زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

امنیت؛ اطمینان خاطر می‌آورد و بابودن آن، مردم احساس آرامش کرده و نسبت به حفظ جان، حیثیت و حقوق مادی و معنوی خود بیم و هراسی ندارند.

مبنا و اساس جستجوی امنيت را می‌توان در انگيزه‌ها و کنش‌ انسان‌ها جستجو کرد؛ به اين معنا که جستجوی امنيت از مهمترين انگيزۀ انسان برای زنده‎گی است که با جوهر هستی انسان پيوند نا گسستنی دارد.

به روايت تاريخ حتا انسان‌های نخستین، وقتی با اشیایی مواجه می شدند که برای آنها نا آشنا بود، از ترس اين‌که مبادا به آن‌ها آسيب برسانند، به مغاره‌ها پنا می‌بردند و خود را پنهان می‌کردند؛ که اين در حقيقت خود نشان دهندۀ آن است که نياز به امنيت مانند اکثريت نيازهای انسان‌ها يک امری طبيعی بوده و انسان‌ها را وا می دارد که در تامين آنچه در سطح فردی و يا جمعی از خود تحرکاتی نشان دهند.

انسان‌ها به‌خاطر تامین امنیت جان و مال‌ و کشورشان، به یک گروه از افراد نیازمنداند که وظایف آنان تامین امنیت کشورشان باشد.

نیروهای امنیتی و دفاعی کشورها همان گروهی هستند که به‌خاطر دفاع از تمامیت ارضی، آب و خاک مملکت خود با دشمنان وطن می‌جنگند و به‌خاطرتامین امنیت شهروندان‌شان، شب و روز می‌کوشند.

وظایف نیروهای امنیتی، استقرار نظم و امنیت و تامین آسایش عمومی و فردی است، مقابله و مبارزۀ قاطع با تروریزم، شورشیان و عوامل و حرکت‌هایی که باعث اخلال امنیت کشور می‌باشد، است.

تامین امنیت برای برگزاری اجتماعات، راه‌پیمایی‌ها و فعالیت‌های قانونی و مجاز و ممانعت و جلوگیری از هرگونه تشکل و راه‌پیمایی و اجتماع غیرمجاز و مقابله با اغتشاش، بی نظمی و فعالیت‌های غیرمجاز، نظارت بر اماکن عمومی، همکاری با سایر نیروهای مسلح در مواقع لزوم، انجام امور امدادی و یاری مردم در مواقع ضروری ضمن هماهنگی با مراجع ذیربط ، از وظایف اصلی نیروهای امنیتی کشور بوده و آنان نقش مهمی را در تامین امنیت و تنفیذ قانون ایفا می‌کنند.

در کنار این موارد، تامین امنیت کشور و جنگیدن با طالب و داعشیان که همه روز باعث ریختن خون انسان‌های بی‌گناه می‌شوند، از وظیفه اصلی نیروهای امنیتی هم پولیس، ارتش و امنیت ملی افغانستان می‌باشد.

و اما مساله مهم، تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان است تا بتوانند با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن توان مقابله با دشمنان افغانستان را داشته باشند.

کشورهای عضو ناتو طی ١٦ سال گذشته نقش فعالی را در تجهیز، تمویل و آموزش نیروهای پولیس ملی، ارتش و امنیت ملی افغانستان داشته اند و این روند سبب گردید تا این نیروها به طور چشم‌گیری از ظرفیت و توانایی بالای در پیش‌برد امور امنیتی برخوردار شوند و نیازهای امنیتی کشور را برآورده سازند.

امریکا به‌خاطر آموزش نیروهای امنیتی افغانستان، ده ها میلیارد دالر مصرف کرده و آلمانی‌ها هم مسوولیت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را به عهده دارند.

اکنون بعد از چندین سال آموزش و استفاده از تجارب نیروهای بین المللی، نیروهای امنیتی کشور به طور مستقل توانایی مبارزه با دشمنان افغانستان را دارند و همه روزه در سنگرهای داغ با دشمنان افغانستان سرگرم مبارزه اند.

نیروهای امنیتی افغانستان، با استفاده از تجارب و اندوخته‌هايی که از سوی نیروهای ناتو به آنان آموزش داده شده است، اکنون توانستند ضربات سنگینی را به دشمنان افغانستان وارد کنند و با استفاده از وسایل پیشرفته که در اختیار دارند نه تنها با طالب و داعش، بل با قاچاق‌چیان مواد مخدر نیز مبارزه کرده و موفق شدند که بخش بزرگی از ولایت‌هايی را که تحت کنترول طالبان قرار داشت و در آن کوکنار کشت می‌شد را، از وجود طالبان پاک‌سازی کرده و مزارع کشت کوکنار را نیز از بین ببرند.

نیروهای امنیتی، در تامین امنیت شاهراه ها کمک بزرگی به اقتصاد کشور کرده اند، زیرا تلاش شبانه –روزی آنان سبب شده تا تاجران با خیال راحت بتوانند مواد مورد نیاز مردم را فراهم کنند و از سويی هم مسافران با خاطر آسوده می‌توانند رفت و آمد کنند.

نقش نیروهای  امنیتی در تامین امنیت و خنثی سازی توطیه‌ها و دسایس هراس افگنان نه تنها  چشم گیر بوده، بلکه قابل ستایش نیز می باشد؛ نیروهاى امنیتی همان پاسدارن واقعی این مملکت هستند، که شب و روز جهت تامین  امنیت خدمت گذاری می‌نمایند، در بسا موارد  دستاورد شان به قیمت جان شان تمام می‌شود.

و اما حضور زنان نیز در تامین امنیت کم رنگ نبوده، زنان همانند مردان در مرکز تعلیمی نظامی مصروف فراگیری آموزش‌های اکادمیک استند.

همین اکنون درصدی حضور زنان در صفوف نیروهای امنیتی نسبت به ده سال قبل، به طور قابل ملاحظه افزایش یافته و زنان در عرصه‌های مختلف نیروهای امنیتی، مشغول کار اند و حتا در بخش هوایی نیز می‌توان زنان توانمندی را یافت که مشغول خدمت به هم‌وطنان‌شان استند.

اما نکته اساسی این است که معضل جنگ در افغانستان، چنان ازعمق وگستردگی برخوردار است که علیرغم جان نثاری‌ها وحماسه سازی نیروهای امنیتی، بعضأ حوادثی رخ می‌دهد که برتمام این تلاش‌ها سایه می‌افگند؛ اما بازهم نیروهای امنیتی، روحیه شان را از دست نداده و با مورال قوی وارد میدان جنگ می‎‌شوند.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است؛ پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 2

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

author avatar

زرلشت نوری باشنده ولایت میدان وردک است، ليسانس علوم سیاسی میباشد، در رسانه هاى کشور ايفاى وظيفه نموده و از سال ٢٠١١ الی اکنون، ريیس نهاد اجتماعی جوانان سبز افغانستان و مشاور فرهنگی نهاد اجتماعی شهامت است.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر