Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
14 Feb 2018 - 17:56
author avatar
14 Feb 2018 - 17:56

در حالیکه همواره برای برقرار صلح در کشور حکومت های افغانستان هیچگاهی از هیچ نوع تلاشی دریغ نورزیده اند و همواره تلاش نموده اند تا از هر طریق ممکن  برای صلح در افغانستان راه و چاره یی دریابند اما گروه های مخالف مسلح دولت همواره به پیشنهاد های افغانستان جواب رد داده اند و هیچگاهی به فراخوان صلح حکومت های افغانستان لبیک نگفته اند.

گروه های جنگجو در افغانستان که بدون شک وابستگی به کشور های بیرونی دارند و هیچگاهی از استقلالیت برخوردار نبوده اند همیشه کوشش نموده اند که به فراخوان حکومت های افغانستان به خشونت، انتحار و انفجار پاسخ بدهند.

حکومت های افغانستان در شانزده سال گذشته نخست به رهبری حامد کرزی و بار دیگر حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی سعی و تلاش نمودند که برای برقراری صلح در افغانستان چاره یی دریابند تا مردم افغانستان که از جنگ چهل ساله خسته شده بودند بتوانند نفس راحتی را در فضای صلح بکشند.

حکومت حامد کرزی تلاش نمود تا به هدف کشاندن طالبان به روند صلح نهادی را که متشکل از سیاسون، چهره های برجسته جهادی و جامعه مدنی و زنان  تحت نام شورای عالی صلح بنا نهاد تا مرجعی برای صلح در افغانستان باشد که به هدف صلح افغانستان کار کنند.

اما چندین سال از فعالیت این شورا گذشت و این شورا تلاش نمود که با طالبان گفتگو کند اما طالبان به خواست این شورا که آغاز گفتگو با طالبان بدون پیش شرط است نیز جواب مثبت ندادند بلکه با انفجار های مرگبار در کابل به این فراخوان پاسخ دادند.

حکومت افغانستان به رهبری اشرف غنی در نهایت با لبریز شدن کاسه صبر آن، به طالبان هشدار داد که یا با حکومت افغانستان صلح کنند و یا نابود خواهند شد.

طالبان مسلح با حملات وانفجار های اخیر در ولایت های کشور نشان دادند که این گروه هیچ گاهی حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان نیست .

اشرف غنی رییس جمهور کشور در نشستی که در شورای عالی صلح برگزار شده بود گفت که با طالبانی که صلح میخواهند و افغانستان هستند با آنان صلح خواهد شد اما طالبانی که در افغانستان صلح نمیخواهند تا نابودی کامل آنان به جنگ ادامه خواهند داد. این درست زمانی بود که طالبان مسلح هیچ راهی برای مذاکرات صلح افغانستان باقی نماندند و حکومت افغانستان را مجبور ساخت تا با حمایت کشور های بیرون طالبان را در نقاط مختلف افغانستان سرکوب کنند.

اظهارات اخیر رییس جمهور غنی در مورد صلح افغانستان واقع بینانه و همه جانبه بود زیرا برای صلح افغانستان در نهایت نیاز بود تا یک تعریف واضح از دوست و دشمن برای نیرو های افغان نیز داشته باشند که این اظهارات رییس جمهور غنی واضح ساخت که طالبانی که با نیرو های امنیتی می جنگند دشمن و کسانی که صلح میخواهند دوست خواهد بود. که به این گونه مسیر نبرد نیرو های افغان نیز مشخص شد و اکنون نیرو های امنیتی افغان تعریف واضح از دوست و دشمن خود در میادین نبر دارند.

گزینه های اخیر تعین شده از سوی حکومت افغانستان برای صلح در مطابقت به شرایط افغانستان است زیرا نیرو های خارجی نیز که در شانزده سال گذشته در افغانستان درگیر نبرد بوده اند برای شان واضح نبود که آنان با برادران رییس حکومت افغانستان در جنگ هستند یا دشمنان نظام افغانستان ؟ اکنون در مقایسه به هر زمان دیگر شرایط برای برقرار صلح در افغانستان مهیا شده است چون اجماع منطقوی برای صلح افغانستان مهیا شده است و همه کشور های منطقه و جهان از داعیه صلح خواهانه حکومت افغانستان حمایت میکنند . اما در این میان فقط پاکستان باقی مانده است که به تروریستان در خاک اش پناه داده ست و از آنان بر ضد حکومت افغانستان و نیرو های خارجی مستقر در این کشور حمایت میکند.

حکومت پاکستان نیز در نهایت در اثر فشار های جامعه جهانی به خاطر حمایت از گروه های تروریستی منزوی میشود و یا هم از حمایت این گروه ها دست بردار خواهد شد . سخنان رییس جمهور غنی در آخرین نشست شورای عالی صلح مبنی بر اینکه شورای عالی صلح نیز باید یک هدف واضح و مشخص برای صلح افغانستان داشته باشد بار مسوولیت شورای عالی صلح را نیز بیشتر ساخت زیرا این شورا در گذشته تنها یک نهادی غیر فعال در بخش صلح بوده است.

اکنون دیده شود که اظهارات رییس جمهور غنی تا چه اندازه یی روی وضعیت امنیت و صلح افغانستان تاثیر بر جا میگذارد ؟ اما امیدواری ها بیشتر است که با مشخص مسیر صلح در افغانستان آینده روشنی در انتظار مردم افغانستان خواهد بود.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 1

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more