Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
18 Feb 2018 - 20:23
author avatar
18 Feb 2018 - 20:23

کلنک اجرایی شدن تاپی باحضور رییس جمهور ومقامات ارشد کشورهای عضو، طی هفته جاری در ولایت هرات به زمین زده خواهد شد.

کلنکی که برای عبور لوله تاپی به زمین می خورد، درواقع کلنگ تهداب صلح، اعتماد و امید درافغانستان است. این کلنگ به مردم ما روشن خواهد ساخت که حتی رویاها و ارزوهای شان هم می تواند با تلاش، همبستگی و یکدستگی محقق شود و روزهای سخت دشوار درحال سپری شدن است و افغانستان درآینده نه چندان دور، کانون اتصال اقتصاد، ترانزیت و روابط انسانی درمنطقه خواهد بود.

برای افغانستان بیش از هرسه کشور عضو دیگر تاپی، عملی شدن این پروژه مهم وحیاتی است؛ زیرا درکنار فواید اقتصادی، این پروژه اولین تحقق ارزوها و رویاهای مردم ماست که بیش از بیست سال درانتظارش بودند و همچنان، رقم خوردن نقش تازه افغانستان در منطقه، یعنی تثبیت جایگاه اقتصادی افغانستان و نقطه پیوند کشورهای آسیا به همدیگر.

تاپی، پروسه ی فراتر از یک پروژه اقتصادی:

باوجود اینکه تاپی قرار است سالانه صدها میلیون دالر برای افغانستان عواید داشته باشد واین امر، در کاهش فقر و بیکاری بسیار اثرگذار می باشدو از سوی دیگر، خانه های ساکنان پنج ولایت کشور از حرارت این گاز، گام و روشن خواهد شد، اما این پروژه پیامدها و دستاوردهای فراتر از این مواردی برای ملت ما دارد؛ درواقع تاپی برای افغان های که از شدت فقر و بیکاری، ناگزیر می شوند به رفتارهای نا به هنجار دست بزنند، ویاخانه ها و خانواده های که بخاطر بیکاری و نداری،تسلیم یاس و نا امیدی شده اند و یا معروض به خشونت های ناشی از مسایل اقتصادی هستند، درحد زیادی، آرامش، امید و اعتماد به آینده را به ارمغان خواهد آورد.

آنچه که درسراسر کشور امروزه افغان ها را مشترکا درگیر ساخته است، مبهم بودن افق اینده است و اینکه نمیدانند درسالهای پیش رو، سرنوشت شان چگونه رقم خواهد خورد؛ جنگ، فقر و خشونت همچنان حاکم خواهد بود و یا آرامش، رفاه و امنیت؟

تاپی و پروژه های دیگری که همزمان با تاپی افتتاح می شوند و قرار است از طریق افغانستان، منافع، سرنوشت و روابط منطقه را بهم گره بزنند، بدون شک نوید دهنده روزهای خوش و آغاز یک افق تازه توام با امید و اعتماد به آینده است. تاپی به ما نشان داد که تلاش هایمان در راستایی عبور از جنگ، خنثی کردن جنگ های نیابتی، تسلیم شدن به خواسته های بیگانگان برای تخریب وطن خودمان نتیجه خواهد داد.

همبستگی، همپذیری و پایبند بودن به همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام این سرزمین، نه تنها باعث عبور موفقانه و سلامت تاپی از افغانستان خواهد شد بلکه ضامن توافق و تطبیق ده پروژه منطقه ی بزرگتر از تاپی نیز خواهد بود. برای خروج از وضعیت کنونی و رسیدن به آرزهای مان تنها خواستن کافی نیست بلکه حمایت از حکومت، همکاری با نیروهای امنیتی و عبور از پراکندگی و تقرقه، مسولیت هرشهروند این مرز و بوم می باشد و این کنش است که مردمان منطقه و فرا منطقه ی ما را ترغیب خواهد کرد تا به جای پیگیری تقابل های شان درخاک افغانستان، باهم و با افغانستان برسرمنافع شان تعامل نمایند.

تحقق و تطبیق تاپی درافغانستان، افق تازه ی را –هرچند هنوز خرد- برای مردم ما گشود و حال اینکه چگونه به روزهای بزرگتر دست یابیم، به ملت ما بستگی دارد. ایجاد وتقویت اعتماد به آینده، مهمتر از درآمد چند صدمیلیون دالر و دریافت چندصد میلیون مترمعکب گاز درسال است اما حفظ این اعتماد، و استفاده درست از آن، تنها مسولیت حکومت نیست بلکه

مسولیت شهروندی همه ی ماست.

تاپی و مسولیت های ملی ما

کشورهای زیاد دور ونزدیک، گروه های بسیاری که وابسته به بیگانه گان می باشند، تلاش کردند و درتلاش خواهند بود تا مانع عبور و موفقیت تاپی در افغانستان شوند؛هستند کشورهای تمایل به استقلال اقتصادی، رفاه و امنیت افغانستان ندارند و به همین دلیل، کارشکنی کردن و خواهند کرد.

دسیسه ها و توطیه های دشمنان افغانستان زمانی نافرجام خواهند شد که علاوه برحکومت و نیروهای امنیتی، تک تک شهروندان ما با جان و دل، مسولیت های ملی خود را دربرابر پروژه های که افغانستان را به سمت آبادانی و ترقی سوق می دهند، ادا نمایند.

حمایت از حکومت در تطبیق و تحقق برنامه های اقتصادی، نشان دادن همبستگی و تعهد به حفاظت از پروژه های مشترک با منطقه، هماهنگی و همکاری با نیروهای امنیتی برای تامین امنیت از این پروژه ها، استفاده درست و معقول از امکانات، فرصت ها و زمینه های این پروژه ها برای افغانستان فراهم می سازند و… بخشی از مسولیت ها ووجایب همگانی موفقیت افغانستان درعبور از بحران است.

بدون همکاری و مسولیت پذیری، تنها حکومت موفق به تحقق این گونه دستاوردها نخواهند شد و دشمنان از بی تفاوتی و مسولیت ناپذیری شهروندان، به استفاده سو دست زده و مانع پیشرفت و ترقی ما خواهند شد. باوجود اینکه حکومت اعلان کرده است تدابیر امنیتی خاص برای تامین امنیت تاپی و سایر پروژه های اقتصادی روی دست گرفته است، اما صدا کردن بالای مردم توسط رییس جمهور، نشان میدهد که حکومت به حمایت هماهنگی در پروژه های که متعلق به همه است، نیاز دارد و ما با مسولیت پذیری خود باید ثبات کنیم که دیگر فرصت ها را از دست نخواهیم داد.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 0

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

author avatar

ضیا دانش استاد اقتصاد در پوهنتون میباشد.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more