زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کرزى جشن نوروز را پديدۀ ماندگار و مشترک فرهنگى در منطقه خواند

author avatar
25 Mar 2012 - 17:07
author avatar
25 Mar 2012 - 17:07

دوشنبه (پژواک،٦حمل٩١): رييس جمهور حامد کرزى در سفربه تاجکستان گفت که جشن نوروز، یک پدیدۀ ماندگار و مشترک فرهنگی میان کشورهای منطقه است.

در خبرنامه اى که از سوى دفتر مطبوعاتى رياست جمهورى، به آژانس خبرى پژواک مواصلت نموده، آمده است که کنفرانس بین المللی نوروز، قبل از ظهر امروز(٦حمل) با اشتراک رؤسای جمهور افغانستان، تاجکستان، ایران و پاکستان، در شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان برگزار شد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، ضمن قدردانی از برگزاری جشن با شکوه نوروز و مهمان نوازی مردم تاجکستان، فرارسیدن سال نورا به همه تبریک گفته، افزود: “خوشحالم که امسال نوروز را با برادران تاجک و مهمانان گرانقدر، یکجا در شهر زیبای دوشنبه تجلیل می کنیم.”

وى علاوه کرد که در اکثر کشورهای منطقه، جشن نوروز به عنوان مظهر شکوفایی و امرار حیات، در نخستین روز سال هجرى شمسى برگزار می گردد و آن را، به حیث یک رسم مردمی تجلیل می کنند.

حامد کرزی، جشن نوروز را یک پدیدۀ ماندگار و مشترک فرهنگی میان کشورهای منطقه خوانده، با اشاره به پیشینۀ تاریخی نوروز گفت: “طی هزار سال و اندی، در کشورهای منطقۀ ما، آثار فراوان در پیرامون تاریخ و مردم شناسی منطقه به زبان های مختلف تالیف شده است. در بیشترینه آثار تاریخی و مردم شناسی همین دوران، از  نوروز ذکر و یادآوری هايی از تجلیل شکوهمند نوروز از سوی شاهان و امرا در این آثار گنجانیده شده است.”

وى افزود که این امر، نمایانگر آن است که نوروز به مثابه یک جشن ملی و اجتماعی، ریشه های عمیق و استوار در ملل و جوامع منطقه دارد.

حامد کرزی علاوه نمود که از زمانه های پیشین تا امروز، از گسترۀ فرهنگی پشتو زبانان نیز در وصف بهار و جشن نوروز، غزل ها و قصایدی سروده شده است و خوشحال خان ختک و فرزندان شاعرش به حیث پاسداران راستین عنعنه های سخنوری مشرق زمین، در دفتر اشعارشان، بهار و نوروز را به آرایش های شاعرانه ای نهایت زیبا وصف کرده اند.

درکنفرانس بين المللى نوروز، هیئت های رسمی از چین، هند، ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان و نمایندگان سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای بین المللی و منطقه ای نیز اشتراک داشتند.

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان، ضمن خوش آمدید و تبریکی سال نو به رؤسای جمهور افغانستان، ایران و پاکستان و سایر اشتراک کنندگان، اظهار خرسندی کرد که یکبار دیگر کشورهای منطقه در فضای صلح و آرامش، نوروز را جشن می گیرند.

وى  گفت: “با تلاش کشورهای ما، جشن نوروز توسط سازمان ملل متحد به عنوان جشن جهانی اعلام گردید؛ اکنون برای ما لازم است که عنعنات فراموش شدۀ نوروز را دوباره زنده کنیم.”

رييس جمهور تاجکستان، اظهار امیدواری کرد که جشن نوروز برای کشورهای منطقه؛ پیام آور صلح، خوشحالی و سعادت باشد.

همچنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، طی سخنانی گفت که پیام نوروز، پیام همبستگی و صلح به تمام ملل جهان است و فرهنگ نوروز، در منطقه باید گسترش و تقویت یابد.

آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان نیز طی سخنانی به نمایندگی از مردم پاکستان، نوروز را به تمام مردم کشورهای منطقه تبریک گفت.

در اخیر کنفرانس بین المللی نوروز، قرار بر آن شد که کنفرانس بین المللی نوروز در سال ٢٠١٣ ميلادى، در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان؛ و در سال ٢٠١٤ در شهر کابل برگزار گردد.

گفتنی است که در کنفرانس بین المللی نوروز در شهر دوشنبه، علاوه بر تدویر نمایشگاه، برنامه های فرهنگی و هنری نیز اجرا شد.

قابل ذکر است که رييس جمهور حامد کرزى، کابل را ديروز به قصد تاجکستان، جهت شرکت در پنجمين کنفرانس همکارى هاى منطقوى اقتصادى (ريکا) ترک نمود.

هدف از اين سفر سه روزه، شرکت در کنفرانس (ريکا) و جشن بين المللى نوروز خوانده شده است.

Views: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر