Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
22 Apr 2018 - 09:43
author avatar
22 Apr 2018 - 09:43

هرچند روند انتخابات در گذشته در افغانستان، باعث بعضی مشکلات در داخل کشور شده و نتوانسته است که به اساس تعریفی که این روند دارد، صورت بگیرد؛ اما با آن هم این پروسه به عنوان یک روند دموکراتیک توانسته است که وضعیت را در افغانستان تا اندازه ای تغییر بدهد. بناءً در نخست تعریفی که از انتخابات است و پس از آن، بعدهای دیگر انتخابات را در شرایط کنونی افغانستان، بررسی میکنیم.

انتخابات؛ يک سلسله اقدامات و عملیات منسجم و پیوسته يی است كه در یك محدوده جغرافیایی مشخص و زمانی محدود و معین صورت می گیرد و منجر به برگزیده شدن فرد یا افراد و یا موضوع و مرام خاصی از سوی اكثریت مردم می شود.

این روند در افغانستان پس از چندین دهه جنگ، یک پروسۀ جدید است و هر کار تازه یی با مشکلات و دشواری هايی مواجه میباشد. در افغانستان نیز پس از بیش از چهار دهه جنگ و نا بسامانی، برای نخستین بار در سال ٢٠٠٤ انتخابات صورت گرفت و مردم به گونۀ گسترده در آن اشتراک کردند؛ اما پس از بدتر شدن وضعیت در افغانستان، این روند در سال ٢٠٠٩ نیز با یک سلسله دشواری ها همراه بود. اما با آن هم این روند به عنوان یک روند دموکراتیک، توانست که از نابسامانی های احتمالی در افغانستان جلوگیری کند و همینگونه انتخابات سال ٢٠١٤ نیز نتوانست که به عنوان یک پروسۀ ملی، یک برنده داشته باشد و پس از برگزاری این انتخابات، افغانستان دچار یک سلسله بحران ها شد.

اکنون انتخابات پارلمانی فرا رسیده و قرار است در ماه میزان افغانستان یکبار دیگر شاهد انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی ها باشد. نیاز است که همه مردم افغانستان در این روند ملی اشتراک کنند و کاندیداهای مورد نظر خود را که واقعا وطندوست و خدمتگذار مردم هستند را انتخاب کنند و نگذارند که دیگردر  پارلمان افغانستان، نمایندگان جعلی مردم راه پیدا کنند. در این اواخر مردم از عدم اشتراک در انتخابات سخن میگویند و علاقه ای به شرکت در این روند ملی نشان نمی دهند. هر چند عدم علاقه مندی  و اظهار نظر آنان سخن بجاست؛ زیرا انتخابات افغانستان در طول شانزده سال نتوانسته است که تمثیل کننده اراده واقعی مردم افغانستان باشد. اکنون که روند ثبت نام رای دهندگان در مراکز ولایات کشور و ولسوالی هاى افغانستان شروع شده، نیاز است که همه مردم افغانستان در این روند ملی اشتراک کنند؛ زیرا چاره یی  جز شرکت در انتخابات برای مردم افغانستان باقی نمانده است.

 اکنون کمیسیون مستقل انتخابات نیز اظهار آمادگی کرده است که بخاطر جلوگیری از تقلب در انتخابات، از هر گونه امکانات استفاده میکند و نمیگذارد که این بار انتخابات افغانستان مانند گذشته بدنام شود؛ اما نباید در شرایط کنونی افغانستان انتخابات بدون تقلب را انتظار داشت؛ زیرا اکنون نیز زورمندان در قدرت هستند و از هر گونه امکانات بخاطر رسیدن شان به پارلمان استفاده میکنند و همچنان انتخابات پارلمانی افغانستان، مانند گذشته با استفاده از همان سیستم کهنه برگزار میشود؛ اما این بار تفاوت اندکی با گذشته وجود دارد و این، میتواند از مداخله در انتخابات بکاهد؛ اما این را باید بدانیم که هیچ اراده اى، قوی تر از ارادۀ ملت ها نبوده و همواره سرنوشت کشور ها توسط مردم آن تغییر کرده است.

 اکنون سرنوشت افغانستان نیز به دست مردم افغانستان است که با شرکت در انتخابات، خواهان چگونه پارلمان (که یکی از قوه های اساسی و سرنوشت ساز برای افغانستان است) میباشند. افغان ها نباید این بار بگذارند که یکبار دیگر مانند پارلمان گذشته، انسان های زورگوی، رشوه خوار و غرق در فساد، وارد خانۀ ملت شوند؛ هر چند که در میان نمایندگان کنونی نیز استثناآتی وجود دارد که در فکر مردم خود هستند و به مردم خود می اندیشند. این خانه (پارلمان)، خانۀ ملت است و سرنوشت آنرا نیز ملت افغانستان بايد تعیين  کند.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 1

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more