زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کوتل قوناق در زمستان مسدود نمی شود

کوتل قوناق در زمستان مسدود نمی شود

author avatar
17 Dec 2011 - 16:48
کوتل قوناق در زمستان مسدود نمی شود
author avatar
17 Dec 2011 - 16:48

نیلی (پژواک ٢٦قوس ٩٠): مسوولین ولایت دایکندی می گویند که راه مواصلاتی این ولایت، از مسیر کوتل قوناق در زمستان امسال مسدود نخواهد شد.

 راه کوتل قوناق ولایت دایکندی را از طریق ولایات بامیان و میدان وردگ به کابل متصل می سازد و راه اصلی ارتباطی این ولایت می باشد.

 انجنیر خداداد آمر فواید عامه ولایت دایکندی به آژانس خبری پژواک گفت که آنها با یک شرکت سرکسازی قرارداده کرده و تصمیم گرفته اند تا در فصل زمستان؛ این راه را بصورت کامل باز نگهدارند.

 به گفتۀ وی، این قرارداد به ارزش ٩ میلیون و ٣٢٤ هزار افغانی برای پاککاری ٢٧٨ کیلومتر سرک در ٢٤ نقطه برفگیر صورت گرفته است.

 خداداد افزود که بر اساس این قرارداد، شرکت معین شده از آغاز برفباری و مسدود شدن راه، توسط ماشین آلات خود راه مواصلاتی کوتل قوناق را بصورت ٢٤ ساعته پاککاری کرده و بروی ترافیک باز نگه می دارد.

 منبع اظهار داشت که شرکت قرارداد شده تا زمان ختم برفباری مسوولیت پاکسازی اين  مسیر را بعهده گرفته است.

 رضا صادقی رئیس مبارزه با حوادث ولایت دایکندی به پژواک گفت که این قرارداد می تواند راه را برای انتقال مواد ضروری در مواقع مهم را باز نگهدارد.

 به گفتۀ وی، پیش از این در صورت نیاز به مواد ضروری برای خانواده های آسیب دیده، نیاز به هلی کوپتر بود؛ اما در صورت باز بودن مسیر کوتل قوناق، آنها با استفاده از موترهایشان می توانند مواد خود را انتقال دهند.

 بر اساس معلومات منبع، راه مواصلاتی دایکندی، از طریق ولایت ارزگان نیز به دلیل ناامنی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 مردم ولایت دایکندی نیز از این کار خرسند هستند.

 حسین یکتن از راننده گان لین کابل ـ دایکندی به پژواک گفت :«ده زمستان وقتی که کوتل قوناق ره برف می گرفت، راه ما بند بود و بعضی وقتها دو روز را منتظر می بودیم تا راه پاک شوه…»

 به گفتۀ وی، در صورت باز بودن مسیر، آنها می توانند در طول زمستان نیز مصروف انتقال مسافرین باشند.

 خانم گل بی بی که سال گذشته را به مدت دو روز به دلیل بندش راه در پوسته امنیتی زیر کوتل قوناق سپری کرده بود به پژواک گفت :«اگه راه باز نباشه، مسافرین مجبور میشن تا با اطمینان از ای مسیر سفر نکنن.»

 کوتل قوناق از جمله مناطقی بین ولایات دایکندی و بامیان می باشد که هرساله شاهد برفباری شدید و مسدود شدن راه مواصلاتی می باشد.

 سال گذشته بیش از ٢٠٠ مسافر که در میان آنان زنان و کودکان نیز شامل می باشند، مدت چهار روز را در کوتل قوناق در محاصره برفکوچ بند مانده بودند.

 بر اساس یک خبر دیگر، با افتتاح یک پایه پل در مرز بین مرکز و ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی، مشکل ترانسپورت ١٥هزار فامیل حل گردید.

 سلمانعلی صادقی رئیس احیا و انکشاف دهات ولایت دایکندی به آژانس خبری پژواک گفت که این پُل؛ بعد از یک سال کار، امروز (٢٦قوس) تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 به گفتۀ وی، این پُل به طول ٢٨ متر، عرض پنج متر و در ارتفاع شش متر بصورت اساسی و پخته بر روی دریای لزیر در قریه سوختوک اعمار شده است.

 صادقی افزود که این پُل با هزینه ٢٢٩هزار دالر، از بودجه انکشافی وزارت احیا و انکشاف دهات اعمار گردیده است.

 منبع اظهار داشت که در حدود ١٥هزار فامیل بصورت مستقیم از مزایای این پُل مستفید می شوند.

 قربانعلی ارزگانی والی دایکندی نیز که در مراسم افتتاح این پُل حضور داشت در گفتگو با پژواک؛ اعمار این پُل در زنده گی مردم منطقه را  مفید خواند .

 به گفتۀ وی، حالا دیگر مشکل رفت و آمد مردم در فصل سرما، از ناحیه نبوده پُل حل شده و آنها می توانند با استفاده از آن، مریضانشان را به مرکز انتقال دهند.

 غلامعلی یکتن از باشنده گان قریه سوختوک به پژواک گفت :«پیش از ای ده زمستان و بهار مشکلات زیاد داشتیم و نمی تانستیم از ای منطقه رفت و آمد کنیم.»

 به گفتۀ وی، پیش از این، مردم منطقه این مسیر را در حدود پنج ساعت طی می کردند که حالا این مشکل آنها مرفوع گردیده است.

Visits: 14

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر