Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
29 Apr 2018 - 13:59
author avatar
29 Apr 2018 - 13:59

در حالی که فعالیت های گرو های تروریستی در افغانستان در حال گسترش است  و کشور های منطقه  به خصوص آسیایی مرکزی از این وضعیت نگران هستند  زیرا این کشور ها هدف اصلی گروه های تروریستی مانند داعش است.

هر چند سرحدات شمال افغانستان در طول تاریخ به عنوان سرحدات صلح و آرامش بوده است اما اکنون گروه های تروریستی بیشتر فعالیت هایشان را در شمال افغانستان آغاز کرده اند و گمانه زنی ها بر این است که این گروه در تلاش است که خود را به کشورهای آسیایی میانه برساند . 

حکومت افغانستان به سلسله همین نگرانی های کشور های آسیایی میانه و برخی ملحوظات دیگر تلاش ها را به هدف قانع ساختن کشور های آسیایی میانه در راس روسیه آغاز کرده است تا این کشور به گزارش ها در پیوند به حمایت روسیه از گروه طالبان وضاحت بدهند و این کشور متقاعد گردد که هیچگاهی از خاک افغانستان به کشور های دیگر مانند گذشته تهدید نیست بلکه این افغان ها در طول تاریخ بوده اند که برای دفاع از کشور های همسایه قربانی داده و اکنون نیز قربانی میدهند . 

سیاست های کنونی حکومت افغانستان بیشتر اقتصاد محور است و تلاش میکند که کشور های دخیل در مسله افغانستان را به جای تقابل در مسایل سیاسی به همکاری های اقتصادی ترغیب کند تا این کشور ها درک کنند که سیاست های اقتصادی محور به سود آنان و همچنان افغانستان است تا بازی های استفاده ابزاری از گروه های تروریستی .

 مقام های حکومت وحدت ملی افغانستان همواره در سفر های شان به کشور های آسیایی میانه تاکید داشته اند که باید دو کشور از تقابل تبلیغاتی و همچنان اتهام بستن به همدیگر دست کشیده و بیشتر زمینه همکاری را میان شان به میان بیاورند .

روسیه به عنوان یک کشوری که حضور امریکا را در نزدیکی خود تحمل نمیتواند و به گونه های متفاوت تلاش میکند که حضور امریکا در افغاستان را به چالش بکشد و نگذارد که این کشور در افغانستان به موفقیت برسد از همینرو گزارش های همواره از  حمایت روسیه از گروه طالبان مسلح به نشر رسیده است و این را روسیه به خوبی میداند که اگر گروه داعش که در حال رشد در افغانستان است بیشتر از این تقویت شود خطر های جدی را متوجه روسیه میکند لذا روسیه با پیش گرفتن سیاست حمایت از گروه طالبان مسلح در سدد تلاش تضعیف گروه داعش است و میخواهد که داعش را توسط طالبان مسلح تضعیف کند .

اما این سیاست که روسیه در پیش گرفته است میتواند روابط میان روسیه و افغانستان را به چالش بکشد زیرا روسیه به جای اینکه نیرو های افغان که در خط مقدم  جنگ علیه گروه داعش و دیگر گروه های تروریستی قرار دارد کمک کند بیشتر تمرکز خود را به گروه های تروریستی مانند طالبان معطوف کرده است . در طول تاریخ این واضح شده است که حمایت از گروه های تروریستی در نهایت دامن گیر خود کشور نیز خواهد شد مانند پاکستان که همواره از گروه های تروریستی حمایت کرد و اکنون این گروه بر خود پاکستان نیز به یک تهدید مبدل شده است .

حکومت وحدت ملی با سیاست های اقتصادی و همکاری محور خود ، در تلاش بیرون رفت از تقابل  است و تلاش میکند که کشور های بزرگ جهان ، افغانستان را به میدان  رقابت های سیاسی خود مبدل نکند به همین اساس است که افغانستان میکوشد که بلانس روابط میان کشور های جهان را حفظ کند . این سیاست گزینه خوبی برای وضعیت کنونی افغانستان است زیرا افغانستان اگر بار دیگر درتلاطم آزمایش قدرت های بزرگ جهان مانند دهه هفتاد قرار بگیرد تاریخ بر افغانستان یکبار دیگر تکرار خواهد شد .

سیاست همکاری محور افغانستان میتواند راه گشاه وضعیت کنونی باشد و کشور های بیرونی را به همکاری و سازکاری در بخش های اقتصادی و سیاسی افغانستان ترغیب نماید . زیرا اکنون اجماع ملی ؛ منطقوی و بین المللی در مورد صلح افغانستان به میان آمده است و این همه نتیجه مثمر تلاش های حکومت افغانستان بوده است . نشست های تاشکند ؛ حمایت غرب و همچنان پروسه کابل نمونه های بارز از اجماع منطقوی  و بین المللی است .

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

 

Views: 58

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more