Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
15 Jan 2019 - 19:02
author avatar
15 Jan 2019 - 19:02

روز جمعه، داکتر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که حکومت افغانستان سپاسگزار نقش سازندهٔ چین در پيشبرد پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانها بوده و امیدوار است که چین بتواند سایر همسایگان را برای کار مشترک در بازی نمودن نقش سازنده و آوردن صلح و ثبات در این منطقه تشویق نمایند.

محب این اظهارات را یک روز پس از ملاقات  خویش با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جریان سفر دو روزهٔ وی به چین بیان داشت. آنها یک سلسله مسائل مربوط به همکاری های دوجانبه امنیتی میان افغانستان و چین، و همچنان صلح و ثبات در افغانستان را مورد بحث قرار دادند.

محب بیان داشت که یگانه راه رسیدن به صلح در افغانستان گفتگو و مذاکره میباشد. مشاور امنیت ملی گفت: “این یک مذاکرهٔ بین حکومت افغانستان و طالبان خواهد بود تا مسائلی را حل نمایند که ممکن طالبان داشته باشند، تا آنها بتوانند در جامعه افغانی دوباره مدغم گردند.”

از آنجاکه افغانستان از چهار دهه بدینسو در جنگ بوده است، بناءً هر دو کشور چین و افغانستان خواهان به پایان رسیدن این جنگ به زودترین فرصت هستند.

محب بیان داشت: “ما امید داریم که طالبان پیشنهاد مذاکرات بدون و قید وشرطِ را که توسط رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی داده شده بود، پذیرفته، و به منظور به پایان رسانیدن این جنگ هر چه زودتر به میز مذاکره بیایند.”

وی افزود: “حکومت ما، به رهبری رئیس جمهور غنی، تلاش های رسیدن به صلح را رهبری کرده است.”

حکومت افغانستان به عنوان بخشی از تلاش هایش آتش بس و مصالحهٔ بدون قید وشرط را با طالبان پیشنهاد میکند. وی گفت آنعده طالبانی که میخواهند با حکومت افغانستان صلح کنند ممکن یک نارضایتی سیاسی داشته باشند که میشود به آن روی میز مذاکره رسیدگی کرد.

همکاری های امنیتی و مبارزه علیه تروریزم در اجندای مشترک گفتگوهای دوجانبه چین و افغانستان قرار داشته، چنانکه هردو کشور با تهدید تروریزم مواجه هستند. وی افزود که ثبات درازمدت در منطقه مستلزم تلاش های منطقوی برای جلوگیری از رشد تروریزم میباشند.

داکتر محب سپس گفت: “این امر بسی مهم است تا ما به ریشه های تروریزم و فعالیت تروریستان و مناطقی که ایشان در آن آموزش میبنند و پشتیبانی میشوند، توجه خویش را معطوف بگردانیم. آنجاست که ما میتوانیم با هم دیگر تشریک مساعی نموده، اطلاعات را شریک ساخته و درک خویش را از تهدیدات تروریستی توسعه بدهیم.”

علی رغم اینکه گزارش های مبنی بر قصد ريیس جمهور آیالات متحده در امر خروج هزاران سرباز آمریکایی از افغانستان موجب شک و تردیدهای شده است، ولی تلاش های حل وفصل مسائل از طریق مذاکرات در هفته های اخیر سرعت و مؤفقیت قابل ملاحظهٔ داشته است.

داکتر محب گویا شد که خروج سربازان امریکایی بر وضعیت امنیتی افغانستان تأثیر چندانی نداشته است،  بدلیل اینکه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۴ بدینسو مبارزه علیه گروه های تروریستی را در افغانستان رهبری کرده و به پیش میبرند.

وی در اخیر بیان داشت که “ما به ظرفیت سازی نیروهای امنیتی افغانستان ادامه میدهیم.”

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 2

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more