Language

Don't you have an account with Pajhwok Afghan News?

Click here to subscribe.

author avatar
4 Jun 2018 - 18:24
author avatar
4 Jun 2018 - 18:24

جغرافیایی به نام کندز که در شمالشرق کشور با همسایگی ولایات تخار، بغلان، سمنگان و بندر مشترکی که با کشور تاجکستان دارد، می توان این ولایت را به عنوان زون شمالشرق نام برد.

کندز بنا بر داشتن همین موقیعت مهم استراتژیک همواره در محراق توجه گروه های هراس افگن بخصوص گروه طالبان قرار گرفته چندان روزگار خوشی نداشته و تجارب تجارب تلخ را طی سال های اخیر گواه بوده است، که میتوان از دو دور سقوط کندز بدست گروه طالبان نام برد.

طالبان با ورود شان به مرکز شهر به رگ رگ کندز گردش کرده بودند و زندگی عادی شهروندان بگونه ی کامل متوقف شده بود، در حومه های شهر کندز دود بارود به مشام می رسید.

اینکه چرا کندز بدست گروه طالبان سقوط کرد؟ پرسشی است که تا هنوز مبهم باقی مانده است.

دیده گاه های متفاوت درین زمینه وجود دارد؛ عده یی نبود هماهنگی مدیریت درست را در مرکز از عامل اصلی ادامه جنگ ونا امنی ها عنوان می کنند و برخی ها هم نزدیکی مردم با طالبان را از دلایل اصلی سقوط کندز به دست این گروه می دانند.

سقوط کندز نه تنها خسارات مالی را برای شهروندان به بار آورد بلکه تعدادظ را جانش را گرفت و تعدادظ را زخمی ساخت و خانواده های زیادی را ناچار به ترک منازل شان نمود. این بی جا شده گان همه دار وندارخویش را از دست دادند.

پس از چند روزحاکمیت طالبان در کندز سرانجام حکومت مرکزی نقشه وا پس گیری این ولایت را روی دست می گیرد. این جاست که نیروهای زیادی را با هماهنگی نیروهای مشترک اردوظ ملی، امنیت ملی. و پولیس ملی به کندز می فرستد و بعد از چند شبانه روز نیرد شدید، طالبان قرار را بر فرار ترجیح داده مرکز را ترک می کنند. مرکز کندز به کنترول نیروهای دولتی می افتد و نیروهای امنیتی هم جهت بهبود اوضاع تلاش های زیاد از خود نشان می دهند. یک امنیتی نسبی در حومه های مرکز شهر رونما می گردد و بی جاشده گان هم آهسته آهسته به خانه های شان بر می گردند .

اما میزان نا باوری ها و فضای بی اعتمادی شهروندان نسبت به حکومت محلی افزایش را نشان می داد. اصلا هیچ اعتماد برای وعده های حکومت نداشتند و می گفتند یک شعار است و بس. این نارضایتی ها در برابر حکومت محلی پا فراتر از کندز می گذارد. سرانجام به مرکز کشانده می شود وهمه خواهان تغیر و تبدیل مقامات محلی می شوند.

حکومت مرکزی  هم خواسته های شهرووندان کندز را نادیده نمی گیرد و در جستجوی فردی می افتد که تا بتواند بگونه ای درست اوضاع جاری جغرافیای کندز را مدیریت نماید.

اینجاست که شخصیت توانا و کارفهم که کارنامه هایش در چندین ولایات کشور ازجمله میدان وردک خوست و لغمان برای همه در خورستایش و ستودنی است محترم عبدالجبار نعیمی را برای جغرافیایی کندز و کندزیان گزینه خوبی می داند و آقای نعیمی را به عنوان والی این ولایت می فرستد تا این شخصیت مدبر و توانا بتواند به این همه نابسامانی ها وچالش های موجود نقطه پایان بگذارد.

آقای نعیمی که در طی چندین سال از ماموریتش خدمات شایسته ای رادر ولایات خوست، میدان وردک، لغمان انجام داده بود، می توانست اوضاع نا به هنجار این ولایت را به خوبی مدیریت کند.

سرانجام آقای نعیمی با لغمان و لغمانیان وداع می گوید و راهی کندز شده و شهروندان کندز هم با آغوش گرم از ایشان استقبال می کنند. آقای نعیمی در آغازین  دوره ماموریت اش اوضاع نا به هنجار جغرافیای کندز را تحت عینک ذره بین خویش قرار می دهد تا اینکه می خواهد بداند چه چالش های فراه راه کندزیان است. بعد از بررسی تمام چالش هایی که از مقامات اسبق محلی به میراث مانده بود به منظور حل این مشکلات و شریک ساختن این همه به مقامات ارشد حکومتی  راهی مرکز می شود؛ تا اینکه صدای کندزیان را با ریس جمهور افغانستان و سایر مقامات ارشد نظامی و ملکی شریک بسازد و خواستار رسیدگی هرچه زود ترمقامات به چالش های موجود کندز سال هاست که شهروندان کندزی را می آزارند می گردد و از حکومت مرکزی می خواهد تا هیاتی را به این ولایت بفرستد تا او ضاع کندز را از نزدیک تحت بررسی قرار بدهند.

سرانجام چندین هییت با صلاحیت و عالیرتبه هم از ملکی و نظامی  از مرکز وارد کندز شده و می خواهند که جغرافیای کندز را از نزدیک تحت بررسی خویش قرار دهند تا در یابند که مردم کندز با کدام چالش ها دست و پنجه نرم می کنند. بعد از چند شبانه روز بررسی این جاست که همه چالش و مشکلات این ولایت را در قالب یک گزارش یاد داشت کرده به مرکز می فرستند. قابل یاد آوری است که این نخستین باری است که مقامات ارشد حکومتی راهی این ولایت  شده جغرافیای کندز را از نزدیک تحت ذره بین عینک خویش قرار می دهند.

اما ناگفته نباید گذاشت دستاورد های آقای نعیمی تنها روی همین مورد خلاصه نمی شود. طرح پلان امنیتی جهت بیرون راندن گروه های مخالف از حومه شهر کندز، بازگشایی دفاتر و موسسات خارجی که در دو دور سقوط این ولایت فعالیت های شان را متوقف کرده بودند، دو باره به فعالیت شان آغازمی نمایند. فراهم نمودن زمینه های کار برای جوانان کندزی، بازنگری از انجام وظایف مامورین،  بسیج ساختن اقوام  به عنوان یک کتله بزرگ را می توان به عنوان دست آورد های مهم آقای نعیمی در مدت کمی  که از انجام  ماموریت اش در این ولایت سپری می شود دانست .

من به عنوان یک شهروند کندزی همه این دست آورد ها وفعالیت های محترم آقای عبدالجبار نعیمی را در خور ستایش می دانم؛ با وجودیکه مدت زیادی از ماموریت اش در کندز نمی گذرد، خدمات شایسته و چشم گیری را در راستایی بهبود زندگی شهروندان انجام داده است.

خواهش من از تمام شهروندان کندزی این است که همه با هم برای باسازی و نوسازی و تامین امنیت با حکومت محلی خویش همکار بوده از کارها و پلان های کاری والی مبتکر و توانا که شب و روز برای بهبود زندگی کندزیان از هیچ گونه سعی وتلاش دریغ نمی ورزد، اعلام حمایت نماییم.

يادداشت: این مقاله بيانگر نظر نویسنده است، پژواک در قبال آن مسووليتى ندارد.

Visits: 32

The views expressed in this article do not necessarily reflect Pajhwok's editorial policy.

Author's brief introduction

GET IN TOUCH

SUGGEST A STORY

Pajhwok is interested in your story suggestions. Please tell us your thoughts by clicking here.

PAJHWOK MOBILE APP

Download our mobile application to get the latest updates on your mobile phone. Read more