زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رقيه على، افتخار مى کند که در مکتب دريچۀ نور در کابل درس مى خواند. موصوف مى خواهد که در آينده داکتر شود و افتخار دارد که همراه با همصنفى هاى خود  درس  (نوشتن و خواندن) ياد مى گيرد: “مادرم خواندن و نوشتن را ياد ندارد، وقتيکه در شهربه دنبال دکان خياط میگشتیم، من لوحۀ خياطى را پيدا کردم.” مسعوده همصنفى او نيز اظهار خوشى مى کند و مى گويد: “نبايد تفاوت بين دختر و پسر وجود داشته باشد، مى خواهم که انجنير شوم.”

زنان افغانستان، زمانى اجازۀ رفتن به مکاتب را نداشتند؛ اما اکنون باوجودى که سيستم تعليمات با يک سلسله چالش هايى مواجه شده است، ثبت نام دخترها در مکاتب از سه ميليون بيشتر شده است؛ درحاليکه اين رقم در سال ٢٠٠٢ ميلادى از دو صد هزار پايين بود. همچنان تعداد پسران دانش آموز، از يک ميليون به ٤.٥ ميليون افزايش يافته است. اطفال مذکور يک بنياد قوى براى پيشرفت افغانستان خواهد بود.

طوريکه امروز(٨مارچ) روز بين المللى زنان تجليل مى گردد، ما پيشرفتى را که در بخش سهم و تقويت زندگى زنانى چون رقيه و ميليون ها زن ديگر به ميان آمده، تجليل مى نماييم.  در عين زمان مى خواهيم که براى برچیدن چالش هايى که به اقتصاد جنوب آسيا که  ٨٨٨ ميليارد دالر تخمین مى شود، از طريق يافتن راه حل هاى مناسب، کمک نماييم و خلاهاى موجود را رفع نمایم.

به دستاوردها افتخار مى کنيم؛ اما کارهاى بيشترى بايد انجام شود

کشورهاى جنوب آسيا، در بخش برابرى و تعادل جنسيت اجتماعى، دسترسى به تعليمات، دستاوردهاى خوب دارند. همچنان در اين منطقه دستاوردهاى خوب در بخش کاهش مرگ و مير مادر و طفل وجود دارد. اين کشورها گام هاى بزرگى در بخش دسترسى به خدمات صحى برداشته و از طريق تربيۀ بيشترين کارمندان صحى زن، خدمات صحى ارزان به مادر و طفل فراهم کرده اند. دراین منطقه تعداد قابل ملاحظه اى مشوقين و رهبران زن و ساير افرادى که در مقابل مشکلات و عنعنات ناپسند در جامعه مبارزه مى کنند، تبارز نموده اند.

اما با آن هم به فعاليت هاى بيشتر نياز است، تا زنان و مردان بتوانند توانايى هاى خود را نشان دهند. طوريکه کشورهاى جنوب آسيا درحال پيشرفت اند؛ اما اگر زنان از تعليمات، و فرصت های استخدام محروم بمانند، امکان پيشرفت شان ميسر نخواهد بود. کشورهاى آسياى جنوبى بايد به نيروهاى کارى خود وسعت بخشند، تا به اهداف رشد اقتصادى خود نايل گردند و همچنان در سطح وسيع از نفوس و مردمى که روز تا روز بيشتر مى شوند، حمايت نمايند.

تحقيقات نشان داده که در آسياى جنوبى در بين هر چهار زن، يک زن در کار سهم مى گيرد، که اين وضعيت نصفى از کشورهاى داراى عايد متوسط را تشکيل ميدهد. اکثريت زنان در بخش های تصميم گيرى، گشت و گذار و مصوونيت در اماکن عامه، با محدوديت هايى مواجه اند. اکثريت زنان به اساس جنسيت اجتماعى، با خشونت دست به گريبان اند، که اين رويداد سرخط اخبار در سطح جهان مى شود. براى پُرکردن  اين خلاها، چه فعاليت هايى مى تواند کمک کند؟

سرمايه گذارى هوشمندانه در بخش های صحت و معارف

کشورها، اين فرصت ها را دارند که در بخش سکتورهاى معارف و صحت سرمايه گذارى نمايند؛ چرا که سرمايه گذارى کم و به شکل غيرمتناسب، مسووليت هاى زنان و دختران را سنگين مى کند، توانايى تعليم و توليد آنها به علت فرصت هاى کم و ناکافى، از بين مى رود.

بايد برنامه هايى روی دست گرفته  شود که دختران، با موفقيت از تعليمات ابتدايى به تعليمات ثانوى عبور کنند، همچنان  تعليمات مربوط به مسایل اجتماعی نيز به آنها بيشتر گردد،  تا با تقويت نهادهاى يادشده، برنامه هاى تعليمى  طورى تنظیم  گردد که با آموزش متعلمين و توانايى گماشتن شان، ارتباط داشته باشد.

مهيا کردن فرصت هاى بيشتر و بهتر اقتصادى براى توانمند سازى زنان

حضور بيشتر زنان در محل کار، در تسريع توانايى انکشاف جنوب آسيا کمک خواهد کرد.  اين کشورها بايد بخاطر نیل به اهداف يادشده، محيط و محل مناسب کارى را براى زنان مساعد سازند و ساير فرصت هاى کارى و آموزش ظرفيت هاى لازم را به زنان فراهم نمايند. بايد سرمايه گذارى در بخش مسووليت سهم نامتوازن اقتصاد زنان صورت گيرد و مشکل ملکيت زمين در برابر زنان هموار گردد. ساير پاليسى هايى بايد ساخته شود که بر بنياد آن، زنان به منابع   مالى دسترسى داشته باشند. کارمندان زن در قريه ها، معاوضۀ کار خود را به دست آورند.
 

باید فرصت  های بیشتر براى زنان مهیا گردد

افزايش نقش زنان در رهبرى محلى، نقش زنان و دختران در تصميم گيرى را نيز مطمئن خواهد کرد. مقامات مسووليت دارند، تا قوانينى را ايجاد و تطبيق نمايند که زنان در تصميم گيرى نقش بيشتر داشته باشند؛ مانند قانون جلوگيرى از عروسى اطفال، توجه بيشتر وجلوگيرى از خشونت بر بنياد جنسيت، مهيا کردن فضاى مصوون دسترسى به ترانسپورت عامه؛ مثلا تهيه کردن جاهاى ويژه براى زنان در بس ها و ريل ها، آموزش جندر براى کارمندان ترانسپورت، گماشتن بيشتر پوليس زن و حل مشکلات مردسالاری به شکل فعال.

براى اينکه نظريات فوق، جنبۀ عملى داشته باشد؛ برنامه کاری جندر مربوط زون جنوب آسيا، يک رهنما براى فعاليت هاى ما مى باشد، البته برنامه به مردم و حکومت های جنوب آسيا رهنمايى و کمک مى کند، تا امور مربوط به جندر را به شکل درست بر بنياد پيشنهادها و شواهد فعلى، در پاليسى ها و برنامه هاى  اقتصادى، اجتماعى، صحى و تعليمى خود شامل سازند.

براى اينکه کشورهاى جنوب آسيا به اهداف انکشافى خود نايل آیند، هر دو (زن و مرد) مجبوراند که از توانايى کامل خود استفاده نمايند.

اين، يگانه راه است که کشورهای جنوب آسيا بتوانند به حيث بخشى ازسده آسيا باقى بمانند.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 1

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

author avatar

 نويسندۀ اين مضمون، معاون رييس بانک جهانى درجنوب آسيا میباشد.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر