Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
2 Nov 2019 - 10:48
author avatar
2 Nov 2019 - 10:48

مقاله خانم الیسون بلیک، سفیر بریتانیا در افغانستان به مناسبت روز جهانی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران

امروز مصادف است با روز جهانی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران. در این روز باید خطرات و نا امنی هایی را خاطرنشان سازیم که متوجه خبرنگاران افغانستان است و به شجاعت و تعهد کسانی ارج بگذاریم که از رسانه ها در افغانستان پشتیبانی می کنند. به مناسبت این روز،  بر حمایت قوی بریتانیا از حق مردم افغانستان برای داشتن رسانه های آزاد و مستقل تاکید می نمایم.

رسانه ها و خبرنگاران در بسیاری نقاط جهان که آزادی بیان با تهدید مواجه است، تحت حمله قرار دارند. آزادی بیان و رسانه های آزاد از پایه های اساسی دیموکراسی محسوب می شوند. رسانه های افغانستان بدون شک یکی از دستاورد ها و موفقیت های بعد از سال 2001 در افغانستان می باشد. رسانه های افغانستان به شمول رادیو، تلویزیون و رسانه های چاپی در سراسر کشور فعال و در حال گسترش اند. خبرنگاران افغان در گزارشدهی و بحث روی مسایل مختلف از خود شجاعت، قابلیت و تعهد نشان داده اند و مهمتر از همه اینکه آنها مورد اعتماد مردم افغانستان قرار دارند. من خود شاهد ام که مردم افغانستان برای اظهار نظر آزادانه، سهم گیری در بحث های سازنده و رسانیدن صدای شان بگوش جهانیان، تمایل دارند.

میزان تلفات در اثر چندین دهه جنگ در افغانستان بلند بوده و  هنوز هم از مردم قربانی می گیرد. تهدید های واقعی و مرگبار از جانب گروه های همچو طالبان و داعش متوجه خبرنگاران است. سال گذشته کم از کم بتعداد 15 خبرنگار افغان بخاطر انجام وظایف خود کشته شدند و از آغاز سال جاری تا کنون بتعداد 5 خبرنگار افغان جان های شان را از دست داده اند. افغانستان در صدر لست کشور های قرار دارد که در آنها به قضایای قتل خبرنگاران  رسیده گی نشده است.  به اساس رده بندی کمیتۀ جهانی حفاظت از خبرنگاران، افغانستان در رده ششم کشورهایی قرار دارد که عاملان قتل خبرنگاران در آنها پی‌گیری قانونی نشده اند.

در ماه جون امسال، طالبان به طور فجیعی رسانه های افغان را تهدید نمودند و هشدار داند که آنها را بحیث اهداف نظامی مورد حمله قرار می دهند و  خبرنگاران و کارمندان رسانه یی از حملات در امان نخواهند ماند. این گونه حمله های رقت انگیز بالای رسانه های افغانستان نشان می دهد که طالبان جایگاه و اهمیت رسانه های آزاد در زنده گی مردم را درک نکرده اند. خبرنگاران نباید بحیث اهداف نظامی مورد حمله قرار گیرند. حمله بالای خبرنگاران حمله بالای دیموکراسی است. بر تامین امنیت فردی خبرنگاران و رسانه ها و نیز پاسداری از آزادی بیان در روند صلح و حل و فصل سیاسی با طالبان باید تاکید شود.

با وجود چالش های ویژه که متوجه خبرنگاران زن است، هنوز هم  خبرنگاران، گرداننده گان خبر و مبارزان عالی و الهام بخش زن در افغانستان وجود دارد که بخاطر جایگاه حقه شان مبارزه و انجام وظیفه می نمایند و برای دست یافتن سایر زنان به موفقیت، راه را باز می کنند. این زنان نیز از حمایت کامل ما برخوردار اند و ما می خواهیم به این زنان اجازه داده شود تا در انجام وظیفه که انتخاب نموده اند، به طور دوامدار رشد و انکشاف نمایند.

بریتانیا به پیشتیبانی از آزادی مطبوعات متعهد است. ما رهبری یک کمپاین جهانی را بدوش داریم که هدف آن تاکید بر حفظ آزادی مطبوعات و مشکل ساختن را برای آنانی است که رسانه ها را مورد خشونت قرار می دهند. ما به تازگی یک ائتلافی را به هدف حمایت از آزادی مطبوعات براه انداخته ایم که متشکل از 32 کشور است و به منظور دفاع از آزادی مطبوعات در سطح جهان فعالیت کنند و برای جلب حمایت جهانی بخاطر رسیده گی به قضایای انفرادی، تعهد نموده اند.

ما همچنان یک صندوق وجهی زیر نام دفاع از رسانه های جهان را ایجاد نموده ایم که مدیریت آنرا موسسه همکار مان،  یونیسکو بعهد دارد و هدف آن حمایت، آموزش و فراهم آوری حمایت های حقوقی برای خبرنگاران در خطرناکترین بخش های جهان می باشد. بریتانیا مبلغ 3 میلیون پوند و کشور کانادا مبلع 1 میلون پوند را در سه سال آینده به این صندوق فراهم می نمایند.

           

خانم امل کلونی، نماینده خاص وزیر خارجه بریتانیا در امور آزادی مطبوعات یک هیئت بلند رتبه مستقل را موظف ساخته که متشکل از متخصصان حقوقی در بخش آزادی مطبوعات می باشد. این هیئت  مشوره ها و پیشنهاد های تخصصی را برای میکانیزم های حقوقی فراهم می کند که مسوولیت آنها ترغیب فعالیت رسانه های آزاد، حفاظت از آنها و جلوگیر از قضایای نقض آزادی مطبوعات است.

به حیث یک گروه کاری، این هیئت طرح قوانین را ارائه می کند که  دولت ها را در جهت لغو قوانین کهنه و منسوخ کمک می کند. در افغانستان ما از طریق سفارت بریتانیا در کابل، پروژه هایی  را به هدف کمک در راستای حفاظت از خبرنگاران، بهبود دسترسی به معلومات و حمایت از خبرنگاران زن به راه انداخته ایم که مبلغ مجموعی آن به 250،000 پوند میرسد.

من گام هایی را که دولت افغانستان در جهت رسیده گی به مسایل مربوط به مصونیت خبرنگاران و  ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران افغان برداشته، می ستایم.  من دولت افغانستان را ترغیب می نمایم تا هر چه در توان دارد را در راستای حفاظت از خبرنگاران بکار ببرد  و اطمینان حاصل نماید تا آنانی که  رسانه ها را مورد حمله قرار می دهند ، از مجازات معاف نمی گردند. حملات نیرو های امنیتی وشبه نظامیان بالای خبرنگاران نیز باید خاتمه یابد. هیچ نوع تهدید علیه خبرنگاران قابل قبول نیست. خانواده هایی که عزیزان شان را از دست داده اند، مستحق عدالت اند.

با وجود  چالش های موجود،  تعهد خبرنگاران افغانستان در واقع قابل ذکر و الهام بخش است. نقش خبرنگاران در پاسخگویی زورمندان، افشای قضایای فساد و شفافیت خواهی شیرازه یک دیموکراسی قوی است. مردم افغانستان باید به خبرنگاران خود افتخار و از آزادی بیان حراست کنند. کشور های منطقه میتوانند از رسانه های باز و آزاد افغانستان بیاموزند. تصمیم در مورد آینده افغانستان به دست خود مردم آنکشور است. بریتانیا به حیث همکار افغانستان، در جهت دفاع از رسانه های آزاد و مستقل که بتوانند حقایق عملکرد قدرتمندان را برملا سازند و صدای مردم افغانستان را به گوش جهانیان برسانند، هر چه در توان دارد انجام خواهد داد. 

 

Visits: 25

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more