زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت شهرسازی با پرداخت معاش انجنیران معترض موافقه کرد

وزارت شهرسازی با پرداخت معاش انجنیران معترض موافقه کرد

author avatar
18 Oct 2020 - 16:47
وزارت شهرسازی با پرداخت معاش انجنیران معترض موافقه کرد
author avatar
18 Oct 2020 - 16:47

کابل(پژواک،۲۷میزان۹۹): تظاهرات ده ها انجنیر وزارت شهرسازی پس از آن پایان یافت که این وزارت رسماً بر بنیاد مکاتیب چندین اداره و کمیسیون اصلاحات اداری، از وزارت مالیه خواستار پرداخت معاش امتیازی این انجنیران شد.

۸۸ انجنیر یادشده که در سال ۱۳۹۵ از ریاست انکشاف تعمیرات وزارت معارف به وزارت شهرسازی انتقال شده، امروز در مقابل وزارت شهرسازی و اراضی در کابل گردهمایی اعتراضی داشتند.

آنها که شعار «ما حقوق خویش را می خواهیم» سر می دادند، می گفتند که با وجود هدایت رییس جمهور و موافقه کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، معاشات امتیازی آنان در سال ۱۳۹۹ مالی اجرا نشده است.

عزیزالدین فرخاری یک تن از انجنیران اعتراض کننده، به آژانس خبرى پژواک گفت که به اساس فرمان رييس جمهور، از میان ١١٠ انجنير و معاون انجنیر که در رياست انکشاف تعميرات وزارت معارف کار مى کردند، ٨٨ تن در اوايل سرطان سال ۱۳۹۵ به وزارت شهرسازى منتقل شدند؛ اما هر سال برای اخذ معاشات امتیازی شان در حالی دچار مشکل می شوند که از طریق برنامه اصلاحات اداری با همین معاش ها تقرر یافته اند.

او می گوید:«گردهمایی ما برای گرفتن حق ما است و حق خود را که در قانون برای ما پیشبینی شده می خواهیم.»

انجنیر سید بشارت یک تن دیگر از اعتراض کننده گان گفت:« هدف جمع شدن ما بُعد احساساتی نه، بلکی بُعد حقوقی دارد، بر اساس تفاهم وزارت معارف، کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی و ریاست جمهوری برای ما معاش امتیازی استثنایی تعیین شده بود و مطابق همان تفاهم ما به کارهای خویش ادامه داده ایم.»

موصوف می گوید، براساس فرمان رییس جمهور، هر نهادی ساختمانی که در وزارت شهرسازی مدغم می شود، باید با حفظ تمامی حقوق و امتیازات کارمندان آن نهاد مدغم شود، اما انجنیران انتقال شده از معارف همه ساله در قسمت دریافت حقوق شان دچار مشکل می شوند و اداره به اداره سرگردان می گردند.

سید بشارت می افزاید:« هر سال به جای این که از این انجنیران استفاده نماید، ماه ها ما را به پشت دروازه های مراجع مسوول می دوانند؛ زمانی که دلایل موجه پیدا نکنند، در اخیر سال معاشات امتیازی ما را اجرا می کنند.»

به گفته او، امسال نیز وزارت شهرسازی و اراضی بهانه می کند که برای اجرای معاشات امتیازی این تعداد انجنیران بودجه ندارد. به گفته وی، این درحالی است که برای معاش های امتیازی دیگران بودجه وجود دارد، اما برای انجنیران انتقال شده از معارف بودجه وجود ندارد؛ در حالی که وزارت باید معاش های آنها را شامل بودجه می کرد.

در قطعنامۀ اعتراض کننده گان آمده است:«در زمینه اجرای معاشات امتیازی مایان هدایت رییس جمهور و موافقه کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی باید عملی گردد، اینکه هدایت رییس جمهور و موافقه کمیسیون عملی نمی گردد مشکل عدم در نظر گرفتن بودجه است که بخش مالی و اداری وزارت امور شهرسازی و اراضی مسوولیت آنرا به عهده داشت. اکنون خود شان مسئولیت دارد تا اشتباه خود را جبران نماید، برای اجرای معاشات امتیازی مایان باید از شروع سال مالی ۱۳۹۹ در وقت قانونی آن بودجه مدنظر گرفته می شد تا با این مشکل مواجه نمی شدیم.»

در بخشى ازاين قطعنامه آمده است که آنان به هیچ صورت آمده پذیرش خساره ناشی از غفلت کس دیگری نیستند. اعتراض کننده گان از سرپرست وزیر شهرسازی و اراضی خواسته اند که در مورد خواست آنها پس از مشاهده اسناد قضاوت کند.

آنها مى گويند که معاش های امتیازی آنها در حالی پرداخت نمی شود که معاشات گزاف سایر کارمندان وزارت شهرسازی و اراضی (از ۳۶۰۰۰ الی ۳۵۰۰۰۰ افغانی (تحت عناوین مختلف اجرا می گردد.

 اعتراض کننده گان هشدار دادنند که اگر به خواست آنها رسیدگی نشود، از راه های دیگر مدنی برای کسب حقوق شان استفاده خواهند کرد.

مقام های وزارت شهرسازی نخواستند در مورد به خبرنگاران معلومات ارایه کنند، اما اعتراض کننده گان می گویند تظاهرات آنها پس از آن پایان یافت که وزارت شهرسازی در پی اعتراض آنها مکتوبی برای اجرای معاش های شان عنوانی وزارت مالیه صادر کرد.

در کاپى اين مکتوب که دراختياراژانس خبرى پژواک قرار گرفته، عنوانی وزارت مالیه نوشته شده، آمده است:«از اثر نامه شماره (۱۰۴۳۶۳) مورخ ۵ – ۶ ۱۳۹۹ امریت ارزیابی اجراات و سوانح، ریاست محترم منابع بشری این وزارت که ضم کاپی نامه شماره (۲۸۱۶) مورخ ۲۲ – ۵ – ۱۳۹۹ ریاست تنظیم فعالیت ها، ریاست عمومی اداره خدمات ملکی، کمیسیون محترم مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی می باشد، خواهان موافقه بودجوی معاشات امتیازی (۸۸) تن انجنیران انتقال یافته وزارت محترم معارف شده اند. از اینکه برای پرداخت معاشات امتیازی در سال مالی ۱۳۹۹ کدام وجوهی از جانب وزارت محترم شما در نظر گرفته نشده و معاشات امیتازی سال مالی ۱۳۹۸ انجنیران متذکره که بالغ به مبلغ (۳۴۶۸۰۰۰۰) افغانی می گردد از تخصیصات دست داشته سال مالی ۱۳۹۹ پرداخت گردیده است. بناً موضوع به شما نگاشته شد امید مبلغ ذکر شده را در سال مالی ۱۳۹۹ برای این وزارت موافقه نموده تا مشکلات موجوده که دامنگیر این وزارت می باشد مرفوع گردد…»

Visits: 46

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر