Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
15 May 2018 - 19:12
author avatar
15 May 2018 - 19:12

افغانستان پس از ١٧سال، برای نخستین بار شاهد نشست مشترک و مهم میان عالمان دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در شهر بوگور اندونیزیا بود. در این نشست روی خشونت ها و افراطگرایی که تحت نام اسلام در کشورهای اسلامی به خصوص افغانستان صورت میگیرد، بحث صورت گرفت و همه عالمان دین، با یک صدا خشونت های برخاسته از افراطیت دینی را در افغانستان محکوم کردند. این برای نخستین بار است که در کنار شانزده عالم دین از افغانستان، به همین تعداد عالمان دینی پاکستان و برخی عالمان دینی اندونیزیا نیز در این نشست اشتراک میکنند.

اندونیزیا که به عنوان پانزدهمین کشور بزرگ اسلامی و  کشوری که در هیچ معادلات بین المللی سهیم نبوده و به عنوان یک کشور بیطرف و قانون پذیر در سطح کشورهای اسلامی مطرح بوده است، میتواند به عنوان کشور میانجی میان طرف های درگیر جنگ افغانستان نقش مهم داشته باشد؛ چون بیشتر کشورهای اسلامی در بسیاری از مسایل جهانی و کشورهای در حال جنگ، طرف هستند.

هرچند نشست هايی در گذشته نیز به هدف صلح در افغانستان در کشورهای مختلف برگزار شده؛ اما این نشست از آنجاییکه بیشتر بر ایدیولوژی جنگجویان مسلح تاثیرگذار است، میتواند برای صلح افغانستان مفید باشد. افغانستان در جنگ شانزده ساله، قربانی بیش از حد داده است و برای خاتمۀ این جنگ در کنار اجماع ملی؛ بین المللی و منطقوی نیاز اساسی برای اجماع عالمان دینی به خصوص عالمان دینی پاکستان نیز دیده میشود.

در نشست اندونیزیا، اینکه شورای علمای افغانستان و شورای عالی صلح، علمای پاکستان را قناعت داده اند که حملات انتحاری را در افغانستان حرام اعلام کنند، خبر بزرگی است؛ زیرا آنان در حدود ٢٠ سال گذشته، پی هم فتوای انتحاری را در افغانستان صادر کرده اند.

عالمان دینی  پاکستان که تحت تاثیر جدی اداره استخبارات نظامی پاکستان قرار دارند، برای نخستین بار است که تغییر موقف میدهند و در اعلامیه مشترک نشست عالمان دینى سه کشور در اندونیزیا که نظر عالمان دینی پاکستان نیز در آن گنجانیده شده بود، این تغییر موضعگیری، به وضوح دیده شد.  این تغییر موقف آنان، در نتیجه فشار های بیرونی که در نتیجه دیپلماسی حکومت افغانستان به وجود آمده است، صورت میگیرد. نشست اندونیزیا باید به فال نیک گرفته شود؛ زیرا این نشست میتواند یک گام به جلو به سوی تغییر افکار جنگی پاکستان در مقابل افغانستان باشد.

نشست اندونیزیا یکبار دیگر، فرصت را برای حکومت و مردم افغانستان مهیا ساخت که در نشست های بین المللی دست بالايی به هدف تلاش های صلح طلبانه داشته باشند؛ زیرا حکومت وحدت ملی، از زمان تاسیس همواره به هدف رسیدن افغانستان به صلح تاکید کرده و از هر دریچه ای، برای برقراری صلح دایمی و با عزت مردم افغانستان اقدام کرده است.

در کنار این همه تلاش های داخلی و خارجی حکومت برای صلح، نیاز است که کشورهای منطقه نیز که در مسئله افغانستان دخیل هستند به خصوص پاکستان، در تامین صلح و ثبات افغانستان همکاری صادقانه کنند؛ زیرا پاکستان به عنوان یک کشور حامی تروریزم و همچنان کشوری که به گروه های تروریستی که در افغانستان فعالیت میکنند، پناهگاه داده است و همواره از خاک خود بر ضد افغانستان استفاده میکنند.

نشست اندونیزیا، به عنوان یک نشست مقدماتى خوب براى نشست عربستان سعودی که قرار است در آینده در مورد صلح افغانستان برگزار شود مى باشد.  پس از این همه تلاش ها برای برقراری صلح حکومت افغانستان، امیدواری ها برای اینکه طالبان مسلح در نهایت تحت فشار های اجتماعی، سیاسی و نظامی قرار بگیرند و مجبور شوند که به گفتگو های صلح حکومت افغانستان حاضر شوند، افزايش يافته است؛ زیرا هیچ جنگی در دنیا نبوده که از طریق نظامی حل شده باشد، بلکه یگانه راه حل جنگ ها مذاکرات بوده است.

این همه، تلاش های بیرونی است که باید برای صلح صورت می گرفت؛ اما نباید فراموش کنیم که مردم افغانستان به عنوان طرف آسیب پذیر جنگ و خشونت های جاری نیز مسئولیت هايی در قبال صلح افغانستان دارند. برای پایان جنگ در افغانستان، نیاز است در کنار دولت افغانستان، برای تامین صلح و ثبات دایمی و باعزت در کشور؛ علمای دینی، متنفذین، بزرگان، فعالان مدنی، زنان و همه اقشار جامعه، همکاری و هماهنگی خویش را بیشتر سازند و مخالفین مسلح را از طریق مذاکرات بین الافغانی، به زندگی مسالمت آمیز تشویق نمایند.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است؛ پژواک در قبال آن مسئوليتى ندارد.

Visits: 0

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more