Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
4 Mar 2020 - 17:14
author avatar
4 Mar 2020 - 17:14

​دوکتور جروم آدامز جراح کُل ایالات متحده آمریکا با نشر تویتی در حساب رسمی تویتر خویش از مردم آن کشور خواسته است تا از ماسک برای پوشش روی خویش استفاده ننمایند.

اگرچه این فقط یک تویت است اما شما میتوانید که جدی بودن این موضوع را بخوبی در آن حس کنید. وی در تویت اش چنین نگاشته است:‌ مردم – ماسک نخرید!

وی در ادامه می افزاید‌: پوشیدن ماسک مردم را از مصاب شدن به ویروس کرونا نجات نمیدهد اما اگر کسانیکه خدمات صحی را به مردم ارائه مینمایند (‌شفاخانه ها و مراکز صحی) نتوانند ماسک را به افراد مصاب خویش فراهم نمایند پس آنان نه تنها خودشانرا با خطر مواجه میسازند بلکه جان متباقی افراد جامعه را نیز میتوانند به خطر بیندازند.

دوکتور آدامز در ادامه تویت خویش می افزاید که شستن دست ها با صابون و مایع ضد عفونی کننده و بیرون نشدن از منزل موقع مریضی از بهترین روش ها برای پیش گیری از مصاب شدن به این مرض میباشد. وی از مردم آمریکا خواسته است تا برای جلوگیری از مصاب شدن به این مرض واکسین های ضد آنفلوانز (فلو شات) خویش را باید در وقت معین آن انجام دهند.

این تویت دوکتور آدامز در حالی همگانی میشود که بازار خرید و فروش ماسک در بازار های جهانی و بالخصوص در کشور فقیری مانند افغانستان بعد از ثبت اولین واقعه مثبت در آن کشور افزایش قابل ملاحظه داشته است.

جراح کُل ایالات متحده آمریکا:

جراح کُل ایالات متحده آمریکا مسووٰل عملیاتی مسایل صحی در آمریکا بوده و درچوکات دولت فدرال  و تحت اداره صحت آمریکا منحیث سخنگوی امور صحی ایفای وظیفه مینماید. جراح کُل ایالات متحده آمریکا از سوی رئیس جمهور ایالات متحده برگزیده شده و توسط مجلس سنا مورد تایید قرار میگیرد. دوره ماموریت جراح کُل برای مدت چهار سال میباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

افزایش قیمت ماسک در افغانستان:

با ثبت اولین واقعه مثبت کرونا در افغانستان٬ قیمت ماسک در کابل و شهر های دیگر این کشور به گونه غیر منتظره افزایش یافته است. قیمت یک ماسک به طور عمده در کابل یک افغانی بود و به طور پرچون دو تا سه افغانی فروخته می شد اما حال قیمت یک ماسک در کابل به بیست افغانی و در هرات به سی افغانی افزایش یافته است.

با توجه به میزان بالای فقر و تنگدستی در افغانستان رسانه های افغانستان باید این مساله را همگانی ساخته تا کسانیکه از این موضوع بی خبر هستند در جریان قرار گرفته و اقدام های پیشگیرانه را که فعلا در کشورهای پیشرفته جهان چون ایالات متحده آمریکا برای مردم پیشنهاد میشود در زندگی روزمره خویش عملی سازند.

به گفته دوکتوران بریتانیایی “استفاده مرتب از ماسک صورت توسط مردم راه موثری برای جلوگیری از انتقال ویروس و باکتری های موجود در هوا نیست.” راه انتقال “بیشتر ویروس‌ها” از هواست. علت موثر نبودن ماسک این است که آنها معمولا شُل هستند، فیلتر هوا ندارند و با پوشیدن آنها، چشم ها همچنان در معرض هوا قرار می گیرند.

بر علاوه تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است، نشان می دهد که افراد حدود ۲۳ بار در ساعت صورت خود را با دست لمس می کنند بنا با پوشیدن ماسک این عمل میتواند بیشتر از حد معمول تکرار گردیده و باعث انتقال ویروس به بدن افراد گردد. 

به نقل از مرکز کنترول و پیشگیری از امراض در ایالات متحده آمریکا نکات آتی میتواند ساده ترین گزینه برای جلوگیری از مصاب شدن به مرض کرونا و دیگر امراض ساری باشد:‌

  • عدم تماس با افراد مصاب و یا مریض
  • عدم تماس دست با دهن- چشم ها و بینی تا حد ممکن
  • نرفتن به مکتب؛ پوهنتون و یا کار در حالت مریضی
  • استفاده از دستمال یکبار مصرف هنگام عطسه و یا سرفه کردن و بدور انداختن آن بعد از استفاده 
  • شستن مرتب دست ها با آب گرم و صابون برای حد اقل بیست ثانیه خصوصا بعد از استفاده از تشناب؛ قبل از غذا خوردن و بعد از سرفه و یا عطسه زدن
  • استفاده از مایع ضد عفونی کننده درصورت عدم دست رسی به صابون 
  • داشتن سبک زندگی سالم

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Views: 2

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

author avatar

تیمور نوابی، سند لیسانس خویش را از پوهنتون پولیتخنيک کابل به دست آورده و منحیث کارشناس ارشد مطبوعاتی و مشاور ارتباطات عامه سفير ناتو برای افغانستان، ایفای وظیفه نموده است.

[email protected] ایمیل:

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more