Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
27 Feb 2018 - 10:52
author avatar
27 Feb 2018 - 10:52

تاپی، یک پروژه است که آغاز و انجام دارد. پروژه ها؛ بهانه ها و فرصتهایی است برای حل موضوعات بزرگ منطقوی و فرامنطقوی که دایمی و استراتیژیک است. آن چه است؟ شاعر شرق علامه اقبال میفرماید:

آسیا یک پیکر آب و گل است

ملت افغان در آن پیکر دل است

از فساد او فساد آسیا

در گشاد او گشاد آسیا

تا دل آزاد است آزاد است تن

ورنه کاهی در ره باد است تن

 همچو تن پابند آئین است دل

مرده از کین زنده از دین است دل

 قوت دین از مقام وحدت است

وحدت ار مشهود گردد ملت است

شرق را از خود برد تقلید غرب

باید این اقوام را تنقید غرب

قوت مغرب نه از چنگ و رباب

نی ز رقص دختران بی حجاب

نی ز سحر ساحران لاله روست

نی ز عریان ساق و نی از قطع موست

محکمی او را نه از لادینی است

نی فروغش از خط لاتینی است

قوت افرنگ از علم و فن است

از همین آتش چراغش روشن است

در شعر علامه اقبال، از خاصیتهای ملت عظیم افغان و از عوامل بنیادی پیشرفت، ترقی و تعالی و از عوامل عقب ماندگی منطقه صحبت شده است. عناصر بنیادین وحدت ملتها، ادیان، فرهنگها و کشورها را به زبان شعر برای مان بازگو نموده است.

 

از طرف دیگر؛ از قرنهای متواتر سیاسیون، زعما و رهبران برای مان گفته اند که افغانستان محاط به خشکه است و موقعیت جغرافیایی آن باعث ناامنی، بی ثباتی، جنگهای متواتر، رقابت های سیاسی، فقر و جهالت میگردد.

 

بر علاوه، تصوری ایجاد شده که افغانها تنها جنگ را یاد دارند و نه سیاست. یا اینکه افغانها یک کتله و پارچۀ مجزا از روند جهانی شدن و تمدن جهانی است و با منطقه و جهان پیوند نمی شوند.  باید همیش توسط کشورها یا مورد تجاوز صورت گیرد و یا تختۀ خیز باشد برای اهداف دیگران.

رئیس حمهور منتخب افغانستان محمد اشرف غنی که نه تنها رای قاطبۀ ملت را با خود دارد، بلکه با ایجاد حکومت وحدت ملی رای رقیب انتخاباتی خویش یعنی جناب دوکتور عبدالله عبدالله را نیز با خود دارد. لذا در اینجا موجودیت آراى تقلبی فورا منتفی میگردد. بعد از شمردن ۱۰۰% آراء هردو کاندید و تفکیک آراى تقلبی و جعلی هر دو کاندید توسط ناظرین بین المللی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعتبار نامۀ کسب اکثریت آراء را به اشرف غنی رییس جمهور جدید افغانستان تفویض کرد. در این اعتبارنامه گفته شده است که اشرف غنی احمدزی با کسب 55.27 درصد کل آرا، به حییث رییس جمهور جدید افغانستان انتخاب شد.  با آنهم؛ با یک دید استراتیژیک، رقیب انتخاباتی خویش را تحت نام رییس اجراییه و ایجاد حکومت وحدت ملی شریک قدرت ساخت.

با آغاز نمودن پروژه های مانند تاپی و غیره، رییس جمهور منتخب افغانستان، تمام فرضیه هايی که قبلا به آن اشاره نمودم، را غلط ثابت ساخت.

افغانستان را قلب آسیا با چهار شریان اقتصادی، افغانستان نقطۀ وصل نه فصل، موقعیت فعلی افغانستان یک ثروت و فرصت است، نه تهدید و چالش، و بالاخره افغانستان تخته خیز نیست، بلکه یک چهارراه اقتصادی و پل ارتباطی بین آسیایی جنوبی، آسیای میانه، کشورهای خلیج و حتی امریکا واروپا است.

مهمترین دستآورد نهفتۀ رییس جمهور در وراى افتتاح عملی پروژه تاپی؛ تغییر تفکر انجماد به تفکر انبساط، تفکر فساد به تفکر گشاد و ثبت آن در سیاست سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور و منطقه میباشد. بالاخره این را ثابت ساخت که اگر افغانها مرد میدان هستند، مرد سیاست نیز هستند و میتوانند با منطقه وجهان خیر برسانند، نه شر. همچنان بجای تنقید غرب، احیاى مجد گمشدۀ شرق، که علم از شرق به غرب انتقال کرده، را دوباره به اثبات برسانند.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 0

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

author avatar

محمد حلیم فدایی والی پیشین ولایات وردک و لوگر، یک ماستری در شرعیات و دومی در اداره و تجارت و مدیریت بحران دارد. به زبان های عربی، انگلیسى، اردو و دری در پهلوی زبان مادری تکلم و کتابت مینمایند. تا هنوز ۱۷ کتاب را نیز نوشته و از بنیانگذاران انجمن آزاد ژورناليستان افغانستان، اولین موسس انجمن آزاد ژورناليستان آسیای جنوبی، اولین نماینده اکادمی رهبران آسیای میانه و همچنان مؤسس جرگه فکر وعمل بوده و در موسسات ملی وبین المللی، در بخشهای کلیدی و بلند رتبه ایفای وظیفه نموده است.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more