زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

جواهر دختر ده ساله که به  در بدل جرم برادرش جبراعروسى شده است

جواهر دختر ده ساله که به در بدل جرم برادرش جبراعروسى شده است

author avatar
1 Jan 2012 - 17:51
جواهر دختر ده ساله که به  در بدل جرم برادرش جبراعروسى شده است
author avatar
1 Jan 2012 - 17:51

چغچران(پژواک،١١جدی ٩٠)  ” مرابه زور عروسی نمودند واگر نه من دختر ده ساله و متعلم صنف سه هستم.”

 اين جملۀ مختصر از گفته هاى جواهر است و بيانگر حقيقت تلخ در زندگى اين دختر است که به جرم برادرش جبرا عروسى شده است.

 جواهر میگوید که برادرش یک زن بیوه را دوست داشت وبا وی فرار نمود.

  وی افزود که خانواده خانم برادرش،با فرار وازدواج آنان مخالفت نمودند ومشکلات را ایجاد کردند.

 جواهر گفت که بزرگان منطقه به خاطر رفع این مشکل میانجیگری کردند و برادرش که به منطقه دیگر فرارنموده بود، به خانه برگشت ووى را به پسر این زن که ١٩ساله است،به شوهر داد.

  این دختر خُرد سال در حالیکه اشک از چشمانش میریخت گفت:” نمی خواستم شوهرکنم ،من خورد سال هستم، میخواستم مکتب بروم وزمانیکه بزرگ  شوم ازدواج نمایم.”

  محمد گل پدرجواهرمی پذیرد، که درحق دخترش ظلم نموده ،اما میگوید که از مجبوریت این کارا انجام داده است.

 وی افزود:”زمانیکه پسرم با آن زن بیوه فرارنمود؛ خانواده آن زن در مقابل عمل پسرم،خواستاردخترش شدند ومن مجبور شدم که جواهر را به آنها بدهم. زیرا دیگر چاره ای نداشتم”.

 اما این تنهاجواهر نیست که در ولایت غور، قربانی عمل منفی برادرش شده است. سيمین گل دختری دیگری است که ١١سال عمر دارد وباشنده چغچران است.

 سیمین دربدل قتل که برادرش انجام داده،به خانواده مقتول سپرده شده است.

 او میگوید که برادرش خانم خود را به قتل رسانید وخودش به ایران فرار کرد .

 سیمین گل میگوید :” بعد از قتل خانم برادرم، موسفیدان قریه با خانواده خسر برادرم صلح نموده و من ودختر٤ساله برادرم را دربرابر خون آن زن،طور(بد)به آنها دادن.”

  وی گفت که خسر برادرش وى و برادرزاده اش را به خانه خود بردند  که  ازمحبت خانواده ورفتن به مکتب محروم شدند . از اينکه “دربدل خون داده شده ییم همیشه تهدیدمی شویم. “

 مسوولین ریاست امورزنان ولایت غور ودفتر کمیسیون حقوق بشر این ولایت، وقوع همچو حوادث را در ولایت غورتأیید نموده ومیگویند که خشونت ،ازدواجهای قبل از وقت وطویانه گزاف از مشکلاتی است که دختران با آن مواجه بوده وتعدادی از آنها مجبور به فرار از منزل می شوند.

 محمد نبی باشنده ولسوالی چهارسده غور میگوید “: سالروان در ولسوالی ما ٥ نفر به خاطر فرار یک دختر کشته شدن.”

 وی افزود که یک دختر و پسر یک دیگر رادوست داشتند و زمانیکه خانواده دختر با ازدواج آنها مخالفت نمود، دختر به همراه پسر فرار نمود.

 نبی افزود که در پی فرار دختر وپسر ،میان دو قریه جنگ صورت گرفت وبعدازکشته شدن ٥تن از طرفین موسفیدان فیصله نمودند که از هردو طرف در مقابل خون قربانیان، چند دختر به (بد) داده شود و به این تر تیب جنگ پايان يافت.

 یک تن از دختران دیگر که در روز های نزدیک، در چغچران مرکز غور،از منزل فرار نموده، میگوید که پدرش، طویانه گزاف از نامزدش تقا ضا داشت.

  وی که از گرفتن نامش خود داری کرد به پژواک گفت که پدرش خواستار يک ميليون افغانی طویانه بود ونامزدش در مدت سه سال کار در ایران، ٥لک افغانی تهیه کرده بود.

 دخترمذکورعلاوه نمود:” با آنکه سه سال از نامزدی ام  میگذشت وپدرم میدانست که دامادش دیگر پول ندارد،اما خواستار ١٠ لک افغانی بود ومن مجبور شدم با نامزدم فرارکنم .”

 وی اظهار داشت که پدرش به وی احوال داده است که دختر وی نیست ودیگر حق ندارد به خانه اش بیاید.

 اخذ طویانه گزاف مشکلی است که بیشتر جوانان غور با آن مواجه اند.

 غفوریکتن ازباشنده گان چغچران است ،که در روزهای نزدیک دختر خودرادربدل یک ميلیون و٥٠٠هزارافغانی نامزاد نموده است .

 وی به جواب اینکه  چرادختر خود را  در بدل پول گزاف به شوهر داده است وآیا داماد وی توان پرداخت این پول را دارد؟ گفت:” ای رواج است من کار ندارم که توان داره ویانی.”

 غفور میگوید که اگرطویانه کم بخواهیم ،مردم بد میگویند وداماد مجبور است ،پول را پیدا کند.

 داکتر عاقله شرف مسول بخش زنان کیمسیون مستقل حقوق بشر درغور با تأیید موجوديت چنین مشکلات در آنولایت میگوید که این نقض حقوق بشر وخشونت علیه زنان واطفال میباشد.

 وی افزود که خشونت،ازدواج قبل از وقت وطویانه گزاف با عث فرار تعداد از دختران از منزل شده  که به کشورهای همسایه در مسافرت به سر می برند.

 او گفت که در جریان سالروان،١٧ مورد فراراز منزل نزداین کیمسیون  ثبت شده است،که بدون شک کمتر از مواردی است که دراین ولایت؛ بوقوع پیوسته است.

 درهمین حال شهلا خطیبی مسوول بخش جندر ریاست امور زنان ولایت غور میگوید که درسالروان، ٣١ مورد خشونت در این اداره ثبت شده است.

 وی اظهارداشت که رقم خشونتها بیشتر ازموارد ثبت شده است ،زیراآنهای که مورد خشونت قرارگرفته ومیگیرند،به خصوص در ولسوالیها،به دلیل شرایط نامناسب ؛نمی توانند به مراجع مربوط مراجعه نمایند.

 خطیبی علاوه نمود که عدم آگاهی مردم از حقوق زن وعدم مجازات افرادیکه خشونت میکنند، باعث افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت شده ودرجریان یک ماه، ٥ واقعه فرار از منزل نزد آنها ثبت گردیده است.

 موصوف برای رفع این مشکل ،بر کار وتلاش هماهنگ ادارات زیربط، امامان مساجد وقشر روشنفکر جامعه تأکید نمود.

 بیشترحوادث یاد شده در مرکز ولایت غور اتفاق افتاده است ،درحالیکه دربیشتر مناطق این ولایت که قوماندانان غیر قانونى حاکمیت دارند،علاوه از شلاق زدن زنان در محضر عام،درجریان برخورد های ذات البینی آنها،زنان نیز اسیرمی شوند.

 طبق معلو مات مسوولین امنیتی ولایت غور،حدود ٦هزار فرد مسلح غیر قانونى در چوکات ١١٥گروپ، در مربوطات این ولایت فعالیت دارند وقوماندانان یادشده در مورد زنان ومردان مطابق خواست خودعمل وفیصله می نمایند.

Visits: 6

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر