Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
26 Mar 2020 - 15:44
author avatar
26 Mar 2020 - 15:44

درحالیکه شیوع ویروس کرونا و تهدیدات فزایندۀ امنیتی از یک طرف و فساد گستردۀ اداری و از هم پاشیدگی سیاسی در هرم قدرت از طرف دیگر، شهروندان کشور ما را سخت هراسان ساخته است، هر روز عرصۀ کار و فعالیت در کشور تنگ و تنگتر شده می رود و مردم با سختی ها و تهدید های زیادی روبرو می شوند.

از اینکه با موج اول بحران کرونا روبرو هستیم، نباید دست روی دست گذاشت و موضوع را جدی نگرفت، بلکه با انتباه از کشور هايی که ویروس کرونا را جدی نگرفتند، باید سریع دست به کار شد تا در مقابله با کرونا و دیگر بحران ها درمانده نشویم.

درین شکی نیست که با شیوع ویروس کرونا در کشور، کسب و کار مشکل و نظم زندگی مختل شده است. حکومت مسئولیت دارد که تا در جهت مانع شدن از ورشکستگی نظام اجتماعی و به حال خود رهاکردن مردم و جامعه، مسئولانه جد و جهد بنماید.

هر چند سامانه فرسوده بهداشتی و درمانی کشور ما، به هیچ وجه پاسخگوی نیازمندی های مردم ما در حالت عادی نیست، چه رسد به حالت اضطرار که ما در یک قدمی آن قرار داریم. به هر حال تلاش در جهت حفظ جان مردم، وظیفه اصلی حکومت است که باید به آن بپرازند.

در چنین اوضاع و احوال بحرانی، ایجاب می کند که به سلامت مردم اهمیت و اولویت داده شود و تدابیر ویژه ای برای نجات شهروندان کشور از طرف مسئولان امور روی دست گرفته شود. تا ازین بحران به خوبی عبور نمائیم. مطمئنم که اگر اهمیت وضعیت و فرصت در نظر گرفته شود، می توانیم کار های ارزنده در قسمت مصئونیت جان هم میهنان خود انجام دهیم .

تماشای وضعیت کنونی، خیلی نگران کننده است که از یک طرف عجز بشر در مقابله با همه امکانات مادی که دارند در مقابل ویروس کرونا به نمایش گذاشته شده است و از طرف دیگر، تدابیری هم برای محدود کردن آن وجود دارد و به قول مولوی:

هریکی از ما مسیـــح عالمیست                      هر الم را در کف ما مرهمیست

گر خــــدا خواهد نگفتند از بطـر                     پس خـدا بنمود شان عجـــز بشر

(مثنوی، دفتر اول)

حکومت ناچار است تا نیازمندی های اولیه مردم را تأمین کند. از آب و برق و انرژی تا محصولات غذایی که باید بازار اشباع شود و دسترسی مردم به آن ممکن و میسر گردد. همچنان جلو احتکار مواد شوینده و مواد غذایی را بگیرد.

قابل یاد آوری می دانم که مقابله با ویروس کرونا، تنها کار وزارت صحت نیست، بلکه تمام بدنه نظام برای مقابله با بحران کرونایی بسیج شوند و از اتلاف وقت و ضیاع سرمایه جلوگیری کنند و تمام همت شان را برای نجات و حفاظت مردم به کار بندند.

حکومت تمام توان خود را برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم به کار بندد و نباید وضعیت مردم به وخامت گراید که اگر از ویروس کرونا نمردند، از گرسنگی شاید که بمیرند؛ زیرا وضعیت بیشتر مردم روزمره است.

از جانب دیگر فصل بارندگی است، احتمال سرازیر شدن سیلاب های مخرب است، که احتمال تخریب خانه ها، مزارع و پل ها و راه های مواصلاتی را در پی دارد، دولت باید تدابیر ویژه را درین قسمت روی دست گیرد. و امداد رسانی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، بحران به وجود آمده است؛ بهتر است که این بحران با خردورزی درست و به خوبی مدیریت شود تا هم میزان آسیب رسیدن به مردم کم شود و هم میزان کمک به آن ها بیشتر شود.

وزارت مالیه باید اعتبارات مالی ویژه این بحران را به سرعت در اختیار وزارت صحت و دیگر سازمان های مربوط قرار دهد؛ تا آنها با دست باز در مهار کرونا عمل کنند و از هر گونه تأخیر و تعلل درین مورد بپرهیزند.

تدابیر و اقداماتي را که می تواند ما را در مقابله با ویروس کرونا یاری بخشد و اسباب نجات مردم ما گردد، در بخش های زیر خلاصه شود:

  • اتخاذ تدابیر سختگیرانه بر رفت و آمد مردم و نیز کم کردن اجتماعات مردم در محلات و بازارها، مجالس، مساجد و دیگر اماکن عمومی.
  • سم پاشی اماکن عمومی برای حفظ سلامت مردم.
  • تهیه و تأمین نیازمندی های اولیه مردم و کالاهای ضروری که باید در اختیار مردم قرار گیرد. تا فروشگاه ها و داروخانه ها بتوانند به نیازهای اولیه مردم پاسخ بگویند.
  • کم کردن تراکم جمعیت کارمندان در ادارات و سازمان ها و گردشی ساختن چرخۀ کاری از طریق شفت وار ساختن آمدن کارمندان به دفاتر.
  • تأمین نیازمندی های مردم از لحاظ مواد شوینده و بهداشتی که هم اکنون به قلت آن مواجهیم.
  • توصیه و تشویق مردم جهت اجتناب از گشت و گذار بی مورد و در خانه ماندن جهت ایمنی خود و خانواده های شان.
  • تأمین امنیت راه های مواصلاتی جهت رساندن مواد اولیه و نیز حفظ امنیت جسمی و مالی رانندگان که مواد اولیه را به شهرها می رسانند.
  • مراقبت ویژه از افراد که سلامتی شان به خطر افتاده و توان حل مشکل خود را ندارند و شناسایی افراد نهایت آسیب پذیر و کمک به آن ها در حل مشکل شان.
  • حمایت از شفاخانه ها برای درمان و معالجه بیماران و تجهیز آن ها برای پاسخگویی به نیاز دردمندان جامعه.
  • تهیه اماکن و اختصاص محلات بیشتر برای مراقبت ویژه جهت پرستاری از بیماران کرونایی در هر ولایت و هر زون.
  • توجه بیشتر به وقایه و پیشگیری تا حمایه و دستگیری.
    پرهیز از ریخت و پاش های غیرضروری و کار و ایثار در جهت تأمین نیاز های اولیه شهروندان محروم و بی پناه مثل ماسک و دارو و دیگر نیاز ها.
  • درخواست کمک از مجامع جهانی برای تأمین نیازمندی های غذایی و دارویی کشور.
  • توجه بیشتر به تبلیغات رسانه یی جهت تقویت روحیه مردم و بالا بردن سطح اعتماد به نفس مردم در مقابله با شیوع کرونا.
  • ارائه راهکار های مناسب جهت حفاظ کودکان و نوجوان و نحوۀ برخورد با آن ها در بحران کرونایی.
  • جلوگیری از احتکار مواد غذایی، مواد شوینده، مواد محروقاتی  و دیگر نیاز های اولیه مردم. و برخورد قاطع با محتکران  سود جویان .
  • اتخاذ تدابیر ویژه برای آوارگان که از ایران و پاکستان به کشور عودت می کنند، این ها باید بعد از دادن آزمایش در بین مردم مدغم شوند.
  • به حد اقل رساندن میزان مسافرت های هوایی و زمینی، میان شهری و درون شهری.
  • بسیج دانشمندان دینی جهت آگاهی مردم در مورد ویروس کرونا و توجه به حفاظت ونظافت شان.
  • همکاری با دولت و خادمان جامعه برای مهار وضعیت و ارتقای سطح کیفیت خدمات بهداشتی، درمانی و کمک رسانی.
  • در اولویت قرار دادن حفظ جان مردم توسط حکومت و به کارگیری تدابیر لازم درین زمینه و تهیه یک ساختار خدماتی سریع، سالم، مجهز و توانا جهت رسیدگی به آسیب دیدگان .
  • تلاش در جهت کاهش میزان آسیب پذیری مردم و به حد اقل رساندن ضایعات و تلفات ازین ناحیه و جلوگیری از فلج شدن چرخه زندگی در جامعه.
  • برای به اجرا گذاشتن طرح های سختگیرانه، مردم را باید آماده ساخت و این آمادگی نیازمند آگاهی لازم است.
  • تهیه بسته های معیشتی برای افراد ناتوان، محروم، معلول، بیوه و یتیم در نظر گرفته شود تا در مقابله با این بحران، توان ماندن و زیستن را داشته باشند.
  • تشکر و قدردانی از کسانی که درین بحران عالمگیر، به خدمت مردم می شتابند و مواد و تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می دهند.

در فرجام یاد آوری می کنم که روزهای دشوار در راه است و آمادگی لازم است، از قدیم گفته اند: حادثه خبر نمی کند، امید پیش از آن که فرصت تنگ نشده و در مدیریت بحران درمانده و ناتوان نشده ایم، در مرحله نخست اقدامات ویژه روی دست گرفته شود و با خدمات با کیفیت و امداد رسانی به موقع، ازین بحران و ازین آزمون تاریخی، سرخرو و سرافراز به درآئیم. و نکند که نوشدارو، بعد از مرگ سهراب برسد.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 2

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

author avatar

خواجه نعیم قادری رئیس بنیاد اجتماعی و مدنی لوگر می باشد.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more