Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

​وقتی که شاگرد صنف پنجم مکتب بودم پدرم از من پرسید: چرا دهقانان ما از ما کرده صحتمند تر  و پر انرژی تر هستند؟ ممکن در آن وقت چیزی را به سویۀ یک شاگرد صنف پنجم گفته باشم، ولی اکنون بعد از ٥٧ سال جواب این سوال را علمای طب تا حد زیادی رو ​وقتی که شاگرد صنف پنجم مکتب بودم پدرم از من پرسید: چرا دهقانان ما از ما کرده صحتمند تر  و پر انرژی تر هستند؟ ممکن در آن وقت چیزی را به سویۀ یک شاگرد صنف پنجم گفته باشم، ولی اکنون بعد از ٥٧ سال جواب این سوال را علمای طب تا حد زیادی روشن ساخته است.

شن ساخته است.

پدرم به عمر ٦٣ سالگی در اثر سکته قلبی، جهان فانی را وداع گفت و حیات نیست که معلومات اندوخته ام را تقدیم شان می کردم، ولی دانستن جواب این سوال برای هر انسان در هر عمر و وظیفه ای که دارد مفید است تا امراض زیادی را از خود بدور نگهدارد.

از جمله مهم ترین عوامل وقایه صحت انسان استفاده از نور آفتاب، انرژی و قوه جاذبه زمین، خواب کافی و آرام، هوای پاک، غذای صحی و حرکات متداوم بدنی میباشد.

 کار دهقانی در مزرعه باعث آن می گردد که شخص وقت بیشتری را تحت شعاع آفتاب گزرانیده، با زمین تماس موثر داشته و در هوای آزاد و پاک فعالیت فزیکی را انجام دهد.

تماس با زمین، عبارت از تماس پای و دست برهنه به زمین برهنه و یا با درختان و بُته های سبز می باشد.

تابش شعاع آفتاب بر جلد برهنه انسان باعث تولید ماده های بنام ویتامین دی (Vitamin D ) و نایتریک اکساید می گردد. کار و فعالیت تحت شعاع مستقیم آفتاب همچنان باعث تغیرات مثبت در غده پایه نیل در مغز گردیده و این غده هورمون میله تونن را در شب تولید می کند که باعث خواب با کیفیت می شود و فعالیت بدنی ما نیز بر بهبود کیفیت خواب ما می افزاید.

 در حدود سه هزار تحقیق علمی ثابت ساخته است که کافی بودن ویتامین دی در خون انسان از وقوع امراض متعدد جلوگیری می کند و نایتریک اکساید باعث پایان نگهداشتن فشار خون و بهبود جریان آن در بدن می گردد، با نشست و برخاست کافی (چهل بار در ٢٤ ساعت) بدن از قوه جاذبه زمین استفاده نموده و باعث وقایه صحت می گردد.

 زمین دارای انرژی خاص است که در صورت تماس مستقیم بدن با زمین، به بدن جذب می شود. هرگاه با پای برهنه به زمین برهنه تماس می گیریم، این انرژی شفابخش زمین جذب تمام حجرات بدن گردیده و از امراض متعدد مخصوصاً امراض مفاصل و لخته شدن خون جلوگیری می نماید.

قابل یادآوری است که پوشیدن بوت با تلی چرمی می تواند مقدارى از انرژی زمین را به پای انتقال دهد و بوت هایی که تلی آنها از مواد رابری ساخته شده اجازه جذب این انرژی را نمی دهد.

دهقان های ما در آن وقت چاروق پوست خام گاو را به پا می کردند که بهترین هادی انرژی زمین به پا ها است و ساعت های دراز روز را تحت تابش اشعه آفتاب به قلبه کردن زمین و یا درو کردن گندم و جو وغیره می گذرانیدند و لذا از مزایای صحی اشعه آفتاب، هوای پاک، انرژی و قوه جاذبه زمین و فعالیت بدنی برخودار بودند.

علمای طب دریافته اند که در هر جامعه بشری کسانی که از عوامل طبیعی فوق الذکر مستفید اند، دارای صحت بهتر نسبت به کسانی اند که از این نعمات استفاده کافی و درست نمی دارند، ولی به عرض باید رساند که ضرورت آن نیست که شما خواننده عزیز دهقان باشید تا از نعمت هاى فوق الذکر استفاده نمائید.

نعمات بزرگ الهی که از آن ها نام بردیم رایگان در اختیار تمام انسان ها قرار دارند و لازم است که از آنها استفاده درست صورت گیرد.

آفتاب بر همه جا می تابد و استفاده درست از آن این   است که لا اقل هفته ای دو الی سه بار اشعه آن مستقیماً بر قسمتی از جلد برهنه ما برای ده الی پانزده دقیقه بتابد و همان قسمت بدن برای ٢٤ ساعت با صابون شسته نشود. بهترین وقت استفاده از تابش آفتاب که شعاع آن در ساختن ویتامین D موثر تر است از ده صبح الی دو بجه بعد از ظهر می باشد. باید گفت که اشعه آفتاب وقتی که از شیشه کلکین می گذرد نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم می باشد، لذا لازم است از اشعه مستقیم آفتاب استفاده گردد.

کسانیکه نوع کار و وظایف شان استفاده مستقیم از اشعه آفتاب را کمتر میسر می سازد، لازم است که کپسول های ویتامین D3  را بگیرند. روزانه 5000 IU کپسول ویتامین D3 توصیه می گردد تا اندازه ویتامین D3  در خون بین ٤٠ الی ٨٠ نانو گرام در هر دیسی لیتر خون باشد. جزئیات بیشتر اخذ ویتامین D3   را خواننده می تواند از انترنت و یا کتاب اینجانب که بنام ” توصیه های عملی برای صحت بهتر” به چاپ رسیده و یا ترجمه پشتوی آن که بنام ” د غوره روغتیا لپاره عملی سپارښتنې” نشر گردیده، بدست آورد.

در صورتی که بخواهید در عوض اشعه آفتاب از کپسول های ویتامین دی استفاده نمائید، متوجه باشید که شما به دو ادویه دیگر نیز ضرورت دارید که یکی آن ویتامین ( k2)  نه ویتامین k و  دیگر آن مگنیزیم است. استعمال زیاد ویتامین دی باعث جذب زیاد کلسیوم در بدن میگردد; ویتامین k2 کلسیم را به استخوان ها انتقال می دهد و نمی گذارد که در رگ های خون تان رسوب کند؛ اما استفاده از آفتاب خیلی ها بهتر از گرفتن کپسول ها است. کپسول های ویتامین D3  بهتر است هنگام غذای صبح گرفته شود؛ زیرا اخذ آن در هنگام شب باعث کم ساختن ترشح هورمون خواب یعنی میله تونن می گردد و خواب را کم و نا آرام می سازد، و اما برای استفاده از انرژی زمین خوب است که با پاهای برهنه روی چمن خانه و یا در پهلوی آب دریا یا بحر بر ریگ گردش نمائید. ارتباط دست انسان با بته ها و درختان سبز و میله های فلزیی که بزمین وصل اند چون میله های فلزی که آب را به دست شوی تشناب و آشپز خانه می رسانند نیز باعث انتقال انرژی زمین به بدن می گردد.

برای جلوگیری از امراض سکته قلبی و مغزی علاوه بر عوامل فوق الذکر، نوع غذا مخصوصاً نوع روغن را که مصرف میدارید خیلی ها مهم  است. روغن های امیگای(6) که عبارت از روغن های جامد و غیر جامد نباتی که در بازار ها به فروش می رسد عوامل التهاب (inflammation  ) در بدن می گردند و التهاب باعث امراض متعدد می گردد. روغن هایى که بنام اومیگا(3) یاد می گردند عبارت از آن روغن هایى است که فعالیت ضد التهاب را دارند و از التهاب جلوگیری می نمایند.  بهترین این چنین روغن ها روغن ماهی، روغن تازه زغر ( flax ) و چهار مغز می باشد. حبۀ روغن زغر یکی از منابع خیلی غنی اومیگای3، می باشد که در سابق در شمال افغانستان خیلی ها زیاد زرع می گردید و مردم از روغن تازه آن استفاده می کردند.

قابل یاد آوری است که دهقانانی که از روغن زغر استفاده می کردند از سایر افرادى که از روغن حیوانی یا روغن زرد استفاده می کردند به مراتب صحتمندتر بودند و اکنون ثابت گردیده که روغن زغر که 32 فیصد آن اومیگای 3 است به مراتب بهتر از روغن های حیوانی به صحت مفید است.

هر قدر که تناسب اندازه روغن های امیگای (6) در رابطه با امیگای ( 3) در بدن انسان پایان باشد، به همان پیمانه به صحت مفید است و به عباره دیگر اگر استعمال روغن امیگای (6) زیاد باشد باید اندازه تناول امیگای (3) نیز زیاد گردد. یک تناسب امیگای 6/امیگای 3= کمتر از چهار خوب است؛ اما در افغانستان عموماً این تناسب بیشتر از ٢٠ می باشد .

علاوه بر روغن زغر تناول گوشت یا روغن ماهی هايى که در بحر زندگی دارند و جسد شان خیلی بزرگ نیست و غذای شان ماهی های دیگر نمی باشد نیز منابع خیلی غنی امیگای 3 میباشد، ماهیان ماهی خور مقدار زیادى از عنصر سيماب را در گوشت خود جمع کرده که برای صحت انسان مضر است. یکی از عوامل خرابی حافظه انسان موجودیت زیاد سيماب در بدن انسان است و برای دور کردن آن، طرق متعدد وجود دارد که یکی آن عرق کردن بدن انسان  است و می تواند مقدار سيماب را از بدن اخراج نماید. لذا استفاده از سونه (sauna )  و یا عرق در وقت کار و فعالیت  و سپورت برای صحت انسان خیلی ها مفید است؛ ولی باید دانست که عرق زیاد منرال های خون بدن را نیز کاهش میدهد ولذا بعد از عرق زیاد باید کوشید که با خوردن سبزیجات و میوه جات منرال ها را اخذ بداریم.

فکتور خیلی مهم دیگرى که می تواند در خارج ساختن سيماب از بدن کمک کند عنصر آیودین است که در غذاهای افغانستان و منطقه خیلی نایاب و فیصدی بزرگ مردم منطقه به کمبود آن دچار می باشند. استعمال روزانه محلولی که بنام لوگل سلوشن (Lugol,s Solution) یاد می گردد، علاوه بر تقلیل سيماب مفاد متعدد دیگر صحی نیز دارد.

کسانی که از کپسول امیگای (3) استفاده می نمایند خوب است که دوای خود را از طرف شب به مصرف برسانند؛ زیرا امیگای ( 3) باعث تقلیل یک هورمون بدن بنام کورتیزون می گردد. کورتیزون انسان را بیدار و فعال می سازد و هم فشار خون را تا اندازه ای بالا می برد و بهتر است که در هنگام روز، کورتیزون ما در حد طبیعی آن بلند باشد تا بهتر بتوانیم کار و وظیفه را انجام دهیم ولی در هنگام شب بهتر است که کورتیزون خون پایين باشد تا بهتر بخوابیم و فشار خون  و ضربان قلب ما پایان باشد.

خواب بهترین نعمت بزرگ دیگر الهی است که خرابی آن خرابی صحت و امراض را به وجود می آورد؛ اما استعمال امیگای 3 بصورت عموم و از طرف شب خاصتا مفاد مهم دیگری دارد و آن عبارت از رقیق ساختن خون انسان است .

 برای درک اهمیت این خواص امیگای 3 لازم است تشریح گردد که اکثر سکته های قلبی در جهان بین ساعات چهار صبح و ده صبح به وقوع می پیوندد. دلیل این را علما درک کرده اند که هنگام خواب خون انسان غلیظ تر می باشد. اگر غلظت خون در شخصى که فشار خون وی بلند است و هم آب بدنش به اندازه کافی نیست همراه گردد، هنگام شب لخته های کوچک خون اکثرا در پاها تشکیل می گردد، مخصوصا اگر پاها سرد باشد.

 در هنگام صبح وقتی که شخص دوباره فعال می گردد لخته ها داخل جریان خون گردیده و به قلب و مغز می رسند و در صورت بند ساختن کدام رگ کوچک خون باعث سکته مغزی یا قلب می گردد. پس اهمیت دیگر تناول روغن امیگای 3 در این است که در هنگام شب غلظت خون را کم می سازد و هم با کم ساختن کورتیزون فشارخون را پایين می آورد.

 برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون بر علاوه امیگای 3 که غلظت خون را تقلیل میدهد، گرم نگاه داشتن پاها نیز منطقی و توصیه دکتوران است و پوشیدن جوراب در هنگام خواب را توصیه می دارند. نوشیدن آب عامل دیگری است که برای رقیق نگهداشتن خون کمک می کند. بسیاری از اشخاص از طرف شب آب نمی نوشند تا زیاد به تشناب نروند. بیدار شدن در نیمه شب و رفتن به تشناب پاها را بحرکت آورده و جریان خون را در آنها سریع می سازد که این خود می تواند مانع تشکیل لخته های خون گردد. در این جا سوالی مطرح می گردد که آیا شب خیزی توسط کسانی که نمازهای تهجد را می خوانند از نگاه طب می تواند در تشکیل لخته خون نقشى داشته و مانع سکته های قلبی و مغزی گردد؟ گرچه جواب مستقیم این سوال را نیافته ام، ولی در کتابی که راجع به مفاد صحی نماز تهجد توسط محترم پروفیسور محمد شعله ( Tahajjud therapy training ) نوشته شده، آمده است که نماز تهجد در پهلوی مفاد متعدد روانی و جسمی یکی از آن تقلیل هورمون کورتیزون است. زیادی این هورمون باعث فشار بلند و تضعیف معافیت بدن در مقابل امراض می گردد. البته قبلا علمای زیاد دینی نیز به استناد حدیث مبارک که نماز تهجد باعث آرامی روان و جلوگیری امراض می گردد و از ترمذی نقل گردیده،  مقالات متعددی به نشر رسانیده بودند. پس با درنظرداشت تحقیقات پروفیسور محمد شعله و اثرات فزیکی شب خیزی، منطقی به نظر میرسد که در جمله فضایل متعدد نماز تهجد، جلوگیری از لخته شدن خون در پاها و جلوگیری نتایج ناگوار آن نیز شامل می باشد.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسئوليتى ندارد.

Visits: 141

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

author avatar

دوکتور فیض الله کاکر، نویسنده این مطلب، دوکتورايش را در طب وقايوى از پوهنتون واشنگتن به دست آورده است او قبلا به حيث معين مسلکى وزارت صحت عامه، سفير کبير افغانستان در دوحۀ قطر و رئبس دفتر ریاست جمهوری کار کرده است.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more