Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

خلاصه مطلب: برای مقابله با وایرس کرونا از غذاهای بحری، تخم کدو، پنیر، گوشت، سیر، پیاز، سیب، مالته، گیلاس و انگور سرخ زیاد استفاده شود.  

جزییات موضوع:

عنصر جست جز بسیار مهم با بیش از سه صد انزایم در بدن انسان میباشد. انزایم یک ماده کیمیاوی بدن انسان است که تعامل های کیمیاوی بدن را ممکن می سازد، برای مثال (غذای را که بمصرف می رسانیم) بدن آنرا به کمک انزایم ها به انرژی تبدیل میکند و ما از این انرژی برای فعالیت های روزانه خود استفاده میداریم.

کمبود زیاد جست باعث مشکلات زیاد صحی در بدن میگردد، که از آنجمله ضعف سیستم دفاعی انسان در مقابل میکروب ها میگردد.

فکتورهای که باعث کمبود جست در بدن میگردد عبارتند از:

1- کمبود اسید معده
2- مصرف زیاد غذاهائیکه فایتیت دارند، فایتیت در غذاهای چون نان گندم، لوبیا، نخود، چای و غیره.
3- مصرف زیاد شکر و غذاهائیکه زود به شکر در بدن تبدیل می شود، مثل چپس کچالو
4- کمبود زیاد پروتین در غذا
5- استعمال سکرت و یا الکهول
6- امراض شکر و جگر
علاوه بر فکتورهای فوق الذکر جذب جست از غذا در اشخاص سالخورده که عمر شان از (60) سال بلند است رو به زوال میرود.
امروز علاقه زیاد استفاده از جست برای مقابله با ویروس کرونا میباشد، دلیل این علاقه نه تنها برای آن است که بصورت عموم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میگردد، بلکه تحقیقات متعدد نشان داده است که جست بصورت خاص مانع تکثر ویروس در داخل حجره انسان میگردد.
طوریکه در سال 1996 میلادی علمای طب طی تحقیقی دریافتند که عنصر جست دوره زکام (که توسط ویروس بوجود می آید) را کوتاه می سازد. درین تحقیق برای کسانیکه جست تجویز گردیده بود، دوره زکام شان (1-4) روز و از گروپیکه برای شان تابلیت جست مانند (ولی مدوفین) داده شده بود (6-7) روز بود.
در سال 2003 علمای طب (18) تحقیق قبلی راجع به جست را جمع آوری و تحلیل کردند و نتیجه گرفتند که جست در بدن انسان مانع تکثر ویروس میگردد. اندازه موثر جست که مانع تکثر ویروس گردید (75) ملی گرم در روز بوده که در حالت عادی انسان روزانه به (11) ملی گرم جست ضرورت دارد که آنرا می تواند از یک غذای متعادل بدست آورد.
غذاهای غنی از جست عبارت اند از : غذاهای بحری، تخم کدو، پنیر، گوشت و غیره البته تابلیت ها ی جست نیز در دواخانه ها موجود است.
برای جذب بهتر عنصر جست از تابلیت طریقه بهتر آن است، که تابلیت جست با غذاهای مصرف گردد که اندازه فایتیت در آن کم باشد و یا اینکه آنرا نیم ساعت قبل از غذا روز دوبار مصرف کرد و هر بار به مقدار (15) ملی گرم مصرف گردد.
استعمال جست در روز دوبار برای آن مفید است که بدن در یک وقت مقدار محدود جست را می تواند جذب کند و اگر(50) ملی گرم جست در دو وقت و مثلا صبح و شام مصر ف گردد مقدار بیشتر جذب میگردد.
طوریکه ذکر گردید غذاهای غنی از فایتیت باعث مانع جذب جست میگردد ولی برعکس سیر و پیاز ممد جذب جست میباشد.
قابل ذکر است، که استعمال جست از تابلیت می تواند که اندازه عنصر دیگری را در بدن کم سازد و آن عنصر مس (Copper) است. انسان به مقدار بسیار کمی مس ضرورت دارد و کمبود مس باعث کمی تولید کرویات سفید خون میگردد.
این موضوع در ارتباط با کرونا خیلی مهم است، زیرا عساکر خط اولی بدن ما در مقابل کرونا کرویات سفید خون اند که نباید تعداد شان کم گردد، از آنست که کمپنی های دواسازی با (30) ملی گرم جست به اندازه (2) ملی گرم مس را نیز علاوه میکنند تا استعمال جست بدن را به کمبود مس دچار نسازد.
دلیل اینکه عنصر جست را هندوستان و ممالک چند دیگر یکجاه با دوای هایدرو کلوروکوین (Hydro chloroquine) برای وقایه داکتران و کارمندان دیگر خود که با مریضان کرونا سرو کار دارند تجویز می نماید، خاصیت طبی فوق الذکر عنصر جست است. عنصر جست از یک طرف می تواند که تکثر ویروس را مانع گردد و از جانب دیگر سیستم معافیت بدن را تقویت نماید.
استعمال جست با کلوروکوین چندین دلایل دارد که یکی آن  اینست که جست برای داخل شدن در حجره بدن انسان کمک به یک ناقل دارد و کلوروکوین شبکه را بوجود می آورد که بنام (Ionophore) یاد میگردد و این آیانوفور است که جست را به داخل حجره میبرد تا مانع تکثر ویروس کرونا گردد. قابل تذکر است که استعمال کلوروکوین می تواند عوارض جانبی زیاد داشته باشد، لهذا نباید بدون توصیه و نظارت داکتر استعمال گردد.
خوشـــبختانه ماده دیگری نیز وجود دارد که تشـــــــــــکیل آیانوفور نموده و جســـــــــت را به  داخل حجره انتقال دهــــــــد این مــــــــــاده بنام ( Quercetin) کورسیتین یاد میگردد و در غذاهای چون سیب، پیاز سرخ، مالته، گیلاس و انگور سرخ موجود است، علاوتا تابلیت های کورسیتین نیز در دواخانه هائیکه ویتامین و منرال ها را می فروشند موجود است.
استعمال این مواد غذایی علاوه بر داشتن کورسیتین دارای ویتامین (C) نیز میباشد که برای تقویت سیستم دفاعی انسان خیلی مهم است.
با در نظر داشت اینکه غذاهای افغانی دارای فایتیت و شیرنی های زیاد اند و لهذا افغان های زیادی ممکن به کمبود عنصر جست دچار باشند، که درین ناحیه در مقابل امراض تنفسی وایروس بشمول کرونا آسیب پذیر اند.
در یک سروی ملی در سال 2013 میلادی که اندازه منرال ها و ویتامین های خون افغان ها اندازه گیری گردیده بود، (23.4%) افغان ها به کمبود جست دچار بودند و این کمبود در کسانی بود که عمرشان از (60) سالگی پایان بود.
لذا توصیه میگردد، که برای بهبودی سیستم ایمنی علاوه بر اخذ ویتامین (D) از اشعه آفتاب توجه خاص به غذاهای داشته باشید، که اندازه جست بدن شما را تامین کند. علاوه غذاهای را مصرف کنید که جست را داخل حجرات بدن سازد. البته فکتورهای متعددی دیگری هم است که برای تقویت سیستم معافیت بدن شما مفید است که از آن جمله حرکات بدنی و استفاده از برق زمین است. تماس انسان با پای برهنه بر زمین برهنه باعث جذب برق زمین میگردد که ما نمیتوانیم احساس کنیم ولی این چنین تماس باعث تغیرات مثبتی در بدن میگردد و در نتیجه التهاب بدن را کم میسازد و بدین ترتیب باعث تقویت سیستم معافیتی بدن میگردد.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

 

Visits: 222

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

author avatar

دوکتور فیض الله کاکر، نویسنده این مطلب، دوکتورايش را در طب وقايوى از پوهنتون واشنگتن به دست آورده است او قبلا به حيث معين مسلکى وزارت صحت عامه، سفير کبير افغانستان در دوحۀ قطر و رئبس دفتر ریاست جمهوری کار کرده است.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more