زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

انتخابات گذشته، به دليل عدم شفافيت و به دليل اينكه اصول دموكراسى و انتخابات مشروع رعايت نگرديد، به يك مضحكه مسخ شد. ماهيت انتخابات گذشته به مسوولان حكومت وقت، طرف هاى درگير، بازيگران ذيدخل سياسى و مدنى، جامعۀ جهانى و در كل مردم افغانستان روشن است. نتيجۀ آن انتخابات منجر به ايجاد “حكومت وحدت ملى” به شكل و شمائل، خصايص و خصايل فعلى شد كه شکاف ها، شكست و ريخت ها و بن بست هاى ناشى از آن در عرصه هاى سياسى، امنيتى، اقتصادى و اجتماعى آشكار گرديده است. بهاى اين وضعيت ناهنجار را همه روزه مردم ما مى پردازند.

با تحليل از وضعيت فعلى كشور، همه وطندوستان بايد بدين نتيجه رسيده باشند كه راه رسيدن به صلح و ثبات پايدار در كشور، از پُل ثبات سياسى ميگذرد. پُل ثبات سياسى؛ از اعتماد ملى، تعهد ملى، ديدگاه ملى و ارزش هاى ملى ساخته مى شود. اگر ما نتوانيم پُل ثبات سياسى را به وجود بياوريم و پايه هاى آنرا مستحكم بسازيم، دشوار به نظر ميرسد بتوانيم از توفان بحران هاى داخلى، توطيه هاى منطقوى و دشمنان هميشه در كمين، عبور نموده و در شمار كشورهاى مرفه و موفق قرار گيريم.

از حوادث و واقعات تلخ چند دهۀ اخير در افغانستان، بايد اين تجربه و نتيجه را گرفته باشيم كه: مداخلات كشورهاى متخاصم و آزمندِ دور و نزديك در امور افغانستان، مستقيماً مرتبط به تعادل در روابط و مراودات داخلى افغانستان است. به عبارت ديگر؛ هر قدر ما در صدد تقابل، نفى، فصل، حذف و منزوى كردن يكديگر باشيم، به همان اندازه امكانات مداخلات سوء كشورهاى بيرونى را بازتر و گسترده تر ساخته ايم. مثال هاى زيادى از اين مورد در تاريخ دهه هاى اخير كشور ما وجود دارد، كه در اينجا به تفصيل آن نمى پردازم؛ چون همۀ این حوادث پيش چشم مان گذشته است و به اصطلاح با گوشت و پوست، مزاياى تعامل و اضرار تقابل را لمس كرده ایم و ميكنيم.

 

پس كميسيون محترم مستقل انتخابات!

من منحيث يك افغان با درك و تحليل از اوضاع حال و آيندۀ كشور و منطقه و توطيه هاى پيدا و پنهان دشمنان افغانستان، از شما و تمام دست اندركاران و نهادهاى برگزارى انتخابات تقاضا دارم اينكه:

اگر ميخواهيم ناملايمات و تلخى هاى گذشته تكرار نشوند و بحران هايى كه كشور و مردم مان با آن عملاً در گير هستند، عميقتر و كشنده تر نگردند و ما بتوانيم همانا پُل مستحكم ثبات سياسى را إعمار نموده و دست هاى كشورهاى مغرض را از مداخله كوتاه كرده و در نهايت به معاونت خداوند و همت مردم ما، به سوى نهادينه شدن دموكراسى و صلح و ثبات دايمى گام هاى استوار برداشته باشيم؛ بايد فقط منحيث اولاد صادق و وطندوست اين مرز و بوم، همۀ ما به هر قوم، تبار، زبان، گروه سياسى و فكرى كه متعلق هستيم و در هر سطحى كه قرار داريم، در كل به كشور عزيز خود و آينده آن فكر نماييم. بِنا بر اين، مسووليت تاريخي شماست که آخرين تلاش را به خرچ دهيد؛ تا در وهله اول، حول و حوش انتخابات را از گرد و غبار بى اعتمادى ها و آلودگى هاى انتخابات قبلى پاك نماييد و تمام موانع و چالشهايى را كه برگزارى انتخابات شفاف و حد اقل مورد اعتماد و قبول مردم را تهديد مينمايد، از ميان برداريد و اعتماد از دست رفته به كميسيون مستقل انتخابات را ولو كه نسبى هم باشد اعاده نماييد. و در نهايت نگذاريد افراد و اشخاص كوتاه بين و مغرض و يا هم گروه هاى سياسى كه از همين حالا در فكر مداخله، دستبرد و سرمايه گذارى غيرمشروع در انتخابات بعدى هستند؛ با آوردن فشار و يا هم با تلقينات تبارى، زبانى و سياسى، انتخابات سالم و متضمن آوردن تعادل، تعامل، همفكرى، همپذيرى و هموطنى را تحت الشعاع قرار داده و انتخابات را از مسير اصلى دور نمايند. در غير آن، شايد بن بست ها به شكست ها و فرصت ها به چالش ها مبدل شوند و بالاخره موجب شود كه دموكراسى آسيب ديدۀ ما كاملاً از ريشه بركنده شود. در چنين حالتى همۀ ما آسيب خواهيم ديد و بازندۀ اصلى ملت بزرگ ما خواهد بود و هيچ كس نخواهد توانست از مسوليت تاريخى اش، خود را كنار بكشد.

مطمئن هستم كه نمي خواهيد در جمع و جماعت خسران كاران و زيانكاران زمان حساب شويد.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 0

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر