Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
4 Jun 2018 - 18:21
author avatar
4 Jun 2018 - 18:21

افغانستان پس از چندین سال جنگ و خونریزی روز دوشنبه که مصادف به چهارده هم جوزای سال ۱۳۹۷ بود  برای نخستین بار کابل شاهد یک گردهمایی بزرگی علمای دینی به هدف تقبیح حملات انتحاری و انفجاری گروه های تروریستی در افغانستان بود.

علمای دینی سکوت شانرا در برابر فعالیت های گروه های تروریستی شکستند و به یکصدا فعالیت های خشونت بار گروه های تروریستی را مردود دانستند. این نشست در خیمه لویه جرگه برگزار شد و در آن بیش از دو هزار عالم دین از سراسر افغانستان اشتراک کرده بودند و همه به یک صدا حملات انتحاری و انفجاری گروه های تروریستی را از دیدگاه اسلام محکوم کردند و گروه های تروریستی را متهم کردند که آنان در برابر نظام و مردم افغانستان به اساس منافع و دستور کشور های بیرونی می جنگند.

افغانستان برای نخستین بار شاهد نشست بزرگی به هدف محکوم کردن حملات گروه های تروریستی به این پیمانه بوده است و این کار در گذشته هیچ پیشینه یی نداشته است. علمای دینی در این نشست بزرگ و بی پیشینه با صدور فتوای هفت ماده یی حملات مخالفین مسلح را از در مغایرات با احکام اسلامی خواندند.

در این فتوا آمده است که ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمان هستند و مبارزه مسلحانه در برابر مسلمان تحت نام جهاد بر خلاف تمامی موازین اسلامی میباشد و حکم جهاد به اساس اسلام تنها صلاحیت دولت اسلامی است و نیز از آنجایکه بار جنگ جاری در کشور بیشتر افراد ملکی بدوش میکشند نیز گفته شده است که در جنگ دو طرف تنها افراد ملکی کشته میشوند و نفع آن به دشمنان مردم افغانستان میرسد و نیاز است که دو طرف جنگ به گفتگو های صلح حاضر شوند و به بحران جاری پایان دهند. 

انتحار و انفجار که امروز یکی از مهلک ترین شیوه های هدف قرار دادن افغان ها در کشور به شمار میرود و همچنان ترور، قطاع الطریقی و هراس افگنی از دیدگاه اسلام و شرعیت از سوی علما بی اساس دانسته شد.  حکومت وحدت ملی از بدو تاسیس تا کنون همواره به گفتگو های صلح در کشور تاکید کرده است اما پاسخ آنرا گروه های جنگجو به ترور و وحشت داده اند در فتوا آمده است که کسانی که به صلح حاضر نمیشوند نزد خداوند و رسول مسوول هستند و از احکام الهی تخطی میکنند.  در این فتوا تعصب، ایجاد تفرقه و تبعیض در میان مسلمانان و همچنان ترویج مفاسد دینی و اخلاقی و تمامی اعمالی که در تضاد با اساسات دینی باشد نیز در مغایرت با دین مبین اسلام خوانده و بر جلوگیری آن تاکید کرده اند. مداخله کشور های بیرونی نیز که باعث جنگ و خونریزی در کشور میشود را مردود دانسته است.

فتوای علمای افغانستان در پیوند به حملات اخیر در کشور دست گروه های تروریستی را که خود را زیر چتر اسلام پناه داده اند کوتاه میکند و دیگر این گروه ها نمیتوانند که با استفاده سوء از نام اسلام به حملات تروریستی شان ادامه دهند. در جنگ افغانستان کشور های بیرونی تلاش کرده اند که با استفاده سوء از احساسات پاک مردم افغانستان منفعت شان در جنگ افغانستان بدست بیاورند. گروه های تروریستی پیش از این نیز چندین بار از سوی علمای دینی افغانستان چلنج شده اند که برای حقانیت جنگ شان در افغانستان با آنان بنشیند و از دیدگاه اسلام با انان بحث کنند اما آنان میدانند اګر به مناظره با علمای دینی مواجه شوند بدون شک که برد از آن علمای دینی افغانستان خواهند بود زیرا همواره به خواست علمای دینی پاسخ منفی داده اند .  شکل گیری اجماع علمای دینی داخلی و خارج از کشور در پیوند به مردود دانستن فعالیت جنگجویان مسلح در افغانستان امید های تازه ای را برای صلح افغانستان به میان می آورد زیرا قوتی که در منابر مساجد بخصوص در کشور های اسلامی است در قوت های نظامی نیست و این گونه فتوا ها و همصدایی علمای دینی افغانستان میتواند روی چگونگی فعالیت جنگجویان مسلح تاثیری شگرفی داشته باشد.

چرا این نشست هدف قرار گرفت ؟

همزمان با ختم این مراسم در خیمه لویه جرگه و زمانی که علمای دینی افغانستان میخواستند این نشست را ترک کنند یک حمله کننده انتحاری علمای دینی را هدف قرار داد که در نتیجه آن شماری از آنان و نیرو های امنیتی کشته و زخمی شدند. با هدف قرار دادن این نشست از سوی جنگجویان مسلح این مسله به وضوح معلوم شد که گروه های هراس افگن از برگزاری این گونه نشست ها در هراس اند و میدانند که این نشست میتواند روی فعالیت های عقیده یی آنان تاثیری منفی برجا بگذارد. با این حمله آنان تلاش کردند که فتوای این نشست را تحت تاثیر قرار بدهند و نگذارند این نشست بزرگ به گونه ای همه جانبه در رسانه های کشور تحت پوشش قرار بگیرد اما برعکس هدف قرار دادن این نشست گام های علمای دینی را استوار تر از گذشته میسازد زیرا آنان نسبت به فعالیت های تروریستی حساس میشوند و پس از این بیشتر با این گونه فعالیت های برخورد خواهند کرد.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 0

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more