زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

author avatar
5 Dec 2016 - 18:37
author avatar
5 Dec 2016 - 18:37

به دعوت رییس جمهور فرانسه و ولیعهد امارات متحدۀ عربی، نشست بین المللی در هماهنگی با سازمان جهانی یونسکو، به تاریخ دوم و سوم دسامبر در شهر ابوظبى امارات؛ روی موضوع محافظت از میراث های تاریخی کشورهای درگیر جنگ که در معرض خطر قرار دارند، برگزار گردید.

 افغانستان در این نشست به دو دلیل جایگاه ویژه ای داشت؛ نخست به دلیل داشتن میراث های باستانی ارزشمند؛ و دوم بخاطر حملات مکرر که بالای این میراث ها در دهه های اخیر صورت گرفته و آنها را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

تخریبات اخیر آثار باستانی توسط گروه های تروریستی در سوریه، عراق و مالی، اهمیت محافظت از میراث های تاریخی را به جهانیان، تک تک کشورها و بالاتر از همه برای بشریت گوشزد میکند. همانگونه که یک ملت با آگاهی از داشته های تاریخی خویش شکل گرفته و متحد شده، این به معنای مطالعۀ میراث به یادگار ماندۀ نسل هايی است که از هزاران سال بدینسو تا کنون زیسته اند و در کنار میراث های تاریخی، مستندات تصویری نیز از آنها به یادگار مانده است.

 بحث حفاظت از میراث های بجا ماندۀ تاریخی، تنها به نخبگان جامعه ارتباط ندارد، بلکه پاسداری از میراث تاریخی ملی، به فرد فرد شهروندان یک جامعه حتی به فقیرترین عضو آن نیز ربط می گیرد؛ زیرا میراث های تاریخی شکل دهندۀ هویت، آیندۀ فرهنگی و حتی در بسیارى موارد، سبب استقرار صلح میان اجزای یک ملت شده است.

با این حال، سال های طولانی اشغال، جنگ های داخلی و تروریسم در افغانستان؛ آسیب های جبران ناپذیری را متوجه میراث های تاریخی کشور کرده است. در این میان به گونۀ مثال می توان از غارت گنجینه های تاریخی موزیم ملی کابل، تخریب بودای بامیان، ارگ هرات و شمار دیگر از آبدات تاریخی در بخش های دیگر کشور چه از دوره های قبل از اسلام و چه دورۀ اسلامی نام برد، که در مواردی براساس جهالت نابود شده و به یغما رفتند.

در این میان، اقدامات و تلاش های استثنایی و شجاعانه ای برای حفظ و مرمت میراث های باستانی نیز صورت گرفته است. به گونۀ مثال شریک ساختن تجربیات در قسمت حفظ و نگهداشت این میراث ها که بسیار ارزشمند می باشد و همان ارزش بازسازی میراث های تاریخی را داشته است، که به طور نمونه می توان از هماهنگی با بنیاد آقاخان در راستای مرمت و بازسازی آبدات تاریخی؛ و همچنان اقدام اخیر در قسمت بازسازی قصر دارالامان که یکی از بناهای تاریخی کشور می باشد و بازسازی آن زیر نظر وزارت شهرسازی آغاز گردیده است، نام برد.

این نکته را نبايد فراموش کرد که امروزه تخریب آثار باستانی، همانند گذشته نتیجۀ جنگ ها نیست، به گونه مثال جنگ هايی را که افغانستان با بریتانیا در قرن ١٩ میلادی و همچنان برضد شوروی در قرن ٢٠ میلادی تجربه کرد و سبب گردید که به آثار تاریخی این کشور آسیب های زیادی وارد گردد.

 در حال حاضر این گروه های تروریستی است که میراث های فرهنگی را تهدید می کنند. آنها می خواهند با تخریب آثار باستانی، تاریخ بشریت را نابود کنند و به اهداف آخرالزمانی خود برسند و همچنان یک تاریخ تحریف شده را به جا بگذارند. این گروه ها اما تنها میراث های باستانی را تخریب نمی کنند: آنها در همدستی با شبکه های مافیایی دیگر، دست به قاچاق آثار تاریخی از طریق کشورهای همسایه می زنند، که در نتیجه این آثار، از بازارهای هنری بین المللی سر بیرون می آورند. این گروه ها این گنجینه های تاریخی را می فروشند تا از این طریق، عملیات های تروریستی خویش را حمایت مالی کنند. این رویکرد شبیه عملی است که این گروه ها در ساحات تحت کنترول شان در مورد منابع طبیعی انجام می دهند.

در کنفرانس ابوظبی، نمایندگان کشورهای مختلف به تاریخ دوم و سوم ماه دسامبر از سراسر جهان گرد هم آمدند؛ آنها تلاش کردند چشم انداز مشترکی را در مورد اینکه چگونه می توان از تخریب میراث های تاریخی جلوگیری کرد؟ با یک دیگر شریک ساختند. چشم اندازی که حاوی راهکاری مبنی بر مراقبت از میراث های تاریخی در زمان صلح، و اینکه چگونه در زمان جنگ و بی ثباتی به مراقبت از این آثار بپردازند و در آینده نیز از آنهامحافظت کنند را در بر می گرفت. علاوه براین در این نشست، این نمایندگان چشم اندازهايی را جستجو کردند که چگونگی محافظت و بازسازی از ساحات تاریخی را به بررسی می گیرد. نشست همچنان تاکيد کرد که این روش در آینده نیز ادامه پیدا کند و برگزاری گفتمان ها در این مورد را نیز در بر داشته باشند. در نتیجه، این گفتگوها باید همکاری بخش های خصوصی و بسیج افکار و دیدگاه های عمومی  را  نيز در قبال داشته باشد.

دو پیشنهاد روی میز قرار داشت

نخست؛ یک بنیاد مالی بین المللی که بتواند همبستگی و انسجام جهانی را در راستای نجات و حفاظت از آثار و مناطقى که در معرض خطر قرار دارند، ايجاد گردد و همچنین زمينۀ احیای این آبدات را در صورتی که در گذشته خساره دیده باشند، مساعد نماید. همچنان بنیاد متذکره می تواند به افراد مسلکی، از بهر مرمت دوبارۀ میراث های تاریخی، آموزش دهد و سبب بسیج بخش های خصوصی و عامه گردد.

 از سوی دیگر، به وجود آوردن یک شبکه بین المللی از کشورها که بتوانند اماکن امن را برای محافظت از گنجینه های در معرض خطر فراهم سازند ضرورت است، که هدف از ایجاد این شبکه، آمادگی های پیشگیرانه، تنظیم و انتقال آثار به کشورهای امن می باشد. قدم بعدی فراهم کردن شرایط برای نگهدای و سر انجام بازگشت این آثار به کشورهای اصلی خواهد بود. بدین منظور کشور فرانسه در شهر لیون در شمال این کشور و در نمایندگی موزیم لوور، مکان مطمئنى را برای نگهداری از این آثار پیشنهاد نمود.

هیئت باستان شناسی فرانسه (DAFA) در حال حاضر، با دولت افغانستان روی برنامه ای براى ترسیم نقشۀ دیجیتالی از ساحات باستانی افغانستان کار می کند که این اقدام، با ابتکار رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی روی دست گرفته شده است. این نقشه دیجیتالی، از ساحات باستانی افغانستان در نوع خود بی نظیر بوده و در حفاظت از ساحات متذکره، سهم ارزنده ای خواهد داشت.

فرانسه آرزومند است که در هماهنگی نزدیک با همکاران افغان خود، برای موفقیت این برنامه و فراتر از این موضوع، محافظت از میراث تاریخی هزار ساله و معاصر افغانستان کار نماید. در پایان حمایت و پشتیبانی مردم و نخبگان افغانستان، در این راستا یک امر مهم و بنیادی پنداشته می شود؛ زیرا میراث تاریخی به یادگار مانده، مربوط مردم افغانستان می شود. همچنین این مربوط به سیستم آموزشی افغانستان است تا مردم را از اهمیت و ارزش این موضوع آگاه ساخته و آنرا به نسل های جدید انتقال دهد.

 يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 5

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر