 2020 - 13:29
يونيسف: در افغانستان ١٧ فيصد دختران قبل از ١٥ سالگی ازدواج می کنند
author avatar
11 Oct 2020 - 13:29

کابل (پژواک، ٢٠ ميزان٩٩): نمايندۀ صندوق کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» مى گويد که همکارى شانرا با دولت افغانستان و ساير همکاران در راستای سرمایه گذاری بر روی ابتکارات در سطح محل و اجتماعات ادامه خواهند داد؛ تا دختران در افغانستان به حق شان مبنی بر داشتن کودکی کامل، ایمن، سالم و سازنده دسترسی پیدا کنند.

داکتر ابوبکرکمپو نمایندۀ صندوق وجهى اطفال ملل متحد(یونیسف)، اين مطالب را در مصاحبۀ اختصاصى با  آژانس خبرى پژواک اظهار داشته است.

سوال :  دهم اکتوبر مصادف به روز جهانی دختر است و موضوع امسال، “صدای من، آیندۀ برابر ما” می باشد؛ چرا تجلیل از چنین روزی در افغانستان مهم است؟

جواب: “قبل از همه روز جهانی دختر (IDG) را به تمام دختران نیرومند، مستعد و بلند همت افغانستان تبریک می گویم. می خواهم به تمام دختران، آنهایی که رباط می سازند تا دختران اسکیت سوار و آنهایی که برای کامیاب شدن در امتحانات شان بر مشکلات جنگ و منازعه فایق می آیند، بگویم که آیندۀ افغانستان نوید بخش و امیدوار کننده است.

روز جهانی دختر، یک فرصت عالی است تا از موفقیت ها و دستاوردهای آنان تجلیل کنیم؛ پیشرفت مان در برابری جنسیتی و توانمندسازی دختران را به بررسی بگیریم و تلاش های مان را برای آموزش، مشارکت دهی و توانمندسازی دختران قوت ببخشیم تا بتوانند در رونق آیندۀ افغانستان سهم و نقشی فعال ایفا نمایند. باید افزود که هیچ ملتی چنانچه نصف جمعیتش عقب نگاه داشته شود، قادر به پیشرفت نخواهد بود. ”

“صدای من، آیندۀ برابر ما”؛ موضوع امسال ما برای روز جهانی دختر است. دختران افغان برای مدت طولانی از حقوق شان محروم مانده اند. برای مثال، بسیاری از آنها به انزوا کشانده شده و در معرض خشونت خانگی، آزار، بهره کشی، ازدواج زیرسن و دیگر اعمال منفی و زیان بخش قرار دارند. دهه ها جنگ، سبب تسریع فقر شده که به طور نگران کننده ای تأثیر شدیدی بر دختران وارد نموده است.

افزون بر آن، اینکه تبعیض جنسیتی دارای ریشه های عمیق در جامعه است، به این معناست که از استعدادهای بسیاری از دختران و زنان جوان، بهره برداری نمی شود و به نظر من این مسئله بدون تردید، روند انکشاف ملی را مختل می سازد. ما (یونیسف، دولت، سازمان های همکار و جامعه مدنی)  باید در همکاری با یکدیگر، زمینه های لازم را برای دختران و زنان فراهم نماییم تا به پا خیزند، عقاید و دیدگاه های شان را آزادانه بیان کنند و در برابر محرومیت و تبعیض، صدای شان را بلند کنند.

امسال روز جهانی دختر اهمیت ویژه ای دارد؛ چون ما در چنین روزی بیست و پنجمین سالگرد “پلان عمل بیجینگ” را نیز گرامی می داریم، که به نوبۀ خود یک طرح ترقی خواهانه برای ارتقای حقوق دختران و زنان به شمار می آید. امیدوارم که این نقطۀ عطف در جهت تسریع تلاش جمعی مان برای قوت بخشیدن به صدای دختران و عاملیت و پویایی آنها عمل کند تا حقوق شان را درک کرده و به عنوان کارگزاران تغییر مثبت عمل نمایند.

ما در سازمان یونیسف، قطعاً از این مناسبت استفاده خواهیم کرد تا تلاش های مان را برای ابقای دختران در مکاتب، به شمول مکاتب ثانوی و سطوح بعدی، تجدید نماییم؛ تا بتوانند قبل از مادر شدن، درس و تعلیمات شان را تکمیل کنند. تعلیم کامل، وسیله و ابزاری است برای موفقیت که هر دختری به آن نیاز دارد.

سوال :  در مورد تأثیر جنگ بر توانمندی دختران و دسترسی شان به تعلیم در افغانستان صحبت کنید.

جواب : سیستم معارف افغانستان، با بیش از سه دهه جنگ مداوم نابود شده است. به رغم پیشرفت اخیر در بالا بردن نرخ ثبت نام و شمولیت، تکمیل مکتب ابتدایی هنوز هم به شکل یک آرزوی دست نیافتنی باقی می ماند. به طور تخمینی 7/3 ملیون طفل در سراسر افغانستان شامل مکتب نیستند که ٦٠ فیصد آن را دختران تشکیل می دهند. ما متوجه این نکته شدیم که میزان شمولیت و ثبت نام بویژه در فقیرترین و دورافتاده ترین نقاط کشور، بسیار متفاوت است. دختران هنوزهم دسترسی یکسان به امکانات یادگیری ندارند و با چالش هایی از قبیل نبود تشناب های خاص دختران، مسیر طولانی و پُرخطر مکتب مواجه اند. در نتیجه، بسیاری از دختران به جای انجام کارهای مکتب، به انجام کارهای خانه می پردازند.

افزون بر آن، بحران های پیچیدۀ انسانی و اجتماعی-سیاسی افغانستان نیز بر سیستم معارف شکننده و آسیب پذیر این کشور و میزان حضور دختران درمکاتب، تأثیرگذار بوده است.

فجایع طبیعی مثل سیل، زلزله و ریزش کوه، وضعیت کودکان را وخیم تر می سازد. البته والدین نگران امنیت و ایمنی اطفال شان هستند و اغلب به همین خاطر، آنها را به مکتب نمی فرستند.

در حال حاضر، ١٦ فیصد مکاتب افغانستان دخترانه هستند که بسیاری از آنها فاقد امکانات بهداشتی و فاضلاب می باشند، که به نوبۀ خود مانع از حضور دختران در مکتب می گردد. بر علاوه، برخی عوامل اجتماعی، فرهنگی و سنتی نیز وجود دارد که معارف و تعلیم دختران را به تحلیل می برد. برای مثال، دختران هنوز هم در سنین بسیار پایین ازدواج می کنند(١٧ فیصد قبل از تکمیل ١٥ سالگی_ و درحالیکه خودشان هنوز هم طفل هستند، همسر و مادر می شوند). این یک تخطی آشکار از کنوانسیون حقوق طفل است که افغانستان نیز آن را امضاء و تصویب نموده است.

تعهد یونیسف در روز جهانی دختر، این است که ما کارمان را با دولت افغانستان و همکارانش در راستای سرمایه گذاری بر روی ابتکارات در سطح محل و اجتماعات ادامه خواهیم داد؛ تا تمام دختران در سراسر کشور به حق شان مبنی بر داشتن کودکی کامل، ایمن، سالم و سازنده دسترسی پیدا کنند.

سوال:  در افغانستان، دختران هر روز با چالش های مختلفی در دسترسی به حقوق اساسی شان مواجه می شوند؛ مثل دسترسی به تعلیم، صحت، آب، فاضلاب و بهداشت، مشارکت و فرصت های اشتغال. یونیسف چگونه برای پشتیبانی از دختران بویژه دختران نوجوان با همکاران محلی کار می کند؟

جواب:  به رغم آنکه دولت افغانستان، تعهد خویش را نسبت به کنوانسیون حقوق طفل، اهداف انکشافی پایدار، برنامه عمل بیجینگ و کنوانسیون محو تمام اشکال تبعیض علیه زنان نشان داده است، هنوز هم جای زیادی برای پیشرفت و بهبود وجود دارد و یونیسف و سازمان های همکار، خرسند هستند تا در پیشبرد این توافقنامه ها به شکل عملی و پایدار، با دولت افغانستان کار نمایند.

پیشرفت هایی که تاکنون صورت گرفته، امیدوار کننده بوده اند. به گونۀ مثال، دولت افغانستان در ماه مارچ ٢٠١٩ قانونی را تصویب کرد تا با تعیین ١٨ سالگی به عنوان سن ازدواج دختران و پسران، از حقوق کودکان مطابق به کنوانسیون حقوق طفل حمایت کند.

افغانستان همچنین پالیسی ملی جوانان را در سال ٢٠١٤ به تصویب رسانده است که ابعاد اشتغال، صحت، تعلیمات و آموزش تخنیکی و مسلکی و مشارکت را پوشش می دهد. پالیسی ملی جوانان که در نوع خود بی سابقه می باشد، متضمن آن است که سرمایه گذاری ها بر روی جوانان، دختران و پسران را به شکل یکسان مستفید خواهد ساخت؛ تا بتوانند در توسعه و انکشاف اجتماعات شان سهم عملی بگیرند.

یونیسف، با سرمایه گذاری در عرصه های ذیل دولت افغانستان را در تطبیق تعهدات جهانی، منطقوی و ملی اش حمایت و پشتبیانی می کند:

  • سرمایه گذاری در تعلیم دختران که فرصت های یادگیری مادام العمر را برای همه افزایش دهد و در موفقیت و بهروزی آنان در مراحل بعدی زندگی، نقش اساسی داشته باشد.
  • تأمین فولیک اسید به شکل هفته وار برای دختران چه در داخل و چه در خارج مکتب و همچنین فراهم سازى امکانات و وسایل بهداشتی برای آنان، تا اطمینان حاصل شود که صحت، سلامت روانی و کرامت دختران به عنوان یک اولویت مد نظر گرفته می شود. صحت مندی و بهروزی از عناصر اساسی هستند که برای داشتن دختران نیرومند، دارای اعتماد به نفس و توانمند، به آن نیاز داریم.
  • حمایت از دولت افغانستان و همکاران آن، برای حصول اطمینان از اینکه هیچ دختری در معرض ازدواج زیرسن، خشونت جنسیتی یا آزار در هر جایی به شمول مکتب قرار نخواهد گرفت.
  • ايجاد مکان هایی که از آنجا جوانان بتوانند عقاید و دیدگاه های شان را ابراز کنند و در شکل دهی اجتماع و تصمیماتی که بر آنها تأثیرگذار خواهد بود، سهم داشته باشند. برای مثال، از طریق U-ReportT ، پلاتفورم صدای جوانان، سروی ها و شبکه های جوانان.

سوال :  سه شیوه ای که دولت افغانستان و همکارانش به واسطۀ آن می توانند جهت تسریع پیشرفت دختران با یونیسف کار کنند، چیست؟

جواب: یونیسف و سازمان های همکار آن، برای تسریع پیشرفت دختران به کار جمعی در این راستا ادامه خواهند داد. ما این کار را از طریق افزایش سرمایه گذاری در برنامه های پشتیبانی از توانمندسازی دختران انجام خواهیم داد. سه اولویت ما عبارتند از:

  • با توجه به اینکه در حال حاضر، بیش از 4/1 ميلیون نوجوان شامل مکتب نمی باشند، ما اقدام به دادخواهی خواهیم کرد تا تمام دختران و پسران، از فرصت های یکسان برای یادگیری و آموزش بهره مند شوند.
  • ما برای ارايۀ خدمات صحی دختران و نوجوانان دختر، دادخواهی و در این راستا سرمایه گذاری خواهیم کرد و از دسترسی آنها به معلومات صحی اطمینان به عمل خواهیم آورد.
  • ما برای ایجاد شبکه هایی که از طریق آن، جوانان بتوانند به شکل انلاین و افلاین در مباحث و تصمیمات تأثیرگذار براى خود سهم بگیرند، دادخواهی و در این راستا سرمایه گذاری خواهیم کرد. برای مثال، آموزش و تعلیم آنها، دسترسی آنها به معلومات، خدمات صحی و غیره.

سوال: . پیام شما برای دختران افغانستان چیست؟

جواب: دختران، عاملان تغییر و سازندگان آیندۀ جامعه و جهان هستند. و دختران افغانستان نیز می توانند این پروسۀ جهانی را رهبری کنند. می خواهم ببینم که دختران و زنان جوان، توانمند شده اند و می توانند عقاید شان را آزادانه بیان کرده و در تصمیمات اثرگذار بر آیندۀ شان سهم بگیرند. یکی از شیوه هایی که یونیسف از این پروسه حمایت و پشتیبانی می کند، از طریق مکانیزم جدید U-Report می باشد. U-Report یک پلاتفورم اجتماعی است که توسط یونیسف فراهم گردیده و در رسانه های اجتماعی موجود می باشد، که در آن جوانان می توانند دیدگاه های شان را در مورد مسائلی که برای شان مهم است، از طریق سروی های کوتاه بیان نمایند. سپس نتایج در رسانه های اجتماعی یا جمعی، به اشتراک گذاشته می شود؛ تا یک گفتگوی مثبت شکل گرفته و فرصت اظهار نظر به جوانان داده شود.

Visits: 7

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر