Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

طرح رشته­ بندی، از جمله طرح­های نانوشته به هدف بهبود کیفیت آموزش در کشور مطرح شده است. موضوعی که از مزایا و معایب بسیاری برخوردار است و با توجه به شرایط جغرافیایی خاص افغانستان، نیاز به تأمل بیشتر دارد.  با این حال، سؤال اساسی این است که طرح رشته­بندی، با توجه به شرایط ناجور آموزشی کشور، چقدر بر بهبود کیفیت آموزشی، مؤثر خواهد بود؟

این طرح با توجه به ملاک­های استعداد، علاقه، نیاز شغلی آینده و امکانات کشور در رشد سریع اقتصاد، پاسخ به نیاز بازار کار، بهبود کیفیت در سطوح مختلف آموزشی و به طور کل، هدایت تحصیلی نسل آیندۀ افغانستان مؤثر اند؛ زیرا رشته­بندی با توجه به شناخت کامل از استعداد و علائق شاگردان و نیازها و امکانات جامعه انجام می­شود؛ تا نیروی انسانی متخصص تربیت گردد و به نیازهای اساسی بازار کار پاسخ دهد. برعلاوه، طرح رشته­بندی فرصت مطالعۀ خودی بیشتری را جهت ابراز استعدادها برای شاگردان فراهم می­آورد. شاگردان با انتخاب رشته­های تحصیلی، با کمک مشاوران آموزشی-تحصیلی در دورۀ ثانوی، اندوخته­های علمی بیشتری را کسب و تجربه خواهند کرد.

به این ترتیب، حجم کم مقدار محتوأ، امکان موفقیت مطالعه در رشتۀ تحصیلی برای شاگردان را بیشتر می­سازد. در صورت توفیق تطبیق طرح رشته­بندی با هماهنگی بازارکار، وزارت معارف نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش و رشد اقتصاد کشور بازی خواهد کرد. اما از آنجا که نیاز آیندۀ بازار کار متمرکز بر سیاست کلان اقتصادی کشور است و تا حال پیش­بینی دقیقی از این موضوع صورت نگرفته،  طرح رشته­بندی با مشکلاتی روبرو خواهد بود. نیاز است تا آمار و نوعیت شغل­های آینده و نیاز بازار کار افغانستان، به بررسی گرفته شود؛ تا هدایت تحصیلی به هدف بهبود کیفیت آموزش در کشور، درست انجام شود.   

همچنان، از تجارب کشورهای جهان، جهت سازگارسازی طرح رشته­بندی با وضعیت جغرافیای افغانستان، به گونۀ دقیق و درست استفاده گردد. غفلت نسبت به تجارب عملی رشته­بندی نظام­های آموزشی کشورهای خارجی، معارف افغانستان را بیش از پیش در معرض بحران نوین معارف قرار خواهد داد. مسئولیت این کار مهم، متوجه مسئولان است که در این مورد غور و وارسی بیشتری انجام دهند تا اشتباهات بقیه کشورها در افغانستان تکرار نگردد و از دستاوردهای مثبت نیز استفادۀ بهتر صورت گیرد.

 از سوی دیگر، اگر وضعیت بد آموزش در کشور به همین منوال ادامه یابد، طرح رشته­بندی هیچ گونه تأثیری بر رشد سریع اقتصاد، بهبود کیفیت آموزش و پاسخ به نیاز بازار کار افغانستان نخواهد داشت. برعکس، پیامدهای منفی تحصیلی، شغلی، تورم تشکیلاتی و مالی را بیشتر در پی خواهد داشت، که شاهد وضعیت بحران حاد کمیت آموزشی نیز در کشور خواهیم بود. و به طور قطع، پیامدهای منفی طرح رشته­بندی، اطفال و نوجوانان افغانستان را متأثر ساخته و فرصت­های تحصیلی مطلوب را از آن­ها خواهد گرفت. با این وجود، بر سیاستگذاران آموزشی و طراحان طرح رشته­بندی است، که چطور می­توانند از پس این موضوع مهم برآیند و براى نسل­های آینده برنامه­ریزی نمایند.

 

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

 

Views: 5

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more