Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
13 Jan 2018 - 12:23
author avatar
13 Jan 2018 - 12:23

کشور امریکا بعد از جنگ دوم جهانی منحیــث ابرقدرت و بازیگر مهم  جهانی در جهان قدِعلم کرد. از آن پیش که روســـیه توانسته بود جهان را در اختیار سیاست های خود داشته باشد بنابر فتح که در جنگ دوم جهانی داشت امپراطوری جهان را در سر میپرورانید، اما نمیدانست رقیب پر قدرتِ وی (امریـــکا) به شدت در جهان منحیث قدرت ‘شماره یک’ به پا خواهد خواست. بعد از جنگ دوم جهــانی روسیه از اینکه برازنده جنگ بود کوشش کــرد تا با سیاست های منفعت جویانه و تهاجمی اش در نخست اروپا را در تــسخیر خود بیاورد بعد عازم حرکت های نظامی بــسوی جهان آسیایی شود اما امریکایــها به روسها اشاره رساندند که قدرت ایشان هنــوز پابرجاست و هیچ قدرتِ بدون امریکا نمیتواند در جهان با تهاجمش برزمد!

بعد از سال ۱۹۴۵جنگِ سرد با تشدید قوای نظامی و عملیات های خاصِ جنگی بصورت پیروزمند و غیــر مستقیم میان دو قدرت در دو جبــهه آغاز یافت. نگـــرانی بیشترِ قدرت ها این بود که، مـــبادا این جنگِ ویــران کن مسبب جنگِ اتــمی میان دو کشور گردد تا تماماً جهان را به خاک یکســان کند. اما بعدها معــلوم گردید که روســها از قهر و تحریک نظامی به پیش میرفتند اما امریکایها با درک استخباراتی و ضربات اقتصادی به پیش رفتند که انجام آن شکست روسیه بود.

جنگِ ویـــتنام که مهیب ترین جنگِ تاریخ میان دو قدرت یاد شده است، نشان داد که روسها و امریکایها با کدام نوع تکنیک هــا راه را برای پیروزی دریافتند. 

امریکا با سپری کردن جنــــگ های بسیار مشهور اغلباً موفق به اختیار قرار داشتن و فتح کشورها شده است و در بعضی هم ناکامِ جبهات نـــبرد بوده است. دلیلـــی که امریکا را تا امروز موفق نگهداشته است قدرت و نیروی هوایــی امریکا بوده است. کشوریکه فضا را در اتوریته خود داشته باشــد و دارای قوای هوایی پیشرفته و کامل باشد با آن قدرتش جهان را در اختیار دارد که با این حدس امریکا قادر شده است نیمی جهان را در اختیارِ خود داشته باشد. اگرچه تجارب نشان داده است امریکا در بیشترین محرکات زمینی و نبردهای چریکــی ناکام بوده است اما بآنهم قوای هوایی آن تــوانسته است تا امریکا را در جنگ زنده بدارد.

در جنــــگ ویـــــتنام امریکا با تقابلی که با رقیب اش (روسیه) داشت از بعُد تحرکات زمینی و چریــکی کاملاً ناکام بود بآنکه قوای هوایی آن همانند هلیکوپتر های مدرنِ که در آن زمان برای عملیات های جنگــی ساخته شده بود ناکام جنگ گردید و هر عملیاتش مغلوب شد. با تجربــه تلخــی که امریکایها از جنگ ویتــنام داشتند هرگز تصور این را نمیکردند که دیگر از نزد روسها میدان را ببرند. اما با سعی و تلاش انجنیران با ورزیده امریکا و شرکت ناسا طیاره بوئنگ B_52 ساخته شد اگرچه از این طیاره در جنگِ ویتنام نیز کارگرفته شده بود اما شیوه کاربرد آن ناکام بود.

امریکایی ها بعدها پی بردند که استفاده درست از این طیاره میتواند هر میدان را ببرد. طیاره B_52 نوع طیاره غولپیکرِ نظامی امریکایست که قابلیت انداخت  بمب های بسیار بزرگ و راکت های کروز را دارد. این طیاره با عملکرد انداخت استراتيژیکی اش امروز توانسته است امریکا را منحیث قدرت شماره یک در جــــهان معرفی کند. عملکرد طیاره مذکور با انداخت های راکــت های کروز در عمليات طـــوفان صــــحرا به اثبات رسيد. حمله و ايجاد خسارات فراوان به مراكز تجــمع نيروها، تاسيسات و سنگرهاى مستحكم زيرزميني گارد رياست جمهوري عـــراق از اين جمله است.

بمب هايى که توسط B-52 حمل ميشوند به راحتى قدرتى بيش از ٥٠ برابر بمب هيروشيما قدرت دارند. اين بمب هاى جديد، علاوه بر قدرت تخريــب غيرقابل بــاور و بسيار زياد، قدرت سوزاندن خيلى قوى نيز دارند و هر چه در محــدوده ى تخريب آنها قرار بگيرد حتمن به شدت دچار سوختگى ميشود. وزارت دفاع امریـــکا در جنگِ طوفان صحرا توانست با انداخت راکت های کروز عراق را در تسخیر خود بیاورد.

کنگره ی آمریکا در سه ماهه ی دوم سال ١٩٩٥ به وزارت دفاع و وزارت انرژی تذکر داد که نیت واقعی خود را از جایگزینی سلاح هسته ای به جای سلاح متعارف در این هواپیما اعلام دارند. امریــکایی ها با تکتیک محاربوی شان با همین قدرت در دست داشته توانستند چندین کشور را در تحت تسلط خویــش در آورند.

افغانســتان نیز با همین طیــاره جنگی مورد بــمباردمان بیش از حد قرار گرفت چی با عملیات های تهاجــمی بر دشمن و چــی بر عملیات پاکسازی مواد مخدر. زورِ این طــیاره بود که فرماندهان جهادی بر کرسی تحت دستورامریکا نشستند و دورِ هم آمدند حکومت را تشکیل دادند ورنه امریکایی ها با اخطار های که سر میدادند همواره سخن شان از B_52 بود.

این همان طیاره ای ست که امروزه امریکا  بر جهان فرمانروایی میکند و روزِ خواهد رسید که با استفاده محاربوی این طیاره چنــدین کشورِ دیگر از جمــله پاکستان را براثر دشــمنی های نو به میان آمده در هیزم خواهد سوخت.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 23

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

author avatar

خوشال خليل د ننګرهار ولايت اوسېدونکى او خپلواک ورځپاڼه ليکونکى دى. 

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more