Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
8 Aug 2019 - 13:56
author avatar
8 Aug 2019 - 13:56

در این اواخر گزارش های متعددی در مورد خلاف ورزي های دیپلوماتان و کارمندان محلي سفارت افغانستان در کانادا منتشر گردیده اند، که اضرار این خلاف ورزی ها نه تنها به منابع مالي و مادي سفارت رسیده، بلکه روابط سیاسي افغانستان با کشور دوست کانادا را نیز شدیداً متاثر ساخته اند. تا این دم بیشتر این گزارش ها مبنی بر ابهامات و روایت های از بیرون بوده. نويسنده توانسته  است تا دیدگاه یک تن از کارمندان محلی آن سفارت را که فعلاً نیز در آن سفارت مصروف خدمت به وطن میباشد برای خوانندگان پیشکش نماید. برای اینکه هموطن متذکره طعمه مافیای سیاسي در کانادا نشده باشد، خواسته است تا هویت ایشان مخفی نگهداشته شود. به همین منظور در این گزارش ایشان را به نام مستعار”حامد“ مسمی نموده از جرئت و وطن دوستی شان اظهار سپاس می نمایم.

حامد به حیث کارمند محلی صلاحیت اجرائیوی نداشته ولي مانند سایر کارمندا محلی دیگر مسولیت اجرائیوی امور سفارت را به عهدا دارد. او سفارت افغانستان در کانادا را مافیای سیاسي حزب جمعیت اسلامی معرفي می نماید. به گفته او دیپلوماتان مقیم شهر اوتاوا که ارتباط مستقیم با رهبری حزب جمعیت اسلامی دارند و در اکثر موارد بدون در نظر داشت شرایط اساسی برای ایفای وظیفه در کشور کانادا بطور مثال بلدیت به زبان انگلیسی، به اساس روابط با رهبری آن حزب در کانادا تقرر یافته اند و به همکاری عده ای از کارمندان محلی که با تأسف آنها نیز همانند این دیپلوماتان افغانها را با دید تعصب مینگرند آجندای تفرقه قومی و زبانی را در کانادا به پیش میبرند.

 حامد با تائید از آنچه در گزارش های متعدد در نشریه های دیگر طی چند هفته قبلي نشر گردیده حکایت از میرویس صالحي و عبدالجبار رحیمی یا به قول اورهبران مافیای سیاسی در کانادا می کند. به گفته حامد، میرویس صالحی که برای بار سوم در کانادا به حیث دیپلومات تعیین گردیده طابعیت کانادا را دارا میباشد. او می افزاید که میرویس صالحی درخواست پناهندگی خود را در دوره اول خود بعد از تمدید ماموریت برای شش سال (بدون آنکه دولت کانادا از تمدید ماموریت وی با خبر شود) در سال ۲۰۰۹ به دولت کانادا سپرد و چون با اساس قانون پناهندگی کانادا، درخواست کننده نمیتواند برای مدت حد اقل دو سال به کشور خود برگردد، ماموریت خود را به کشور ترکیه به حیث مستشار وزیرمختار تبدیل نمود. به قول حامد، میرویس صالحی بعد از آنکه توسط وزیر وقت آقای ضرار احمد عثمانی ختم وظیفه گردید، در اوایل دوره وزارت صلاح الدین ربانی بر بنیاد روابط شخصی دوباره در چوکات وزارت خارجه به حیث معاون تشریفات مقرر گردید.

حامد به تأیید گزارش های منتشره می افزاید که آقای صالحی در روشنایی مکتوب (Circular Note NO. XDC-1407 of June 30, 2005) وزارت خارجه کانادا نمیتواند با داشتن تابعیت کانادایی به حیث نماینده کشور دیگر در کانادا ایفای وظیفه نماید.

 به همین دلیل نزد دولت کانادا رسمیت نداشته، به دولت کانادا منحیث کارمند محلی بدون صلاحیت معرفی گردیده است.

نکته مهم آنجاست که برخلاف اصول و مقررات بین المللی و دیپلوماتیک، میرویس صالحی از جانب وزارت خارجه افغانستان به حیث مستشار فرستاده شده، امتیازات اخذ می نماید ولی در نبود سفیر طی بیش از یک سال اخیر برخلاف قانون و سلسله مراتب، عبدالجبار رحیمی که به حیث سکرتر اول مقرر گردیده از سفارت سرپرستی می نماید.

حامد به نقل از کارمند ریاست عمومی تشریفات وزارت خارجه می افزاید که میرویس صالحی برای خود و خانم خود پاسپورت سیاسی و برای فرزندان خود پاسپورت های خدمت نیز اخذ نموده، ولی ویزه دیپلوماتیک و خدمت کانادا را اخذ ننموده است تا مورد پیگرد دولت کانادا نگردد، بلکه با استفاده از پاسپورت کانادایی به ماموریت دیپلوماتیک خود سفر نموده است. آقای صالحی به قول حامد مانند دیگر دیپلوماتان با تفاهم خصوصی با رهنمای معاملات کرایه خانه خود را در حد اعظم راپور داده و پول را که وزارت خارجه افغانستان از بودیجه ملی برای بود و باش دیپلوماتان میفرستد در پرداخت قرضه مسکن شخصی ایشان در منطقه اورلینس که یکی از مناطق بلند قیمت شهر اوتاوا میباشد استفاده می نماید. او میفزاید که برخلاف قوانین مالی کشور،  آقای صالحی و دیگر دیپلوماتان چک های کرایه خانه را که اصولاً به نام مالک مسکن فرستاده میشود به همکاری کارمندان محلی بخش مالی به نام خود اخذ نموده، پول را در پرداخت قرضه های بانکی خانه شخصی میپردازد. حامد همچنان افزود که این تنها خانه وی نبوده، طی ۹ سال که آقای صالحی در کانادا ماموریت می نمایند دو باب خانه در شهر مونتریال که یکی از بزرگترین شهر های کانادا میباشد نیز به نام خود دارد.

با تأسف که اعمال غیر قانونی دیپلوماتان ارشد افغانستان در اینجا ختم نشده، بلکه بر روابط کانادا و افغانستان نیز تاثیر منفی گذاشته اند. روابط دیپلوماتیک و دوستانه را که سفرا قبلی به شمول محترم عمر صمد، محترم جاوید لودین، محترم شام لال بتیجا و محترمه شینکی کروخیل با به وجود آوردن و بهبود گروه های مانند گروه دوستی پارلمانی کانادا-افغانستان، گروه همکاری های آسیا جنوبی، گروه دوستان افغانستان (شامل فعالین سیاسی، مدنی، نظامی و فعالین حقوق بشر در کانادا)، کنسرشیوم تجار افغان-کانادا، و دیگر گروه ها را تعقیب و پی گیري ننموده، باعث زیان طویل المدت به روابط دیپلوماتیک افغانستان با کشور دوست کانادا گردیده است. به قول حامد، میرویس صالحی با آنکه شخص ارتباطی میان سفارت و این گروه ها بوده عمداً به ایمیل ها و مراسلات رسمی اعضای این گروه ها جواب نداده، علاقمندی افغانستان برای برقراری و بهبود روابط را کمتر جلوه میدهد که نهایتاً منجر به بطی شدن روابط دیپلوماتیک سفارت با سفرای کشور های دوست مانند هند، مالیزیا، جاپان، کولمبیا، بنگلدیش … و رهبران سازمان های برزگ مانند بنیاد آغا خان، اداره محافظت از اطفال … وغیره شده است. حامد می افزاید که از اثر عدم توجه به روابط دو جانبه گروه دوستی پارلمانی کانادا-افغانستان با سفارت روابط خود را قطع نموده، حتی وزیر انکشاف بین المللی و امور زنان کانادا – خانم مریم منصف – که یک افغان تبار نیز هست حاضر نیست با سفارت افغانستان ملاقات نماید. او در سال ۲۰۱۸ امور هماهنگی بیانیه خود را که برای زنان افغان از طریق دفتر خانم اول افغانستان ارائه نموده بود برخلاف اصول دیپلوماتیک با سفارت شریک نساخته، ارتباط مستقیم با دفتر خانم اول برقرار کرد تا به نقل از کارمندان بخش ارتباطات دفتر خانم منصف توانسته باشند از ضیاع وقت جلوگیری شود.

در عین حال دیده میشود که آقای میرویس صالحی خود را در ملاقات های رسمي با سفرا کشور های دیگر در کانادا، مامورین بلند پایه دولت کانادا و رهبران سازمان های بزرگ مستشار سیاسی سفارت معرفی نموده اعتبار دیپلوماتیک افغانستان را عمیقاً خدشه دار میسازد.

حامد عبدالجبار رحیمی را مهره دوم این مافیای سیاسی معرفی می نماید. به قول او آقای رحیمی در برقراری روابط با رهبری حزب جمعیت اسلامی تحت تاثیر میرویس صالحی بوده، ولی چون میرویس صالحی را دولت کانادا به حیث دیپلومات نمی شناسد رحیمی عملاً به حیث شارژدافیر (سرپرست سفارت) دارای قدرت اجرائیوی بیشتر است.

 حامد با اظهار تأسف میگوید که با وجود اینکه خودش نیز متعلق به قوم تاجک هست، از برخورد تعصب گرایانه عبدالجبار رحیمی در قبال برادران پشتون احساس شرمندگی میکند. او افزود که عبدالجبار رحیمی بعد از ختم وظیفه شینکی کروخیل به حیث سفیر و با استفاده از نداشتن رسمیت میرویس صالحی توانست به حیث شارژدافیر مقرر گردیده از امور سفارت سرپرستی نماید. با آنکه اصولاً شارژدافیر صلاحیت تقرر و انفکاک را نداشته، عبدالجبار رحیمی تمام کارمندان پشتون سفارت را که اسم های شان در گزارش های قبلی از جانب رسانه های دیگر نشر گردیده بدون دلایل موجه منفک نمود. به نقل از حامد، آقای رحیمی سکرتر مقام سفارت را بدون دلیل موجه منفک و بجای او خیاشنه فضل محمود رحيمي پژواك، معاون ریاست عمومی تشریفات، وزارت خارجه را در بدل معاش بیشتر مقرر نمود. آقای رحیمی همچنان یکی از همدستان خود – خالد خسرو – را که از جانب شینکی کروخیل به دلیل شریک ساختن اسناد و مدارک محرم سفارت با سفارت خانه های دیگر به شمول ایران منفک نموده بود، دوباره مقرر نمود. به قول حامد عبدالجبار رحیمی در پی تطبیق آجندا ترویج تبعیض زبانی، امور ترتیب ویب سایت به سه زبان (انگلیسی، دری و پشتو) را به همکاری یکی دیگر از همدستان اش (تمیم امینی) به یکی از دوستان خود قرارداد نموده حتی بعد از دو سال تعطیل نیز نگذاشته است تا زبان پشتو در ویب سایت گنجانیده شود. حامد می افزاید که فورمه های ترتیب شده به زبان پشتو نیز بدون دلیل موجه از استفاده دور شده و به بخش قونسلگری هدایت داده شده تا تنها فورمه های دری استفاده شوند.

با آنکه نظر به معلومات دست داشته از وزارت خارجه افغانستان و ویب سایت سفارت در حال حاضر هیچ پشتون در سفارت به حیث کارمند محلی ایفای وظیفه نمی نماید، آقای رحیمی تبعیض زبانی و تعصب خود را با اتشه تجارتی افغانستان، آقای عبدالحکیم ناصری عملاً به پیش میبرد. حامد در این مورد می افزاید که با وجود اینکه در تعمیر سفارت سه دفتر خالی میباشند، برای آقای ناصری اجازه استفاده از دفاتر رسمي داده نشده، میز کاری ایشان در دهلیز در مقابل تشناب قرار داده شده است. در حال حاضر برخلاف قوانین و مقررات، حتی خلاف عرف و عنعنات افغانی آقای ناصری حق ایستادن واسطه نقلیه خود را که دارایی دولت بوده در پارکنگ سفارت ندارد و به امر عبدالجبار رحیمی اجازه ورود به دفاتر نیر به ایشان داده نشده است. جهت تعمیل این امر و جلوگیری از دسترسی آقای ناصری به استفاده از ماشین فوتوکاپی و غیره کود های دخول تمام دفاتر از جانب تمیم امینی که یک کارمند محلی میباشد تغییر داده شده اند. این در ذات خود یک عمل غیر قانونی و غیر اخلاقی میباشد. اصولاً اتشه تجارتی میتواند از تمام وسایل و لوازم سفارت که در آن مقیم میباشد استفاده نماید.
 

حامد با اظهار تأسف عمیق از صدق گزارش ها در مورد سؤ استفاده از املاک و دارایی های سفارت صحبت نموده اضافه نمود که دیپلوماتان از اقامتگاه سفیر که ملکیت دولت بوده و هیچکس جز سفیر حق استفاده از آن  را بودن اجازه رسمي از جانب وزارت خارجه ندارد برای خوش گزرانی ها استفاده نموده، محافل ”می خوری“ و حتی”شب گزرانی دسته جمعی با دختران“ در آن برگزار می گردد. به قول حامد دیپلوماتان به تنهای هیچگاه نمیتوانند این همه اعمال غیر قانونی، غیر اخلاقی، تعصب برانگیز و انسان ستیز را انجام دهند. او از کارمندان محلی که همدست و دستیار مهره های مافیای سیاسی هستند نیز سخن می گوید.

این جای تأسف است که در چنین خیانت های عظیم، اشخاص مانند تمیم امینی که فرزند یکی از اشخاص مخلص به وطن و نویسندگان بزرگ الحاج محمد عظیم امینی که برای مدت بیش از بیست سال خدمت گذار در دارالانشا وزرا بوده دستیار افراد متعصب مافیایی و فرصت جو شوند. به قول حامد تمیم امینی عمده ترین کمک خود را در رسمی سازی و قانونی سازی اختلاص های این دیپلوماتان فراهم می نماید. او در تمام قرارداد های ساختمانی و تدارکاتی بصورت مستقیم دخیل بوده و گفته می شود که با اخذ فیصدی از قراردادیان و شریک ساختن آن فیصدی با دیپلوماتان برای این خلاف ورزی ها اسناد رسمی می سازد.

حامد از احمد سیر نیز یاد آوری می نماید و او نیز احمد سیر را هممانند آنچه در گزارش های قبلی ذکر شده ” وزیر مالیه“ خطاب می نماید. با تائید گزارش های نشر شده، حامد افزدو که سیر همچنان اسناد مالی را که از طرف شینکی کروخیل جهت تصفیه حسابات با دیپلوماتان بعد از یک سال تلاش ترتیب شده بود از بین برده است. حامد افزود که به همین دلیل او در زمان سفارت شینکی کروخیل به بخش قونسلی منتقل گردید ولی بعداً توسط عبدالجبار رحیمی به پاس خدمات که به آنها با از بین بردن اسناد و مدارک انجام داده بود دوباره با ازدیاد معاش مسؤل مالی مقرر گردید.

حامد با استناد بر ایمیل های رسمی که از جانب بانک رویال کانادا به آن سفارت فرستاده شده اند، افزدو که بانک رویال کانادا که یکی از با اعتبار ترین بانک های کانادا میباشد حساب های بانکی سفارت را به دلیل معاملات غیر قانونی پولی و ناتوانی سفارت در آشکار سازی منبع پول های گزاف مسدود ساخته است. حامد افزود که به نظر او پول های گزاف همان پول های سیاه دیپلوماتان مافیایی بوده که از طریق حسابات بانکی رسمی سفید میگردید. همان پول های که زمینه ساز برای خرید خانه ها در شهر مونتریال و تورنتو اند. به حیث مسؤل بخش مالی و مرجع ارتباط با بانک ها، احمد سیر از این معاملات آگاهی داشته و همدست مهره های کانادایی مافیای سیاسی است. حامد می افزاید که این امر به شکل نادرست و به بهانه اینکه جهت تسهیل خدمات به مشتریان تغییر حساب بانکی به وزارت خارجه راپور داده اند.

حامد از خالد خسرو که کارمند محلی و مسؤل بخش مطبوعاتی و گزارش های سیاسی سفارت میباشد به حیث یک شخص شوونیست و قوم گرا یاد کرد. حامد افزود که شرمسار است از اینکه اشخاص فرصت جو و متعصب همچو خالد خسرو از نام قوم تاجک استفاده نموده اهداف شوم و شخصی خود را عملی می نمایند. به قول حامد، خالد خسرو یکی از بزرگترین خیانت ها را در قبال مردم با شریک ساختن اسناد محرم با اشخاص و ادارات دشمن انجام داده است. او افزود که با وجود این همه و منفک شدن او از طرف شینکی کروخیل، استخدام دوباره وی یک اقدام نادرست و ضد منافع ملی بوده که اساس آن پشتیبانی از اهداف شوم مافیای سیاسی میباشد. او با اشاره به ازبین رفتن زبان پشتو در پوست های فیسبوکی سفارت بعد از تقرر دوباره خالد خسرو یاد آوری نموده، خوانندگان را به مقایسه پوست های سال ۲۰۱۸ و پوست های سال ۲۰۱۹ نمود. با وجود اینکه جریان اطلاع رسانی به مردم از طریق فیسبوک بطی شده است، هیچ پوست به زبان پشتو و یا انگلیسی نشر نگردیده است. حتی پوست های را که دیگر مقامات به سه زبان نشر می نمایند نیز بدون زبان پشتو هم رسانی می نماید.

حامد از شکایات متعدد مراجعین بخش قونسلی نیز اطلاع میدهد. حامد می افزاید که مسولین بخش قونسلی هموطنان افغان را معلومات درست نمیدهند و در بعضی موارد به هموطنان پشتون گفته می شود که آیا افغانی بلد نیستند؟. در حالیکه بخش قونسلی مکلف است تا توانایی افهام و تفهیم با مراجعین را با هردو زبان ملی و زبان انگلیسی داشته باشند. حامد همچنان یاد آوری می نماید که سفارت از جانب ادارات امنیتی نیز گرازش حاصل نموده است که بزودی افغانهای مقیم اوتاوا مظاهره ای را در مقابل سفارت از برخورد نادرست بخش قونسلی برگزار خواهند نمود.

در اخیر حامد از دولت میخواهد تا اقدام جدی برای از بین بردن این مافیای سیاسی روی دست گرفته از حیثیت مردم شریف افغانستان دفاع نماید. او می افزاید که ملاقات های اشخاص بدون صلاحیت با مقامات بلند رتبه کشور های دوست باعث شده تا اعتبار دیپلوماتیک افغانستان از بین رفته و کشور های دوست از همکاری با مردم افغانستان خودداری نماید. بطور نموده او بعضی از پوست های فیسبوک سفارت را نیز با همه شریک می سازد.

خوانندگان میتوانند با استفاده از لینک های ذیل که مربوط به ادارات رسمي دولت کانادا بوده صدق معلومات فوق را تثبیت نمایند.

  • مکتوب در مورد عدم پذیرش اطباع کانادا منحیث نماینده کشور دیکر (Circular Note NO. XDC-1407 of June 30, 2005):

https://www.international.gc.ca/protocol-protocole/policies-politiques/circular-note_note-circulaire_xdc-1407.aspx?lang=eng

  • لینک برای دریافت لیست دیپلوماتان برحال در کشور کانادا (افغانستان در صفحه ۹ درج میباشد):

https://w05.international.gc.ca/Protocol-Protocole/archives.aspx?lang=eng&_ga=2.121529739.284892112.1563378948-2135267654.1560959834

  • صفحه فیسبوک سفارت افغانستان در کانادا برای مشاهده پوست ها در مورد ملاقات

https://www.facebook.com/Embassy-of-Afghanistan-in-Canada-1168193779924179/

 

 

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

 

Visits: 39

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more