Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

توزيع تذکرۀ الکترونيکی، یک نیاز بزرگ ملی ماست. باوجود این ضرورت و نیز درک این اهمیت از سوی مسئولان سابق و کنونی، بازهم در آن تعلل کردن به نفع ما نیست. مراحل قانونى آن طی گردیده است؛ پس باید اجرا شود.
با اشاره به نقاط ذيل، من منحیث یک افغان و مامور دولت، تمام شهروندان را به گرفتن تذکرۀ تابعیت فرا میخوانم؛ تا از این پروسه حمایت کنند و در گرفتن تذکرۀ تابعیت تعلل نکنند.

دولت جمهوری اسلامی افغانستان در پنج هفته آینده، باید کارهايی را انجام دهد که در تاریخ افغانستان نهایت مهم و سرنوشت ساز است:
۱ـ بعد از تکمیل شدن ساخت و ساز لوله گاز پروژه تاپی در داخل کشور ترکمنستان، کار عملی آن در ولایت هرات اغاز میشود، که با اشتراک سران عضو کشورهای تاپی، از سوی رئیس جمهور افتتاح می شود. این پروژه ای است که با آغاز کار عملی آن، قاعده بازی سیاسی را در منقطه به نفع افغانستان رقم میزند.

بعد از افتتاح کار عملی پروژه تاپی، افغانستان سالانه از بابت ترانزیت پایپ لاین گاز تاپی، ۴۰۰میلیون دالره دریافت خواهد کرد؛ همچنان این پروژه، برای ۲۵۰۰۰ افغان، زمینۀ کار را فراهم میکند. گارگرانى که از سوی کمپنی های داخلی و خارجی در آن استخدام میشوند، باید تذکره الکترونیکی داشته باشند؛ تا برای اعضای کنسرسیوم مشترک چهار کشور عضو تاپی، قابل قبول باشد.
۲ـ در ۲۸فبروری، در بخش امنیت و صلح، کنفرانس پروسه کابل آغاز میشود. که در آن، حکومت پلان های عملی خود را در مورد صلح و امنیت با نمایندگان جامعه جهانی در کابل شریک میسازد، و برای جهانیان نشان میدهد که ما برای صلح چه کارهايی کرده میتوانیم و چه کارهايی باید انجام شود؛ در این مورد با نمایندگان جامعه جهانی و کشورهای دوست، موقف حکومت جمهوری اسلامی افغانستان با جزئیات بیشتر شریک ساخته خواهد شد. بخاطر تامین امنیت شهروندان، داشتن تذکرۀ الکترونیکی بسیار مهم است. یکی از علت های نا امنی و جعل و تزویر، نداشتن تذکرۀ الکترونیکی است. پیش از شروع کنفرانس پروسه کابل، ما باید با آغاز پروسه توزیع تذکره الکترونیکی، یک گام مهم برداشته باشیم.
۳ـ در روزهای نزدیک؛ شاهد برگزاری کنفرانس تاشکند هستیم، که به رهبری افغانستان دائر می گردد. ما در این اواخر، با کشور همسایۀ دیگر شمالی خود، ازبکستان به توافقاتى رسیدیم که در تاریخ روابط این دوکشور بی سابقه است. در این کنفرانس، در ارتباط به همکاری بیشتر منطقوی بخصوص در تطبیق پروژه های بزرگ، بحث و توافقات صورت خواهد گرفت.
۴ـ بعد از کنفرانس تاشکند؛ در ابوظبى امارات متحدۀ عربی، کنفرانسى در باره سرمایه گزاری در افغانستان برگزار می شود، که در آن نمایندگان و سرمایه گذاران کشورهای عربی شرکت می کنند. در این کنفرانس، امکان کاریابی برای سه صد هزار افغان در کشورهای عربی بحث و توافق می شود. در این توافقات یکی از شرایط برای کار، داشتن تذکرۀ معتبر الکترونيکی است و بدون ارایه سند ثبت تابعیت، فرصت کار مساعد نمی شود.

Visits: 0

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

author avatar

داکتر فضل محمود فضلى باشنده ولايت ننگرهار است.

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more