Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سوم دسمبر را به نام “روز بین المللی اشخاص دارای معلولیت” مسمی نموده است. ما همه ساله درین روز جوانب مختلف تلاشها را برجسته و متمایز می سازیم که هدف آن احترام و رعایت حقوق اشخاص دارای معلولیت می باشد. موضوع امسال عبارت از “دسترسی و توانمند سازی افراد دارای تمام توانایی ها” می باشد. این موضوع مخصوصاً به کار حامیان و مدافعین اشخاص دارای معلولیت در افغانستان ارتباط می گیرد. من از تعداد زیاد دوستان افغان دارای معلولیت شنیده ام که چه می خواهند، آنها به جای دریافت امتیازات و حمایت مالی بیشتر خواهان احترام سایر شهروندان و تشخیص توانایی ها و ظرفیت کمک آنها به جامعۀ افغانستان می باشند.

افغان هایی که از اثر جنگ ها و امراض معلول شده اند و یا از هنگام تولد دارای معلولیت می باشند، می توانند به دولت افغانستان، جامعۀ مدنی، و جامعۀ تجارت پیشه همه روزه کمک های ارزشمند ارائه کنند. یکتن از منسوبین سابقۀ اردو که در اثر ماین معیوب گردیده است میتواند به عساکر آموزش دهد و عملیات تقویتی را پلانگذاری نماید. یک زن که از حین ولادت دارای معلولیت می باشد، هنوز هم می تواند به فامیل خود کمک کند. یک طفل که توانایی شنیدن و دیدن را ندارد، هنوز هم می تواند بیاموزد، و به هم صنفان خود صبر و استقامت را بیاموزاند. باوجود اینکه معلولیت واقعاً باعث به میان آمدن مشکلات و چالش ها در زندگی می گردد، اشخاص دارای معلولیت همه روزه نشاندهندۀ طُرقی اند که در حقیقت توانایی آنها برای به دست آوردن موفقیت را ثابت می سازد.

بیشتر اشخاص دارای معلولیت ترحم توقع نمی کنند. همانند همۀ ما، آنها خواهان عزت و احترام اند، زیرا اشخاص دارای معلولیت هم مثل ما هستند. امکان دارد که هر کس دارای معلولیت باشد، اکثریت ما یک دوست یا عضو فامیل خود را می شناسیم که دارای معلولیت است. در سال ۲۰۱۳ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تقریباً ۲۰ فیصد فامیل های افغان را دارای یک شخص دارای معلولیت برآورد نموده است. بعضی معلولیت ها پنهان و برخی دیگر آن قابل رویت می باشد. ما می خواهیم که اشخاص دارای معلولیت را تشویق و ترغیب کنیم تا از استعداد های خود در جامعه استفاده نموده و آن را پنهان نگذارند. همچنان می خواهیم اشخاصی را که دارای معلولیت نمی باشند نیز تشویق نمائیم تا آنها را استقبال نموده بپذیرند، و برایشان احترام قایل شوند.

برای اینکه اشخاص دارای معلولیت به استفادۀ کامل از استعداد های خویش قادر گردد، نیاز است تا حکومت، سکتور خصوصی و جامعه در جستجوی فرصت ها برای کاهش موانع سر راه مشارکت و سهمگیری آنها باشند. اشیای ساده، مانند ساختن زینۀ هموار در مقابل یک تعمیر جدیدالاعمار باعث میگردد تا یک کسی در زندگی مدنی اشتراک کند. بدون دسترسی خوب فزیکی، امکان دارد که یک شرکت حقوقی سهمگیری و مشارکت یک ذهن جوان مستعد را از دست بدهد، ممکن است که یک ادارۀ دولتی خدمات مؤثر و کارایی یک کارمند خدمات مدنی را از دست بدهد، و یک تجارت مشتری وفادار و ثابت را از دست بدهد.

همچنان اشخاص دارای معلولیت نیز حین سخن گفتن در بارۀ حقوق آنها، مبارزه با تبعیض و جستجوی فرصت ها برای استفاده از توانایی های آنها برای حمایت از فامیل ها و جوامع خویش، باید سهم خود را ادا نمایند.

بیائید امروز را به عنوان اینکه افراد معلول اعضای مهم و با ارزش دنیای ما می باشند به خاطر بسپاریم. ما برای سهم و کمک آنها به جامعه احترام می گذاریم. بیائید همۀ ما طرق مشارکت و سهمگیری بیشتر آنها را جستجو نمائیم تا به این ترتیب از تمام استعدادهای متنوع به طور کامل مستفید شویم.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.                           

Visits: 1

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

author avatar

مایکل مکینلی سفیر امریکا در افغانستان ميباشد.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more