زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

author avatar
22 Jan 2018 - 11:08
author avatar
22 Jan 2018 - 11:08

هر آن عمل که باعث درد، رنج و آسیب روحی، روانی و جسمی جانب مقابل گردد، به نام “خشونت” یاد میشود.
خشونت، اشکال گوناگون دارد که عبارت از روانی، اقتصادی، عاطفی و جسمانی بوده و خشونت علیه زنان در بخشهاى خانواده، جامعه، محیط کار و زندانها وجود داشته و عوامل آن در عرصه های اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی به وضاحت دیده شده و به شیوه های مختلف از قبیل:
وضع جنگی در کشور، تجاوزهای جنسی، خشونت خانوادگی، خرید و فروش زنان و دختران، تن فروشی اجباری، بردگی جنسی، ختنۀ دختران، وسایل سیاسی، بالای زنان صورت میگیرد و محل شروع خشونت بالای دختران و زنان چهارچوکات خانواده است.
خشونت علیه زنان در جوامع عقب ماندۀ جهان و بخصوص در وطن ما افغانستان، ریشۀ سنتی دارد و ناشی از عوامل ذیل است.
١- عدم موجودیت نظام مستحکم اداری.
٢- عدم مراعات تساوی حقوق بین مرد و زن.
٣- اقتصاد خراب و تیرۀ دولت و مردم.
٤- بیسوادی، پائین بودن سطح رشد معارف.
٥- بیکاری مطلق و عدم موجودیت زمینه های کاری.
٦- تعداد زوجات و عدم مراعات در تحقق احکام شرعی آن.
٧- تبعیض در برابر حقوق مرد با زن.
٨- مداخلات فرد دوم درامور زندگی شخصی خانه و خانواده.
٩- عدم اعتماد و یقیق بالای یکدیگر و محدود  ساختن آزادی انسان.
دین مقدس اسلام؛ یگانه دین آسمانی است که به دفاع از حقوق زن پرداخته و زن را با مرد مساوی دانسته است. از جانبى هم فلسفه و آفرینش زن؛ بر مبنای آرامش، تکثیر نسل، و تعاون جانبین استوار است.

مهمترین عامل خشونت علیه زنان چیست؟ 

مهمترین عامل خشونت علیه زنان در جامعۀ افغانستان؛ پایین بودن سطح تحصیلات، باورهای نادرست اجتماعی نسبت به زنان و سپردن کارها و فعالیت های منزل به آنان، پنداشته میشود.
نظر به گزارش وزارت امور زنان افغانستان؛ در سه ماه اول سال جاری، تنها در شهر کابل ٢٢٩ مورد خشونت علیه زنان در این وزارت به ثبت رسیده است.
خشونت علیه زنان، پدیده يی است که ریشه در فقر علمی و فرهنگی یک جامعه دارد . هر چند در بیش از یک دهۀ اخیر، نهادهای داخلی و خارجی حامی زنان، برای پایین آوردن میزان خشونت علیه زنان در افغانستان، فعالیت های زیادی را به خرج داده اند؛ اما هنوز هم زنان در کشور، قربانی خشونت ها میشوند.
با وجودیکه افغانستان دارای قانون منع خشونت علیه زنان و مقررۀ منع آزار و ازیت زنان میباشد؛ اما با آن هم خشونت علیه زنان آمار بالایى دارد .
عدم تطبیق درست قانون و عدم آگاهی مردم از قوانین و حقوق زنان، یکی از عوامل افزایش خشونت میباشد.

راهکارهای کاهش و پیشگیری خشونت علیه زنان:

الف) اقدامات قانونی:

بررسی و بازنگری قوانین و مقررات مدنی و کیفری؛ تدوین قوانین جدیدجهت پیشگیری و رفع خشونت نسبت به زنان؛ تشدید مجازات مردانی که علیه زنان به اعمال خشونت میپردازند؛ تشکیل دادگاه های خاص خشونت علیه زنان، از جمله اقدامات قانونی در زمینۀ کاهش و پیشگیری خشونت علیه زنان است.

ب) اقدامات حمایتی:

ایجاد و گسترش مراکز مشاوره؛ ایجاد مکان ها و خانه های امن؛ ایجاد صندوق های حمایتی ویژۀ زنان آسیب دیده از خشونت خانگى؛ تاسیس و تقویت سازمانهای مردمی و نهادهاى فعال در زمینۀ مقابله با خشونت خانگی؛ حمایت از قربانیان و تشکیل شبکه های مردمی مشتمل بر مساجد، مراکز فرهنگی٬ مشاوره ای و سازمانهای خیریه، برای ارايه خدمات مددکاری به قربانیان؛ حمایت از تشکیل های غیردولتی زنان در زمینۀ حمایت از قربانیان خشونت؛ ایجاد تسهیلات برای آموزش مهارت و حرفه آموزی به زنان آسیب پذیر از خشونت خانگی.

پیشگیری ازخشونت خانگی:

در پیشگیری از خشونت خانگی؛ خانواده ها و اعضاى جوامع، بیشتر مورد خطاب قرار می گیرند؛ چرا که آنان نقش مهمی در این پروسه به عهده دارند.

۱) افزایش آگاهی عمومی:

 اگر مردم ندانند که خشونت خانگی در جامعه وجود دارد، اگر پیامدهای آن را  نشناسند و ندانند که در چه موقعیت هايی کمک لازم است٬ خودرا درگیر این فعالیت نخواهند کرد٬ و از این رو نمی توان عدم مقبولیت خشونت را به آنها تفهیم کرد. ارتقاى آگاهى، موجب می شود که مردم در بارۀ مشکل خشونت به صورت متفاوت اندیشیده٬ برخورد با آن را در حد توان خویش ببینند. یکی از شیوه های ارتقای آگاهی؛ تهيۀ بروشورها و نوشته های کوچک و مختصر در باره خشونت و توزیع آن در رستورانت ها، مراکز اجتماعی٬ و دیگر مراکز، و همچنين استفاده از روزنامه ها، تابلوهای بزرگ در خیابانها، زیرنویس در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی و…، مى باشد.

۲) آموزش خانواده:

آموزش مسایل خانوادگی به زن و شوهر، از اقدامات مهم پیشگیرانه میباشد.

۳) رشد و پرورش همدلی در خانواده:

خانواده ها می توانند با ايجاد همدلی در کودکان خود، به پیشگیری از خشونت کمک کنند.

۴) ارتقای پایگاه های اجتماعی زنان:

توانمندسازی زنان، که به ارتقای موقعیت اجتماعی آنان می انجامد٬ یکی از راه های پیشگیری خشونت خانگی است.

——————

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 202

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر