زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

author avatar
22 Dec 2015 - 15:13
author avatar
22 Dec 2015 - 15:13

سالیان متمادی گفته میشود که افغانستان یک کشور زراعتی است و در حدود ۸۰-۹۰ فیصد مردم افغانستان در سکتور زراعت مشغول کاراند و ازاین ناحیه امرار معیشت مینمایند؛ اما دیده میشود که ۷۰درصد دهاقین ما در زراعت بخورونمیر مشغول کارهستند. این دهاقین، از شیوه اى که از سالیان متمادی رایج بوده کار ميگيرند؛ از این رو هیچ تغيير در نوع کار و زندگی شان نیامده و زندگى پر از مشقت را در فقر و تنگدستی میگذرانند.

 به این منظور موضوع فوق را انتخاب نمودم که میتواند در شرایط امروزی (که اکثریت مردم کشور عزیز ما افغانستان بخاطر فقر، تنگدستی وبیکاری، کشور عزیزشان را رها نموده و راه پر ازخطر مهاجرت را درپیش میگيرند)، ميکانيزم مناسبى جهت ازبین بردن بیکاری وجلوگیری ازچنین مهاجرت های پرخطر به حساب آيد و همچنان در اقتصاد مردم دهات که بیشتراز۶۰ فیصد مردم کشور ماراتشکیل میدهد، موثر خواهدبود.

۱ احداث باغ های معیاری:

  چون کشور ما افغانستان، اقلیم مساعد برای پرورش باغهای میوه دارد؛ به این لحاظ درجاهايی که آب کافی برای کشت سبزیجات وغله جات ندارد، مردم آن مناطق به همکاری وزارت زراعت، باید باغهايی را احداث نمایند که با شرایط محیطی و اقلیمی منطقه سازگارباشد؛ چون باغها برای سالهای متمادی ساخته میشود و نمی توان درآن، هرسال تغیيرات آورد. ازاین لحاظ باید سازگاری نبات با خاک و آب و اقلیم آن را مطالعه نمود تادرآینده مشکل ساز نباشد. احداث باغها فواید بیشترى نسبت به دیگرمحصولات زراعتی دارد که میتوان ازآن چنین یاد آورشد.

۱:بااحداث باغها میتوان ازساحه يى کم، محصول زیاد برداشت نمود.

۲: بااحداث باغها میتوان علوفه جات مختلف را نیز درآن کشت نمود که هم برای باغ مفید بوده وهم برای حیوانات میتوان استفاده کرد، که این کار درکشت زارهای غله جات و سبزیجات ممکن نیست .

۳: باغها به آب کمتر ضرورت دارد، نسبت به دیگر کشت زارها.

۴: مصارف درسیستم باغداری نسبت به دیگر کشت زارها کم است؛ مانند مصارف خشاوه، قلبه کردن زمین چندبار درسال وغیره .

۵: بااحداث باغها، میتوان فارمهای زنبورداری رانیز ایجاد کرد که هم درگرده افشانی درختان باغ مفید است وهم میتوان ازعسل آن استفاده کرد.

۶: بااحداث باغها، میتوان درآمد زیاد داشت؛  چون مصارف میوه درجهان بیشتراست وهزینۀ خوبتر نسبت به دیگرمحصولات زارعتی دارد.

اگر در هر ولسوالی ۱۰۰۰ جریب زمین باغهای معیاری ایجادشود، زمینۀ کاربرای ۲۰۰۰ نفرایجاد میشود که مجموع جوانان بیکارما دریک ولسوالی پرنفوس، شاید کمتراز۱۵۰۰ تن باشد. درشرایط فعلی افغانستان که معادن کشور را هم نمیتوان استخراج کرد، احداث باغها بهترين گزينه است که ازعواید مالیات آن، دولت نیزتاحدی به خود کفایی میرسد.

۲ کشت زعفران:

 درمناطقى که آب کمتر دارند و نمی توان برای دیگرمحصولات زراعتی استفاده کرد، نبات زعفران بدیل خوب است. به این مناطق چون اکثریت مناطق ولایات مانند هرات، مزارشریف، فاریاب، هلمند، کندهار و فراه که دارای دشت های فراوان است، وزارت زراعت واهالی مناطق فوق الذکر، دشت های باير این ولایات راکه سالیان متمادی بدون زرع بوده، نبات زعفران کشت نماید؛ چون با اقلیم افغانستان سازگاراست و نیاز به آب کمتردارد. در زمانى (بهار وتابستان) که بارندگی ها در کشورما کم است، این گیاه به آب ضرورت ندارد و درفصل خزان، این گیاه به آب ضرورت دارد و بارندگی ها هم به فضل خداوند(ج) دراین فصل درکشورما زیاد است. با تولید بیشتر زعفران میتوان ازیک سو درآمد بیشتر داشت، و ازسوی دیگر میتوان ازکشت کوکنار هم جلوگیری کرد که در حال حاضر، بیشترین مناطق که ناامن هستند، مخالفین با کشت کوکنار و درآمد آن، جنگ راپیش میبرند. با کشت زعفران میتوان ازدرآمد مخالفین نیز جلوگیری کرد و درتامین امنیت مناطق ناامن کشور، تا حدی نیز کمک نمود.

۳ احداث فارمهای ماهی پروری:

 دربعضی مناطق کشور ما آب فراوان موجود است؛ اما زمین های کمتر برای کشت زراعت دارند؛ مانند ولایت کنر، بدخشان، پنجشیر وبعضی مناطق دیگر کشور. دراین مناطق باید فارمهای ماهی پروری احداث شود؛ چون آب، پرهزینه ترین عنصر درفارمهای ماهی پروری است وبه برکت وفضل خداوند(ج) این مناطق کشورما، ازمنابع سرشار آب برخورداراند و باید ازاین آبهای مناطق شان، دراحداث فارمهای ماهی پروری استفاده نمایند؛ تاازیک سو جوانان این مناطق ازبیکاری رهایی یابند و از سوی دیگر، مناطق شان از مصرفی بودن به تولیدی شدن تبديل شود.

نتیجه گیری:

۱:سیستم باغداری افغانستان باید از سیستم بخورنمیر، به یک سیستم صاداراتی مبدل شود؛ تابرای مردم زمینۀ ایجاد کار پیداشود و به جهان نشان داده شود که درکدام مناطق افغانستان، کدام نوع میوه و چه مقدار تولید میشود که تاحال تاجران داخلی وخارجی به این معلومات دسترسی ندارند و چنین باغهای صادراتی هم دراکثریت مناطق کشور وجود ندارد.

۲: ایجاد احداث باغهای معیاری و فارمهای زنبورداری.

۳: کشت و ترویج زعفران در مناطقى که با کمبود آب مواجه اند.

۴: ترویج و احداث فارمهای ماهی پروری درمناطقى که آب بیشتر؛ اما زمین کمتر برای کشت و زراعت دارند.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

 

Visits: 127

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

author avatar

رازمل سلیمانخیل فارغ تحصیل رشته زراعت بخش باغداری بوده وفعلا کارمند دریک شرکت خصوصی زراعتی بنام شرکت بوستان سبز به حیث آمرکنترول و کیفیت ایفا وظیفه مینماید.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر