زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هشتمین جشنواره توت در پنجشیر بر گزارشد

هشتمین جشنواره توت در پنجشیر بر گزارشد

author avatar
24 Jul 2020 - 05:00
هشتمین جشنواره توت در پنجشیر بر گزارشد
author avatar
24 Jul 2020 - 05:00

پاراخ (پژواک، ۲ اسد ۹۹): هشتمین جشنواره توت با سخنرانی ها، شعرخوانی، قرصک و تفنگ بازی با شور و هلهله با اشتراک صدها تن از مناطق مختلف کشور در پنجشیر بر گزارشد.

این جشنواره امروز در قریه «ملیمه زادگاه قهارعاصی»در ولسوالی حصه دوم پنجشیر راه اندازی شده بود.

قرصک که یکی از بخش های این جشنواره را تشکیل می داد، یکی از قدیمی ترین سبک های موسیقی کشور به خصوص پنجشیر است که به تازگی بازارش دوباره داغ شده است و اکنون کمتر هنرمندی در افغانستان پیدا می شود که به این سبک آهنگ اجرا نکرده باشد.

شرکت کننده گان این مراسم بر انسجام اقوام و نهادینه ساختن فرهنگ های دیرنه کشور تاکید کردند.

عبدالغزیز قاضی زاده استاد پوهنتون البیرونیدر کاپیسا، برگزاری جشنواره های ملی را برای غنامندی فرهنگ کشور مهم دانسته و در اشاره به جشنواره توت گفت:« وقتی ما آمدیم دیدیم که از اقشار متخلف و ولایت های متخلف به این جشنواره آمده اند، دریافتیم که شرکت دراین جشنواره به تعصباتزبانی، سمتی، لسانی و نژادی نه گفتن است.»

سمبع الله امان یکتن از باشنده گان ولایت غزنی و شرکت کننده این جشنواره گفت که همچو جشنوزاه ها جز گردشگری به شمار می رود، اما در افغانستان به آن توجه چندان نشده است.

وی افزود: «سرمایه بزرگ کشورهای دیگر از برنامه های گردشگری است، اگر در بخش توریستی در پنجشیر ویا ولایت های دیگر توجه شود در آمد اقتصادی و فرهنگ همدیگر پذیری در کشور رشد خواهد کرد.»

عبدالودود علی مردان رییس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر گفت که برایرشد جشنوراه توت در پنجشیرکه از گذشته ها به گونه های مختلف وجود داشته است تلاش میکنند.

محمد امین صدیقی معاون ولایت پنجشیر می گوید که توت پنجشیر شهرت جهانی دارد و او می خواهد که به رشد این میوه توجه بیشتر شود.

Visits: 12

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر