Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
7 Feb 2019 - 11:07
author avatar
7 Feb 2019 - 11:07

علی رغم مخالفت های مردمی برای شرکت در نشست مسکو، تعدادی از چهره های سیاسی، تکت های انتخاباتی و بیرون رانده شدگان از قدرت، مشتاقانه به این نشست شتافتند و برای بدست آوردن دل طالبان، به همدلی و همنوایی با آنان پرداختند. ایجاد حکومت موقت، تغییر قانون اساسی، بیرون کردن نیروهای خارجی و… موضوعاتی پیشنهادی و یا هم مورد توافق این اشخاص با طالبان بود. از این موارد که بگذریم، نشست دو روزه مسکو فقط برای طالبان دستاوردهای درپی داشت و البته مردم افغانستان نیز به نتایجی دست یافتند:

 

الف- دستاوردهای طالبان از نشست مسکو:

  1. فراهم شدن تربیون تبلیغاتی گسترده: طالبان در این دو روز فرصت مانورهای تبلیغاتی فراوانی بدست آوردند و از آن خوب استفاده کردند. نمایندگان این گروه، از تربیون فراهم شده، به قانون اساسی حمله کردند، آنها شریعت را از ديدگاه خود توجیه و تفسیر کردند، افغانستان را به عنوان یک کشور اشغال شده معرفی نمودند و جنگ خود را جهاد دینی خواندند و … که بدون شک، برای آنها یک فرصت کلیدی به حساب می رود.
  2. تایید مشروعیت جنگ تحمیلی بر افغانستان: چهره های شرکت کننده از افغانستان در این نشست، طالبان را مجاهد خواندند و کشته های آنها را با شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، برابر دانستند و حتی نماز مصلحتی و سیاسی به امامت یکی از اعضای هیئت طالبان خواندند. این رفتارها و سخنان، چیزی جز تایید مشروعیت جنگ طالبان چیز دیگری نبود که خود توهین اشکار به شهدای بیش از سه دهه گذشته، مخصوصا شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی و شهدای ناشی از حملات انتحاری بود.
  3. تضعیف سیاسی اتحاد و انسجام در مصالحه با طالبان: طالبان و حامیان آنها، با نشان دادن باغ های سرخ و سبز، تلاش کردند تا با کشاندن چهره های شناخته شده سیاسی ضعیف النفس، انسجام و اتحاد ملی در مذاکره و مصالحه با طالبان را بشکند و تفرقه سیاسی ایجاد نماید.تحقق این هدف می توانست موضع حکومت را تضعیف کرده و پله ترازو را در مذاکرات صلح، به نفع خواسته های طالبان سنگین نماید که البته، واکنش ها و مخالفت های مردم با این توطئه، مانع تحقق آن شده است، هرچند از لحاظ تبلیغاتی، چندان هم بی اثر نخواهد بود.
  4. تقویت مورال جنگجویان طالبان: در ماه های اخیر حملات نیروهای نظامی افغانستان بر مواضع مخالفان شدت و گستردگی کم پیشینه ی یافته است. هدف قرار گرفتن سران نظامی و چهره های ضد صلح این گروه در ولایات مختلف توسط قوای هوایی افغانستان، فشار سنگینی را بر این گروه وارد کرده است، اما شیفتگی بیش از حد چهره های سیاسی دعوت شده از افغانستان برای درآغوش گرفتن طالبان، این پیام را به سنگرهای طالبان منتقل می کند که برنده و پیروز میدان این گروه است.

 

ب- نتایج نشست مسکو برای مردم افغانستان:

مردم افغانستان نیز از نشست مسکو به نتایج خوبی دست یافتند:

  1. تکرار نادیده گرفته شدن مردم از طرف سیاستمداران مدعی مردمی: مصالح و منافع مردم بارها توسط رهبران قومی، سیاسی و مدعی جهاد نادیده گرفته است که چهار دهه گذشته گواه خوبی بر این مدعاست؛ این بار نیز این رهبران بدون مراجعه به مردم و گوش دادن به نظرات آنها، مشتاقانه به مسکو شتافتند و اهمیتی به دیدگاه مردم ندادند.
  2. تجارت بر جان و مال مردم: در چهار دهه گذشته، مردم به عناوین مختلف قربانی شعارها و نزاع های شدند که اکثر اشتراک کندگان نشست مسکو، یا عامل اصلی و یا هم دخیل در آنها بودند از جمله جنگ با طالبان، اما در نشست مسکو به راحتی به هیئت طالبان آغوش گشودند و به شعارها و ارزشهای که میلیون ها افغان در راه تحقق آنها جان دادند، هیچ احترامی گذاشته نشد.
  3. عدم تغییر طالبان: مردم افغانستان دریافتند که هنوزهم هیچ تغییری در گفتار و رفتار طالبان پدید نیامده است؛ تغییر قانون اساسی، تطبیق شریعت طالبانی بر مردم و معامله با معامله گران شناخته شده، همان اندیشه های قبلی و دگم انها و حامیان خارجی شان می باشد و هرگونه تبلیغ در مورد تغییر اندیشه و رفتار این گروه، خالی از واقعیت است.
  4. صلح از موضع قوت و اتحاد: التماس ها و التجاهای بی اثر سیاسمتداران حاضر در نشست مسکو و پا فشاری هیئت طالبان به خواسته های شان، به مردم نشان داد که باید از موقف واحد، قوی و منسجم در گفتگوهای صلح باید ظاهر شد ودر غیر آن صورت، نتیجه آن، چیزی جز تسلیم شدن به امارت طالبانی نخواهد بود.
  5. تسلط مجدد و استمرار حاکمیت چهره های تجربه شده: حضور چهره های شناخته شده و دخیل در حوادث تلخ گذشته درنشست مسکو، این پیام را به مردم افغانستان، مخصوصا نسل های جوان و زنان افغانستان رساند که بدون اتحاد و حمایت از حکومت در چهارچوب صلاحیت های این نهادها برای پیشبرد گفتگوهای صلح، ممکن دوباره چهره های تجربه شده به قدرت بر گردند و به راحتی نسل های جوان، زنان و ارزشهای مدرن قربانی شوند.
  6. افغانستان جدید با ملت متفاوت: واکنش های مختلف مردمی در ولایات مختلف درحمایت از نیروهای امنیتی، تاکید و ایستادگی بر حفاظت از ارزشها و دستاوردهای هجده سال گذشته و حمایت از نظام سیاسی و دمکراتیک، نشان داد که مردم افغانستان از حوادث تلخ چهار دهه گذشته به خوبی درسهای اموخته است و دیگر هرگز به کسی و یا گروهی اجازه نمی دهد که سرنوشت آنها را از سر بنویسند.

 

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

 

 

 

Visits: 0

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

author avatar

ضیا دانش استاد اقتصاد در پوهنتون میباشد.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more