Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
10 Apr 2018 - 10:23
author avatar
10 Apr 2018 - 10:23

بارنده گی های فصل زمستان و بهار، بالای زراعت و تولید موادغذایی نقش اساسی دارد. گندم منحیث غذای اولیۀ مان، با شروع بارنده گی های فصل زمستان کشت میگردد، ولی در زمستان گذشته بارنده گی کافی نبوده و اکثر زمین های للمی بدون کشت مانده است؛ عدم بارنده گی کافی، نه تنها به  کشت و کار صدمه وارد کرده، بلکه ذخایر آب براى آبیاری و آب های زیر زمینی را که منبع آب آشامیدنی و کاریزها و چشمه ها هستند نیز در معرض قلت و یا خشکی قرار داده است. برعلاوۀ آن علفچرها و مراتع  هم در اکثر مناطق کشور، بدون پوشش نباتی شده است.
نظر به ارقام جمع آوری شده از استیشن های اگرومت وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و ستلایت های اداره فیوزنت؛ بارنده گی مجموعی طی شش ماه گذشته در مقایسه با سال گذشته و حد اوسط سالهای نورمال، کاهش چشمگیری داشته است که این حالت، نظر به چند سال اخیر بی سابقه بوده است. جهت معلوم نمودن تاثیرات قلت بارنده گی، ارقام یا عکس های ستلایتی MODIS/USGS  استفاده شده تا ساحه پوشش گیاهی (کشت آبی، للمی، علفچرها، و جنگلات) سال روان را با سال گذشته مقایسه نماییم. نتیجه چنین استنباط میگردد که بارنده گی های فصل گذشته، سبب شده تا پوشش نباتی دراکثر مناطق کشور خصوصاً در ولایات تخار، کندز، بغلان، سمنگان، بلخ، جوزجان، فاریاب، سرپل، بادغیس و هرات کاهش قابل ملاحظه يابد. مقایسه آمار متذکره، در شکل های ذیل واضح شده است.

سال ۲۰۱۷ از نگاه تولیدات موادغذایی، سال خوب نبوده و تاثیرات کمبودی موادغذایی سال پار جمع وضعیت ناگوار سال روان، شرایط معیشت و امرار حیات را بالای خیلی از افراد این سر زمین دشوارتر خواهد ساخت. بطور مثال نظر به معلومات دست داشته، چون ساحات علفچر خشکیده اند، مالداران ولایات سمنگان، بلخ و جوزجان حاضراند که مواشی شان را به علت نبود مواد خوراکه نصف بیع به فروش برسانند، که این خود بیانگر وخیم بودن وضع زراعت و مالداری است.

فلهذا نظر به شرایط جاری در کشور، برعلاوۀ مشکلات موجود در کشور، مشکل گرسنگی و ناداری در سال جاری قطعاٌ محسوس است. امید که دولت افغانستان، جوامع بین المللی، کمک کننده گان، ادارات خیریه، و ادارات ملل متحد به شکل مجموعی تدابیر پیشگیرانه را اتخاذ نمایند؛ تا مردم این کشور حداقل قربانی گرسنگی و قحطی نشوند.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 1

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more