Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
12 Oct 2019 - 12:00
author avatar
12 Oct 2019 - 12:00

يك هكر ميتواند با موفقیت، تعداد زيادی از هویت ها و متعاقباً میلیون ها پول را با مجوز مستند و یک سری چک های جعلی به سرقت ببرد. مثلی كه ما شاهد تذكره هاى كاغذی خود بوديم كه به آسانی جعل و استفاده ميشد، امروزه هکرها در حال ساختن ابزارهای پیچیده تری برای کلاهبرداری سایبری هستند، که غالباً استفاده از یک سند فیزیکی ضعیف را با اطلاعاتی که به صورت آنلاین دسترسی دارند ترکیب می کنند.

 برای قرن ها هنگام تهیه مدارك هویتی، كاغذ مادۀ مورد نظر بود. از دهه ١٩٧٠ به بعد، پلاستیک به تدریج جای کاغذ را برای اهداف مستندسازی گرفته است؛ اما درست مانند ما که با تقلب در فضای مجازی مقابله می کنیم، اسناد هويتى فیزیکی افراد، هنوزهم شکل اصلی هويتى اش را نگرفته و یکی از ضعیف ترین پیوندها در زنجیرۀ هویت است. پلی کربنات، یک ماده جدید قوی تر، به تدریج در حال افزایش است و می تواند نسل بعدی را در اسناد ایمن شناسایی کند؛ اما آیا امنیت اسناد هويتى فیزیکی، باعث ایجاد امنیت در فضای مجازی می شود؟

علاوه بر حکاکی با لیزر، کارتهای پلی کربنات، شامل موارد دیگر اثبات دستکاری (TAMPER-PROOF) ميشود که می توانند به صورت لمسی، مشاهده با چشم، یا فقط قابل مشاهده با تجهیزات اضافی باشند.  هزینه های مملكت ها برای امنیت نرم افزار برای مبارزه با سرقت هویت و جرایم سایبری، هزينه هاى بسيار زياد دارد. با وجود این سرمایه گذاری، در صورت عدم رسیدگی به اسناد هويتى فیزیکی، هم ادارات دولتی و هم شرکت های بخش خصوصی، در معرض تقلب قرار خواهند گرفت.  زيادترين افراد، هرسال قربانی تقلب در هویت می شوند. بیشتر این کلاهبرداری ها بصورت آنلاین نیستند، بلکه نتیجه کارتهای شناسایی جعلی است که با استفاده از ابزار، در گاراژ یا زیرزمین شخصی ایجاد شده است.

 

محافظت از هویت در دنیای امروز، نمی تواند تنها با نرم افزار انجام شود. نیاز به یک رویکرد جامع است که هم راه حل های دیجیتالی و هم آنالوگ را برای دنیای فیزیکی اتخاذ می کند. پیشرفت های فن آوری(تکنالوژى)، مانند پلی کربنات برای کارتهای هويتى فیزیکی، در جلوگیری از حملات هویتی کمک می کند. اجسام کارت پلی کربنات برای جوازهاى رانندگی، اسناد هويت و حتی پاسپورت ها رویکرد امنیتی لایه ای برای اسناد فیزیکی ارائه می دهند، که آنها را برای جعل پیچیده تر می کند.

 

بنابراین، دقیقاً پلی کربنات چیست؟ چند ویژگی متمایز از این ماده، آن را منحصر به فرد برای کارتهای هويتى فیزیکی می کند.

پلى کربنات شامل ویژگی های امنیتی پیشرفته است:

١- ضد آب

٢- عکس های رنگی، سياه سفيد و معلومات (ديموگرافيك) شخصی سازی با کیفیت بالا

٣- مواد کارت قوی تر

٤- عمر طولانی تر سند

٥- تصحیح دستکاری پیشرفته

٦- احتمالاً مهمترین مزیت پلی کربنات، منافع امنیتی است که مواد فراهم می کند. از آنجا که کارتهای پلی کربنات، از چندین لایه پلاستیک تشکیل شده اند؛ برای کلاهبرداران تقریبا غیرممکن است مواد یا ویژگی های امنیتی را بدون از بین بردن کامل کارت، تغییر دهند. این باعث می شود که بدنۀ کارت بسیار مطمئن تر از سایر مواد موجود باشد.

٧- جنبه دیگر پلی کربنات، تکنیک های حکاکی لیزری است که برای جاسازی اطلاعات شخصی فرد، در بدن خود کارت استفاده می شود.

٨-  حکاکی لیزر، علائم را به عمق سند اضافه می کند و جنبۀ دیگری را نیز ایجاد می کند که جعل آن، بسیار دشوار است. حکاکی لیزری، کارتهای پلی کربنات شامل سایر اجزای ضد لک و لمس هستند، که با چشم غیرمسلح قابل لمس بوده و فقط با تجهیزات اضافی قابل مشاهده مي باشند.

٩- با سطح ویژگی های امنیتی متفاوت است؛ اما به راحتی توسط نیروی هاى امنيتى یا سایر مقامات شناسایی قابل تشخیص است.

١٠-هنگامی که پوليس یا سایرین، با شناسایی ویژگی های امنیتی آشنا شوند، تأیید صحت یک سند هویت بسیار آسان تر می شود.

١١- شخصی سازی با کیفیت بالا

١٢- مقاومت قوى در برابر درجه حرارت بلند و پايين.

 

پیشرفت های اخیر، منجر به مواد پلی کربنات شده است که می تواند از عکس های با کیفیت بالا پشتیبانی کند. این پیشرفت، ترکیبی از عکس های رنگی و سياه سفيد دقیق را با بالاترین تكنالوژى امنیتی موجود برای شناسایی اسناد فیزیکی، در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال، جاسازی عمیق میکرو متن در تصاویر روی اسناد پلی کربنات، تغییر در کارتهای هويتی را تقریبا غیرممکن می کند.

 

مواد قوی:

مواد واقعی خود ویژگی دیگری است که پلی کربنات را از سایر مواد  جدا می کند. بخاطر مقاوم بودن در برابر سردى و حرارت همان ماده ای که برای ساخت شیشه ضد گلوله استفاده می شود – پلی کربنات دارای خواص قالب ریزی و سازگاری با حرارت عالی است.

کارتهای پلی کربنات از لایه‌های پلاستیکی تشکیل شده است که با یکدیگر همپوشانی دارند و در هم تنیده شده‌اند. جدا کردن لایه های پلی کربنات که با استفاده از دما و فشار با هم مخلوط می شوند غیرممکن است. این فرآیند لایه بندی، یکی از دلایلی است که پلی کربنات آن را بسیار ایمن می کند؛ زیرا لایه های درهم تنیدۀ پلاستیک باعث می شود که اطلاعات یا عکس های اسناد را بدون ویران کردن کامل سند و غیرفعال کردن آن تغییر دهید.

طول عمر بیشتر:

پلی کربنات، بیشتر از سایر مواد فیزیکی دوام دارد. به طور معمول، تذكره ها و جوازهای رانندگی حدود هشت سال به طول می انجامد؛ اما آزمایش نشان داده است که کارتهای پلی کربنات می توانند فراتر از علامت ده ساله ماندگار شوند و عمر بیشتری نسبت به سایر مواد داشته باشند.

 

متمايز بودن:

به راحتی قابل تشخیص ميباشد؛ مانند طرح ها، تصاویر سطح میکرو متن و پنهان  يكى از دیگر ویژگی های امنیتی جدید می توان به تصاویر سه بعدی میکروسکوپ، سطوح نوری متغیر با عناصر بازتاب دهنده نور و جلوه های انیمیشن مانند تصاویر شبح اشاره کرد.

همۀ این تکنیک های امنیتی در حال تحول، باعث می شود که کلاهبرداران ادامه ندهند. خوشبختانه افغانستان هم در تذكره های الكترونيكی خويش، از كارت های پلی كربنات استفاده ميكند.

 

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 183

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more