Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
23 Jun 2018 - 09:14
author avatar
23 Jun 2018 - 09:14

افغانستان از دیر زمانی از دست همسایه نا اهل خود پاکستان دست خوش نا امنی ها و بحران های پیچیده و فلاکت باری بوده است و این روند هنوز هم ادامه دارد . این کشور از زمانی که افغانستان شاهد نا آرامی ها است در تلاش امتیاز گیری های کلان از کشور های منطقه و جهان بخاطر کاهش نقش مخرب خود و حضور افغان ها در آن کشور بوده است.

اما از چهل سال به اینسو پاکستان از این تلاش های مخرب خود کوچکترین عقب نشینی نکرده است. پس از چندین دهه جنگ و روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان ؛‌حکومت به رهبری حامدکرزی در دوره ریاست جمهوری خود سفر های متعددی به هدف بهبود روابط و قانع ساختن این کشور بر کاهش حمایت از تروریست های که در آن کشور مستقر هستند نمود اما این تلاش ها هر چند در کوتاه مدت کار ساز نبود اما بر آشکار ساختن حمایت پاکستان از گروه های تروریستی در سطح جهانی بسیار مفید واقع شد. پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی؛ کابل تلاش های فراوانی به خرچ داد تا روابط حسنه  و استوار بر واقعیت ها و منافع دو کشور را با اسلام آباد برقرار کند . به ادامه این تلاش ها نشست های متعددی میان سران افغانستان و پاکستان برگزار شد و در ادامه آن مقام های بلند رتبه پاکستانی به کابل سفر کردند و همچنان مقام های بلند رتبه نظامی و ملکی افغانستان به اسلام آباد نیز رفتند .  به تازه گی هیات بلند رتبه افغانستان به ریاست محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان که در آن وزیر داخله و رییس امنیت ملی افغانستان شامل است  بار دیگر به پاکستان سفر کرده اند تا  با این کشور روی بهبود روابط و اقدامات صادقانه پاکستان در برقراری صلح و همچنان از بین بردن تهدید هایکه از این کشور متوجه افغانستان است گفتگو کنند.

پس از سفر هیات پاکستانی به افغانستان به ریاست ناصر جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان در آستانه عید سعید فطر گروه طالبان مسلح به آتش بس اعلام شده از سوی حکومت افغانستان لبیک گفتند و افغانستان بعد از چهل سال شاهد آتش بس و آرامی سه روزه بود. این آتش بس بر قیمت جان ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستانی تمام شد. این واضح ساخت که حکومت افغانستان متعهد بر صلح و آرامش پاکستان است و هر تهدیدی که متوجه اسلام آباد از افغانستان باشد آنرا از بین میبرد.

سفر اخیر مقام های حکومتی افغانستان به پاکستان اینبار به نظر میرسد که متفاوت تر از گذشته است زیرا این بار هیات افغانستان خواهان اقدامات جدی و بدون قید و شرط پاکستان در برابر گروه های تروریستی در افغانستان شده است زیرا افغانستان به گونه کامل به خواست های مشروع حکومت پاکستان پاسخ مثبت داده است و شاید اگر پاکستان اینبار اقدامات جدی و به خواست حکومت افغانستان بخاطر برقررای صلح  انجام ندهد دیگر افغانستان خود را از محدوده رفت و آمد با پاکستان رهایی خواهد بخشید بلکه از پاکستان اینبار به گونه جدی و آشکار با شواهد در سازمان های بین المللی شکایت خواهد کرد و پس از این پاکستان مجال این را نخواهد داشت تا اشتباه خود را اصلاح کند و پاکستان به عنوان یک گروه تروریستی یک بار دیگر به جهانیان معرفی خواهد شد.

مذاکرات میان افغانستان و پاکستان و تاکید بر عملی سازی پلان عمل بخشی از تلاش جهت رسیدن منطقه و جهان به صلح و امنیت است. زیرا حال ثابت شده است که بیش از ۲۰ گروه افراطی و تروریستی که در منطقه فعالیت دارند، خاستگاه و چگونگی ارتباط آنان به نحوی ریشه در پاکستان دارد و کشورهای منطقه نیز به این نتیجه رسیده اند که تلاش پاکستان برای حفظ عمق استراتیژیک خود در افغانستان و جستجوی بقای این کشور در نا امنی افغانستان منجر شده، تا اسلام آباد حمایت از گروه های تروریستی را ادامه دهد و این تروریزم دولتی منجر به برهم خوردن و تهدید امنیت منطقه و جهان شده است. از این رو جامعه جهانی تاکید بر این دارد که برای از بین بردن  این تهدیدات، نخست باید افغانستان و پاکستان باهم به صلح برسند.

اکنون فرصت برای پاکستان به دست آمده است تا از آن استفاده کرده و اعتماد از دست رفته خود را دوباره اعاده کند و اگر این کشور در استفاده موثر از آن ناکام شود دیگر  این فرصت مهیا نخواهد شد بلکه  به اساس ستراتیژی جنوب آسیای امریکا فشار های بیشتر بالای این کشور وارد خواهد شد زیرا به تازه گی جنرال میلر که به عنوان نامزد قوماندانی عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان است به کمیته نظامی سنای امریکا گفته است که باید فشار های سیاسی و نظامی بر پاکستان به هدف پایان دادن به حمایت از گروه های تروریستی افزایش یابد.

 

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

 

Visits: 1

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more