Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

مـوجـودیت رسانه های آزاد و فـعال که تـوصیه ھـای متخصصین صـحت عـامه را مـؤثـرانـه به گوش میلیون ھـا شھـرونـد کشور می رسـانـد، یقین دارم که بـا عـرضـه مـعلومـات مفید بـه مـردم از مـرگ و میر بیشتر مـرض کرونـا کاسـته و می کاھد.

اپـدیمیولـوژسـت ھـای کشور اسـت که مجـدانـه مـعلومـات مفید بـرای مـردم بـر متخصصین صـحت عـامـه مـخصوصـا را در اختیار رسانه بـگذارنـد تـا از لابـلای امـواج تـلویزیونھـا و رادیوھـا، مـردم مـا بـتوانـند که خـوبـتر و بھـتر صـحت خود را از این وایرس خطرناک محافظت بدارند.

 در این وقـت که اپـدیمی کرونـا روزانـه تـعداد زیاد از شھـرونـدان عـزیز مـا را مـصاب و بـرخی را شھید می سـازد، وظیفه اپـدیمولـوژیست ھـا اسـت که بـه اسـتفاده از عـلم اپـدیمولـوژی و تحـلیل مـعلومـات بـه وجـود آمـده از تحقیقات شـبانـه روزی در جـھان اسـتفاده نـموده و آنـرا در اختیار مـردم و وزارت صـحت عـامـه قـرار دھـند.

در این نـوشـته مختصر توصیه ھای چند در ارتباط به تقویت سیستم معافیت بدن انسان تشریح می گردد:

شکی نیست که میدان جـنگ بـا وایرس کرونـا بـعد از مـصاب شـدن انـسان ھـا سیستم دفـاعی انسان ها اسـت و بُـرد و بـاخـت انـسان خیلی زیاد مـربـوط چـگونگی کار ھمین سیستم می بـاشـد و فکتورھـای مـتعدد در صـحتمـند نگھـداشـتن مــعافیت بــدن دخیل انــد.

اثــرات ویتامیین دی در روشنی تحقیقات مــتعدد علمی بــرای تــقویت حجــرات سیستم دفاعی بدن در مقابل وایروس ها بسیار مھم و تعیین کننده ارزیابی گردیده است.

اجـازه دھید که به صورت خـلاصـه عـرض نـمایم که ویتامین دی چگونه جـنگنده ھـای (حجـرات) بـدن مـا را تجھیز می سـازد تـا بـا کرونـا مـقابـله مـوفـقانـه کنند.

وقتی که وایرس کرونـا داخـل خـون انـسان می گـردد، حجـرات خـاص خـون که به نام (Macrophages) یاد می شـوند، در جـنگ بـا وایرس کرونـا بـرمی خیزنـد. وایرس کرونـا بـر جـدار این حجـرات بـزرگ دروازۀ را بـاز می کنند و داخـل حجـره می گـردد و بـه مجـرد داخـل شـدن وایرس بـه این حجـره مـاشینی به نام (وی دی آر) داخـل حجـره تـوسـط ویتامین دی فـعال می گـردد که تـولید کیمیاوی این مـاشین بـرای از بین بردن وایرس خیلی ھا ضروری و مؤثر است. این مواد کیمیاوی با فعالیت ھای شان قرار آتی اند:

دفنسنز بیتا (Beta defensins): این مـاده کیمیاوی بـر قشـر مـحافظتی وایرس کرونـا حـمله ور می شود و آن را سـوراخ می کند. این حـملۀ بیتا دفـنسنز بـرای وایرس کرونـا مـرگبـار اسـت، زیرا مـقداری از مـواد داخـل وایرس بیرون می ریزنـد و وایرس نمی تواند تکثر کند.

مـادۀ کیمیاوی دیگری را که مـاشین ویتامین دی را در داخـل حجـره مـذکور به وجـود می آورد، به نام کتلی سدین (Cathelicidin) یاد می شود. این مـادۀ کیمیاوی داخـل خـون گـردیده و میلیون ھـا حجـرات جـنگنده نـوع دیگر سیستم دفـاعی را که به نام سیل بی (Cell-B) و سیل تی (Cells-T) یاد می شود  را تـولید و فـعال می سـازد. این حجـرات بـا طـریقه ھـای خیلی مـؤثـر و مـغلق دیگر بــا وایرس کرونــا می جــنگند، وایرس را شــناســایی و از بین می بــرد.

عــلاوتــاً ھمین مــواد کیمیاوی (کتلی سـدین) راھـا و چـانـل ھـای جـدار رگ ھای خـون را بـاز نـموده تـا حجـرات سیل بی (Cell-B) و سیل تی (Cells-T) از داخـل خـون بـرآمـده بـه اکناف و اطـراف ارگـان ھـا و عـضلات بـدن بـرونـد و ھـر جـا که وایرس کرونـا را بیافـند، آنـرا از بین می بـرنـد،  و شـدیدتـرین این مـحاربـه در شـش ھـا صـورت می گیرد. بـا این میکانیزم، ویتامین دی سیستم دفـاعی بـدن را در مـقابـل وایرس فـعال می سـازد و لـذا در صـورت کمبود ویتامین دی سیستم دفـاعی بـدن کمتر تـوان مـقابـله بـا وایرس کرونا را داشته و این وایرس به زودی انسان را از پا می اندازد.

الـبته نـاگـفته نـمانـد که ویتامین دی وقتی مـؤثـریت بیشتر دارد که بقیه میکانیزم حجـرات انـسان تـوسـط امـراض چـون شکر، قلبی و امـراض تنفسی وغیره بسیار ضعیف نشـده بـاشـند، ولی کمبود ویتامین دی خود عامل امراض متعدد می تواند گردد، لذا بھتر است که مردم قبل از مصاب شـدن بـه مـرض کرونـا ویتامین دی کافی را در بـدن خـود داشـته بـاشـند.

بھـترین مـنبع ویتامین دی اشعۀ آفـتاب اسـت که بـر جـلد لـچ انـسان بـتابـد و بھـترین وقـت اخـذ ویتامین دی از آفـتاب از ده بجه صبح تا سه بجه بعد از ظهر اســت، زیرا در این وقــت اشعۀ آفــتاب نســبتاُ عـمودی بـه زمین می­ رسـد و در فـاصـله کوتـاتـر اتـموسفیر می گـذرد و در این وقـت اشعۀ یو وی بی (UVB) آفتاب که برای به وجود آوردن ویتامین دی مفید است توسط اتموسفیر کمتر جذب می گردد.

اشعۀ یو وی بی (UVB) آفتاب از شیشه ها نمی تـوانـد عـبور کند، لـذا نشسـتن بـه آفـتاب در داخـل اطـاق نـه تـنھا در تـولید ویتامین دی مـؤثـر نیست بلکه مـضر ھـم اسـت، زیرا اشعۀ دیگر آفـتاب که به نام یو وی اِ (UVA) یاد می گـردد قـویتـر بـوده و از شیشه می گـذرد. تـابـش اشعۀ یو وی اِ (UVA) بـدون اشعۀ یو وی بی (UVB) بـرای انسان مضر است.

شسـتن آن قسمتی از جـلد که بـرای اخـذ ویتامین دی مـعروض بـه آفـتاب گـردیده، بـاید بـرای بیست و چـھار سـاعـت تـوسـط صـابـون شسـته نـشود تـا کلسترول نـزدیک جـلد که تـوسـط اشعۀ آفـتاب بـه مـاده ضـروری بـرای ویتامین دی تـبدیل گـردیده، از بین نـرود.

در صـورتی که ھـوا ابـر بـاشـد و اخـذ ویتامین دی از آفـتاب ممکن نـباشـد، بھـتر اسـت که تـابلیت ھـای ویتامین دی تری (D3) اخـذ گـردد و روزانـه ۱۰۰۰- ۲۰۰۰ یونـت بین المللی ویتامین دی کفایت می کند.

 کسانی که از این انـدازه بیشتر می گیرنـد، مـتوجـه بـاشـند که بـدن ایشان تـوسـط ویتامین دی مـقدار زیاد کلسیم را از غـذا جــذب می دارد و ممکن کلسیم جــذب شــده زیاد در جــدار رگ ھای خــون رســوب نــموده و بــاعــث مشکلات دیگر گـردد.

 بـرای رفـع این مشکل لازم اسـت که بـا ویتامین دی تری (D3)  زیاد ویتامین کا۲ (K2) نیز بــه انــدازۀ صــد مــایکرو گــرام، روزانــه اخــذ گــردد.

ویتامین کا۲ (K2) که نــام دیگر آن مـانھکوین اسـت، عـنصر کلسیم را نمی گـذارد که در رگ ھا جـمع شـود و آنـرا بـه اسـتخوان ھا به شمول دنـدان ھای انـسان انـتقال میدھـد و بـاعـث صـحت بھـتر اسـتخوان ھا می شود.

اخـذ ویتامین دی با ویتامین های ای (E)، سی (C) اِ (A) و بی شش (B6)  و عـناصـر جسـت  (Zinc )و مگنیزیم بـاعـث مـؤثـریت بیشتر تـقویت سیستم دفاعی انسان می گردند.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

 

  

 

Visits: 15

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

author avatar

دوکتور فیض الله کاکر، نویسنده این مطلب، دوکتورايش را در طب وقايوى از پوهنتون واشنگتن به دست آورده است او قبلا به حيث معين مسلکى وزارت صحت عامه، سفير کبير افغانستان در دوحۀ قطر و رئبس دفتر ریاست جمهوری کار کرده است.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more