Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
4 Jun 2018 - 09:48
author avatar
4 Jun 2018 - 09:48

پس از شانزده سال تعاملات سیاسی و مذاکرات میان افغانستان و پاکستان، در نهایت اسلام آباد حاضر شد تا به خواست های مشروع حکومت افغانستان مبنی بر تامین صلح در افغانستان و امنیت منطقه لبیک بگوید و آماده شود که به گونه مستقیم با جانب افغانستان در سطوح مختلف مذاکره کند.  اگر چه پاکستان آغاز این گفتگو ها و چگونگی تعاملات اخیر با افغانستان را ناشی از افراطیت و خشونت های جاری در منطقه عنوان میکند؛ اما ظاهرا به نظر میرسد که چگونگی تغییر دیدگاه پاکستان در مقابل خواست های افغانستان، بر میگردد به تلاش ها و لابی گرى که حکومت افغانستان در نشست های بین المللی برای اقناع و فشار بالای پاکستان به هدف دست برداشتن از تروریزم انجام داده است .

 تغییر رویکرد اسلام آباد در مقابل صلح و امنیت افغانستان و منطقه، درست زمانی است که  این کشور دیگر در انظار بین المللی بیشتر از یک کشور مبارزه کننده علیه تروریزم، به یک کشور حامی تروریزم مبدل شده و اکنون اسلام آباد مجبور شده است تا رویکرد خود را در برابر حمایت از تروریزم تغییر بدهد . این درست زمانی است که اکنون حمایت بیش از  بیست گروه تروریستی در افغانستان؛ به چالش کشیدن نیرو های خارجی در افغانستان و همچنان نرسیدن افغانستان و کشور های بیرونی  که به هدف تغییر وضعیت در افغانستان آمده اند،  به پای پاکستان گره خورده است .

 سفر هیات افغانستان به اسلام آباد، به اساس دعوت صدراعظم پاکستان درست زمانی است که پاکستان اکنون در انزوای بین المللی بخاطر حمایت از تروریزم قرار دارد و پاکستان تلاش میکند که با برگزاری این گونه نشست ها، یکبار دیگر جایگاه از دست رفته خود را در انظار بین المللی بخاطر حمایت از تروریزم دوباره به دست بیاورد و پاکستان میخواهد که یکبار دیگر ثابت سازد که دیگر افغانستان، از ناحیه پاکستان نا امن نخواهد شد .

 در سفر هیات بلند رتبه افغانستان به پاکستان، محور بحث آنان با جانب پاکستان کاهش خشونت ها در افغانستان  را تشکیل می داد؛ زیرا این بحث در ماه های اخیر با بلند رفتن سطح خشونت ها، تلفات ملکی و تشدید حملات طالبان مسلح در چندین ولایت کشور محور توجه جامعه جهانی، به ویژه کشورهايی بود که عملاً به نحوی در قضیه افغانستان دخیل اند و امنیت آنان نیز دقیقاً از همین ناحیه تهدید می شود.  

 در سفر هیات افغانستان با پاکستانو روی پرنسیپ های هفت گانه که در سفر شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به افغانستان بر آن توافق صورت گرفته بود، بحث صورت گرفت . و این پرنسیپ ها شامل حمایت کردن پاکستان از روند صلح افغانستان به رهبری افغان ها، همچنان اقدامات موثر دو کشور در برابر جنگجویان و عناصری که تهدید های امنیتی را متوجه هر دو کشور میکند میباشد. این دو مورد مهمترین مواردی بود که در صورت تطبیق آن، برای افغانستان به تمام معنی مفید تمام خواهد شد؛  زیرا هیچگاهی خاک افغانستان بر ضد خاک کشور های همسایه بخصوص پاکستان استفاده نشده است و افغانستان در این بخش دست بالايی نسبت به پاکستان دارد؛ زیرا پاکستان از گروه های تروریستی حمایت میکند و به اساس این توافق پاکستان مکلف است که دیگر گروه های تروریستی مستقر در خاکش را که علیه حکومت افغانستان فعالیت میکنند، یا اینکه جلو آنان را بگیرد و یا هم آنان را از بین ببرد .

هیات افغانستان در سفرش به اسلام آباد، اسناد و شواهد مداخله پاکستان در امور افغانستان بخصوص حمایت از گروه های تروریستی را یکبار دیگر با مقام های سیاسی و نظامی پاکستان شریک ساخته است که پاکستان از قرار گرفتن آن به  دست کشور هايی که در معضل افغانستان دخیل هستند هراس دارد . و پاکستان میداند که با این کار، اسلام آباد یکبار دیگر جایگاهى را که در تلاش است آنرا پس از انزوا به دست بیاورد، از دست خواهد داد و جهانیان اعتماد شان نسبت به این کشور را یکبار دیگر از دست خواهند داد .

توافق ها و تعهدات مقام های پاکستانی در سفر هیات افغانستان به اسلام آباد، مبنی بر کاهش خشونت ها و حمایت از آغاز گفتگو های صلح بین الافغانی، نشان میدهد که پاکستان اکنون به گونه یی غیر مستقیم اعتراف کرده است که آنان در خشونت های جاری و همچنان به چالش کشیدن گفتگو های صلح افغانستان دست دارند . و بر این قانع شده  اند که گروه های تروریستی که در افغانستان فعالیت میکنند، متاثر از حمایت پاکستان هستند  و اگر پاکستان بخواهد میتواند به این مساله پایان ببخشد. در این سفر ؛ مشاور امنیت ملی افغانستان همچنان تاکید کرده است که این رفت و آمد ها و تعهدات زمانی میتواند موثر تمام شود که در کنار گفتگو ها اقدامات عملی نیز  صورت بگیرد . در سفری که قرار است هیات پاکستان به افغانستان در آینده نزدیک داشته باشد، میتواند سر آغاز گفتگو های صلح دولت با دولت که رییس جمهور غنی از چندین سال خواهان آن با پاکستان بود، باشد که این کار میتواند دست تروریستانى که حمایت پاکستان را با خود دارند را از افغانستان تا حدی کوتاه کند.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 0

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more