زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کتاب ( خانان در باليوود) از چاپ برآمد

کتاب ( خانان در باليوود) از چاپ برآمد

author avatar
20 Dec 2011 - 16:54
کتاب ( خانان در باليوود) از چاپ برآمد
author avatar
20 Dec 2011 - 16:54

کابل ( پژواک ٢٩ قوس ٩٠ ) : کتاب ( خانان در باليوود) که توسط محبوب الله خان نويسنده و ژورناليست جوان کشور نوشته شده است ، چاپ و به بازار عرضه گرديد.

 اين کتاب در ٢٤٤ صفحه  که پشتى رنگه و زيبا دارد، در ماه قوس سال ١٣٩٠ خورشيدى توسط اتحاديه انکشاف فرهنگى افغانستان در جرمنى به نشر رسيد .

اين کتاب بدون ياد داشت اتحاديه نشر کننده ، مقدمه نويسنده و نوشته هاى يکتعداد افراد ديگر به پنج بخش تقسيم گرديده است.

 بخش اول اين کتاب در مجموع به سينما شناسى هندى، بخش دوم آن به سينماى هندى و افغانستان ، بخش سوم آن به زنده گى نامه خانان در هندوستان ، بخش چهارم آن به نقش خانان در سينماى هندى و بخش پنجم آن به ( خانان در باليوود) مختص گرديده است.

 اين انگيزه اين موضوع چگونه به ميان آمد، محبوب الله خان نويسنده اين اثر ميگويد: (( در زمان طفوليت ستاره ها را بسيار دوست داشتم، با آن علاقه داشتم و شبهنگام ستاره ها را شمار ميکردم، ده سال قبل زمانى که به ميدان هنر رو آوردم، با امور راديو ، تلويزيون ، درامه و سينما آشنايى يافتم و با بازيکنان و ستاره هاى مختلف هنرى آشنا شدم، اين موضوع بيشتر در ذهنم انکشاف يافت ، که شمارى از قهرمانان اين عرصه واقعاً ستاره اند. ))

 محبوب به تاريخ ٢٩ قوس در مصاحبه با آژانس خبرى پژواک گفت ، که سه سال قبل براى کار در بخش پشتوى راديوى ملى هندوستان ( آل انديا راديو) به دهلى جديد پايتخت هندوستان رفت و در آنجا به توليد پروگرام هاى فرهنگى و هنرى پرداخت، که يکى از اين پروگرامها ( زلانده ستورى) بود، که در مورد ستاره هاى فلمى سينماى هند معلومات به نشر ميرساند.

نامبرده ميگويد : (( اين ستاره هاى فلمى اکثراً شامل خانان بود و زمانى که زنده گى نامه آنها را مشاهده کردم ، در ابتداى آن ميديدم ، که اين ستاره ها با افغانستان و پښتونخواه رابطه دارند. ))

به گفته محبوب ، به همين علت در ذهنش تصويرى ايجاد گرديد ، که اگر در مورد ستاره هاى پشتون سينماى هندوستان بررسى کامل صورت گيرد، پاسخهاى اکثر مردم جواب خواهد شد.

موصوف که  نقش خانان در سينماى هندوستان را بررسى نموده است ، علاوه ميکند، که اين ستاره ها ، که در سينماى هندى مصروف کار اند، ريشه افغانى آنها يک ادعا نه ، بلکه آنها نيز خود را پشتون خوانده خود را مربوط افغانستان دانسته و به آن افتخار ميکنند.

 نويسنده ميگويدکه در اين مورد در بخش تحقيق و چاپ کتاب با وى بانک ملى افغان ، شرکت ليوال ، الکوزى گروپ ، واليان خوست و ميدان وردگ ، گل مقصود ثابت رئيس پشتنى بانک و شمارى از مردم ديگر کمک مالى نموده اند.

 پوهنمل غلام نبى فراهى معين وزارت اطلاعات و فرهنگ در مورد اين اثر ( خانان در باليوود) ميگويد ، که اين کتاب به اين خاطر مهم است  که در آن، تاريخ مختصر خانان پشتون سينماى هند در آن بيان گرديده است .

 وى علاوه نمود : (( نويسنده شجره فاميلى اين خانان و سابقه پيشين آنها را پيدا کرده و اين را ثابت کرده است ، که اين خانان در اصل پشتون اند. ))

 زرين انزور رئيس عمومى راديو تلويزيون ملى افغانستان ميگويد  که ارزش اين اثر تحقيقى محبوب الله خان درا ين نهفته است ، که در آن استعدادهاى افغانها بيان گرديده است ، که در يک جامعه وسيع مانند هند چگونه خود را به بلند ترين مرز هنر رسانده اند.

 وى علاوه نموده است : (( اين کتاب يک نمونه خوب موقف بلند هنرى افغانها در سطح منطقه است. ))

دانش کروخيل رئيس آژانس خبرى پژواک در اين مورد ميگويد : (( خانان در باليوود يک کتاب بسيار مهم است ، که با نشر آن؛ مردم افغانستان و هندوستان بيشتر نزديک شدند.))

موصوف ميگويد، که  اگر اين کتاب به لسانهاى هندى و انگليسى نيز چاپ گردد، به مردم هند و جهان آشکار خواهد شد ، که ستاره هاى مشهور سينماى باليوود در اصل پشتون بوده و ريشه افغانى دارند.

 به گفتۀ موصوف ، اين محبوب الله خان توانست بعضى از معلومات گفته و ناگفته در روزهاى اوج اين سينما به چاپ برساند ، جاى خرسندى است و هر دم و قدم وى در اين راستا قابل ستايش است .

وى علاوه نمود : (( نامبرده ذريعه اين کتاب ما را از موضوعاتى آگاه کرد، که تا حال در مورد آن يا نشنيده بوديم و يا کمتر شنيده بوديم . ))

صفيه حليم، که در مورد پشتونهاى هندوستان چند باب کتاب نوشته است ، در مورد کتاب محبوب الله خان ميگويد ، که اين نخستين کتابى است ، که روى اين موضوع به لسان پشتو نوشته شده است .

 نامبرده علاوه نموده است : (( من متن کتاب را نخوانده ام ، اما فهرست آن نشان ميدهد ، که در آن نه تنها در مورد هنرمندان پشتون ، بلکه در مورد پيشرفت و انکشاف فلم هندى نيز معلومات گنجانيده شده است . ))

 محبوب الله خان نويسنده اين کتاب ميگويد ، که اين کتاب به زودى به لسانهاى هندى ، درى ، انگليسى و اردو چاپ خواهد شد .

 

Visits: 15

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر