Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
14 Jul 2018 - 10:45
author avatar
14 Jul 2018 - 10:45

به دنبال تحرکات اخیر صلح و شکل گیری اجماع منطقوی و بین المللی در مورد صلح افغانستان؛ عربستان سعودی پس از ۱۷ سال میزبان یک نشست بزرگ علمای اسلامی در مورد جنگ افغانستان است و امام حرمین شریفین، جنگ در افغانستان را فتنه خواند. موضع گیری های اخیر علمای بزرگ جهان اسلام از جمله امام حرمین شریفین در برابر جنگ و برقراری صلح افغانستان در خور ستایش است.

با روی کار آمدن رهبری تازه در عربستان، دیدگاه دولت این کشور ظاهراً در مورد طالبان تغییر کرده است. گفته می‌شود که عربستان مصمم است طالبان و سایر گروه‌های تندرو را برای نشستن به میز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان وادار می‌کند. به همین منظور این کشور تلاش دارد با اجماع علمای جهان اسلام و صدور فتوا بر ضد گروه‌های تندرو مانند طالبان، مشروعیت جنگ علیه دولت افغانستان را سلب کند.

در این نشست  ١٠٠  عالم دینی بیش از ٣٦  کشور جهان اسلام اشتراک کردند و در آن جنگ افغانستان نا روا دانسته شد و کشتن افغان های بی گناه در افغانستان دیدگاه اسلام نا مشروع خوانده شد.  در ١٧ سال گذشته نیرو های افغان و خارجی با متحمل شدن قربانی های زیاد و همچنان مصارف گزاف مالی در افغانستان، نتوانستند که به جنگ افغانستان خاتمه بدهند؛ زیرا برنده شدن در جنگ افغانستان از راه نظامی نه برای حکومت افغانستان و خارجی ها و نه هم برای طالبان امکان پذیر است .

حکومت افغانستان بار ها گفته است که طالبان مسلح هر خواستی که دارند، آنرا از طریق گفتگو با حکومت افغانستان مطرح کنند و حتی  حاضر است که بر حضور نیرو های بین المللی در افغانستان نیز با طالبان مسلح گفتگو کنند؛ اما طالبان مسلح هر گونه گفتگو با حکومت افغانستان را رد کرده بر گفتگوی مستقیم با امریکا تاکید میکنند.

هر چند عربستان سعودی در گذشته در بسیاری مسایل مهم جهانی نتوانسته است نقش خود را به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی ایفا کند؛ اما اکنون به نظر میرسد که این کشور میخواهد که خود را از وضعیت محافظه کارانه بیرون نموده  و به عنوان یک عنصر تعین کننده نقش فعال در جهان اسلام داشته باشد.

پس از رد درخواست حکومت افغانستان به گفتگو های صلح از سوی طالبان مسلح، فشار های  داخلی و منطقوی بر این گروه شکل گرفت و در آخرین مورد، نشست علمای اسلام در جده عربستان سعودی برگزار شد  و در آن بر نقش علمای دینی برای راه حل جنگ افغانستان تاکید شد و از علمای دینی خواسته شد که نقش شانرا برای خاتمه جنگ افغانستان ایفا کنند.

گروه های تندرو در افغانستان، با استفاده از نام اسلام و جهاد، به منافع کشور های بیرونی جنگ افغانستان را شعله ور ساخته اند و نشست اخیر علمای دینی در عربستان سعودی و هماهنگی آنان بر ضد جنگ افغانستان، مشروعیت جنگ گروه طالبان در افغانستان را سلب میکند و  زمینه استفاده ابزاری از نام اسلام را از طالبان مسلح میگیرد. انتظار ها بر این است که پس از این نشست، طالبان مسلح در حاشیه قرار خواهند گرفت و جز نشستن به میز مذاکره با حکومت افغانستان راهی دیگر برای آنان باقی نخواهد ماند.

در این نشست، حضور علمای دینی کشور های همسایه به خصوص ایران و  پاکستان کمرنگ بود و بر اساس گزارش ها گفته میشود که از پاکستان، یک عالم دین در این نشست شرکت کرده است.

حضور کمرنگ و نا چیز علمای دینی پاکستان که جنگ علیه افغانستان را رهبری میکنند واضح میسازد که طالبان مسلح و جنگ افغانستان در گرو کیها است. طالبان مسلح و رهبری آنها که در پاکستان است و جنگ افغانستان از سوی ملا های پاکستانی به پیش برده میشود، اینرا واضح میسازد که طالبان مسلح و حامیان آنان اکنون در نشست های بزرگ جا ندارند و فعالیت های آنان از منظر دین مبین اسلام غیر مشروع و نا روا است.

اکنون که این مسئله واضح شد که ملا های پاکستانی از حضور در نشست عربستان سعودی در مورد صلح افغانستان ابا ورزیدند و نخواستند که زیر بار سوال علمای دینی بزرگ جهان اسلام  قرار بگیرند، نیاز است که عربستان سعودی به عنوان یک کشور بزرگ جهان اسلام و حامی پاکستان، کمک هایش را بر پاکستان کاهش داده و از این کشور به گونه جدی بخواهد که از خونریزی و حمایت گروه های تروریستی درافغانستان دست بردارد. امیدواری ها از این نشست در افغانستان بسیار زیاد است؛ زیرا عربستان سعودی به عنوان یک کشور بزرگ جهان اسلام میتواند تاثیر مثبتی بر صلح افغانستان داشته باشد؛ زیرا عربستان سعودی یکی از متحدین پاکستان است و میتواند که فشار ها بر پاکستان را بیشتر ساخته  این کشور را از حمایت گروه های تروریستی منصرف سازد.

نیاز است که عربستان سعودی پس از این نشست، بر تاثیرگذاری و دنبال کردن نتیجه آن نیز توجه کند و بر تصامیم علمای جهان در خصوص این نشست احترام بگذارد . اگر عربستان سعودی از دنبال کردن نتیجه این نشست اغفال کند، این کشور یکبار دیگر به عنوان کشور خنثی در مسایل جهانی به خصوص جهان اسلام مطرح خواهد شد و ریاض، صلابت و بزرگی خود را از دست خواهد داد .

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 16

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more