زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در دیدار از برنامه تطبیق واکسین در ولسوالی کلکان ولایت کابل بسیاری از مالداران را دیدم که از واکسین شدن حیوانات شان بسیار خوش و راضی بودند. امروز افغانهای زیاد بشمول انهایکه در قریه جات زنده گی میکنند میدانند اینکه تعداد از امراض وجود دارد که از حیوان به انسان سرایت میکنند و ممکن بهترین راه جلوگیری انان واکسین نمودن حیوانات باشد.

یکی از مالداران برایم گفت که در گذشته عادتآ در مورد حیوانات توجه نمیکردیم بخاطریکه  فکر میکردیم که مصاب شده شان به امراض کدام مشکل جدی نیست. اگر حیوان مریض میشد انرا حلال کرده، عوض ان یک حیوان دیگر می خریدیم. اما حالا ارزش صحت حیوان و واکسین نمودن انرا دانستیم. ما حیوانات خویشرا واکسین نموده و به صحت انها توجه مینمائیم، توجه به صحت حیوانات توجه به صحت خودما میباشد.

اقتصاد افغانستان تا اندازه زیاد متکی به پرورش حیوانات است و این کار مردم را در مقابل مکروبهای حیوانی حساس میسازد. علاوتآ افغانستان یکی از وارد کنندگان  بزرگ محصولات حیوانی است، و این بسیار مهم است که بخش مالداری افغانستان از طریق  توجه به صحت حیوانات بهتر شود، تا به تدریج واردات را تعویض نمائیم. یکی از این عفونتها بیماری بروسیلوز است که بسیار ساری است و از حیوانات اهلی مانند بز،گاو،گوسفند یا سگ به انسان سرایت میکند. همچنان توسط خوردن غذا  ملوث خاصتا گوشت خام و شیر پاستوریزه نشده بوجود می اید. این باکتریا همچنان توسط هوا پخش میشود و از راه زخم باز و حتی جلد سالم سرایت مینماید.  

بروسلوز یکی از بیماری های  مهم شناخته شده که تحت برنامه ملی کنترول بیماری مدیریت میگردد، و از طریق برنامه ملی دولتی در چوکات وزارت زراعت ، ابیاری و مالداری به صفت ابتکار وسیع توجه به صحت حیوانی محسوب میگردد. مبارزه واکسین علیه بروسلوز اولین بار در سال ۲۰۱۳ اغاز گردید و تا کاهش یافتن و کنترول بیماری دوام می یابد.

در گذشته مبارزات واکسینی وجود نداشت، مالداران مجبور بود که حیوانات مریض را نگاه کند و این بالای عاید شان تاثیران منفی قوی داشت. حالا ما داکتران فعال وترنری را در ولسوالیها و قریه جات داریم و صحت حیوانی یک پالیسی اولویت شدنی است، حالا  حیوانات درفارم ها از واکسین نمودن به وقت مستفید میشوند. زمانیکه از مالداران شنیدم که واکسین کردن در قسمت حفاظت حیوانات شان انهارا کمک میکند احساس خرسندی نمودم که جز از این مبارزه هستم.

از طریق برنامه ملی کنترول بیماری فارمداران را هم در قسمت امورات صحت حیوانی اموزش میدهیم و هم در مورد اداره و جلوگیری از بیماری ها معلومات میدهیم. این اموزشها در مکان های عامه و مساجد برای مردم از طریق گردهمایی ها و رسانه های جمعی ابلاغ میگردد. در جریان تطبیق کمپاین واکسین مکررا با چالشهای امنیتی، مشکلات جغرافیاوی مانند مناطق کوهستانی و صعب العبور، قریه های بدون سرکهای مناسب و سطح پاین دانش جامعه مواجه میشدیم، علرغم این مشکلات پروژه مذکور را در تمام ولایات با دست اورد های قابل ملاحظه بطور موفقانه تطبیق نموده ایم.

طی سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵  واقعات ۵۰ فیصد کاهش یافت. در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شش میلیون دوز واکسین به حیواناتی چون بزها، گوسفندها و گاوها در تمام مملکت تطبیق گردید.

برای ما به عنوان تیم پروژه بسیار دلچسپ و جای افتخار است،  زمانیکه مالداران کاهش  قابل ملاحظه حادثات بیماری را مخصوصا در انسانها  راپور دادند. براساس سروی که وزارت صحت عامه در سال ۲۰۱۵ انجام داد، این کاهش تنها در نتیجه تطبیق مبارزه واکسین توسط پروژه ملی باغداری و مالداری بوجود آمده بود. بطور واضح با بهتر شدن صحت حیوانی و محصولات حیوانی  صحت عامه نیز بهبود یافت. به منظورتحکیم زیربنا های زراعتی و ثبات اقتصادی کشور راهی طولانی در پیشرو داریم. نتایج مثبت فعالیت ها باعث تشویق ما میگردد، تا بیشتر از پیش  تلاش و فعالیت نمایم.

برنامه ملی کنترول بیماری توسط پروژه ملی  باغداری ومالداری حمایت و توسط صندوق بازسازی افغانستان تمویل میگردد. برنامه ملی کنترول بیماری مسولیت تطبیق و تسهیل آنرا به عهده دارد. فعالیت های این برنامه شامل کمک های تخنیکی که دربرگیرنده ارتقای ظرفیت از طریق تشریک تجارب و معلومات است، میباشد.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 166

این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

معرفی نویسنده

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر